onsdag 3 oktober 2018

Inköp Avanza Global

Idag tog jag beslutet att göra en mindre investering i Avanzas nya globalfond. Jag gillar överlag inte fonder med fondavgifter men i detta fall har jag gjort ett undantag. Efter att ha flyttat mina aktier till Nordea Investor har jag fortsatt kvar en del fonder hos Avanza. Jag tycker fortsatt Avanza är bra gällande fondhandel. Igår lanserade Avanza en belåningsfunktion som gör det möjligt att låna för 0 % ränta genom deras Superlån om man belånar sig max 10 % . Jag är i vanliga fall emot belåning men eftersom jag har en del likvider utanför börsen ser jag det inte som en belåning att utnyttja denna funktion till att låna lite pengar gratis. Jag valde därmed att testa Avanzas globalfond och har gjort ett inköp på 10 000 kr i fonden. Tids nog kommer jag investera lite mer i Avanza Zero och med det kan jag tänka mig låna lite mer till 0 % ränta längre fram. Men just nu är jag nöjd med detta lilla innehav. Nya portföljen syns på höger sida av bloggen.

Därför undviker jag belåning

Sedan tidigare har både Nordnet och Avanza erbjudit belånings möjligheter till låg ränta om man är kund hos dem. Även om Avanza erbjuder ner till 0 % ränta tycker jag man ska vara försiktig att belåna sig. Dels har börsen stigit under väldigt lång tid och dels är räntorna rekordlåga just nu. Ett vanligt fel småsparare gör är att köpa dyrt och sälja billigt. Att på det använda belåning ger en hävstång åt fel håll.

Förutom detta så blir du väldigt låst hos Avanza genom att använda deras belåning. Skulle jag haft kvar min aktier nu när jag valde att investera i Avanza Global hade jag inte kunna flytta mitt innehav innan skulden är betald. På så sätt hade jag blivit låst med ett dyrare courtage än jag vart nöjd med hos Avanza. En annan risk med belåningen är om börsen går ner kraftigt. De mer du blir belånad det mer får du betala i ränta. Går dina innehav ner i värde får du ett lägre belåningsvärde och med det höjs räntan. Se till att ha rejäl marginal om du någon gång belånar dig. Får vi se en kommande finanskris blir det värre ändå om du inte har pengar att stoppa in i portföljen. Blir portföljen överbelånad kan du tvingas sälja av dina innehav mitt i krisen. Då det troligtvis är det bästa köpläget.

Med det tycker jag riskerna att belåna sig är för höga. Aktie och fondsparande handlar om tålamod och risken att du förlorar pengar ökar med att du belånar dig och har för bråttom. När det gäller långsiktigt sparande är tiden och bra bolag din vän.

Istället för att belåna sig tycker jag man kan ha lite is i magen tills man hittar något köpvärt. När du tycker bolaget du vill äga är rimligt värderat köper du in en position. Ett annat alternativ är ett månadssparande i någon billig eller gratis fond. Tex Avanza Zero eller Nordnet Superfond Sverige.


Har du belånat din portfölj? Hur ser du på riskerna med det?


12 kommentarer:

  1. Jag kör med belåning via Avanza och redovisar det som superlånet på bloggen.
    Den har hjälpt mig få upp värdet, och utdelningen jag får via det lånets pengar, klarar utan problem att betala räntan.
    Så för mig är det självklart att köra belåning, och har en nivå jag inte vill gå över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende och liv via börs och sparande.

      Så länge marknaden och ens portfölj går bra är det inga problem med belåning. Men tids nog kan det komma sämre tider och då är det givetvis inte lika roligt att vara belånad upp över öronen. Det är ju bra om man kan hålla det på en lagom nivå iallafall :-) Hoppas det fortsätter bra även framöver för dig.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis!
    Det är absolut vettigt att inte belåna portföljen men lite belåning har jag inga problem med. Jag utnyttjar lite belåning och nu lånar jag till 0% ränta. Det tackar jag för. Mitt mål är att inte ligga över 10%
    En schysst boost i portföljen. Det gäller dock att vara medveten om vad som händer om portföljen går ner.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB.

      Du som har bolån gör helt rätt att låna en mindre summa till 0 % ränta. Bättre att amortera de lån med högst ränta. Men överlag gäller det vara försiktig med att låna. Så länge man har lån är man beroende av den som lånat ut pengarna. Bra att du är medveten om riskerna iallafall :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Mycket bra skrivet. Är själv helt emot belåning för att finansiera mina aktieköp. Det är lätt hänt att hävstången slår år fel håll. Har man en gång fastnat i rävsaxen vill man inte dit igen. Jag ser istället till att ha vettiga utgifter så jag kan öka långsamt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Parre.

      Bra att du har lärt dig av dina misstag :) Att sitta i rävsaxen är inte kul. Försöker själv se på konsekvenserna vad som kan hända innan det händer. Som du skriver är det bättre att försöka sänka sina kostnader i kombination med mer lön om man kan. På så sätt kan man spara lite extra istället :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Tjenare! Vi Snålgrisar kör med ca 5% belåning i portföljen, tanken är att kunna växla upp detta vid nästa krasch, förutsatt det finns utrymme att låna då förstås hehe.

    En morot som Avanza har är att vissa aktier (företrädelsevis stabilare sådana) ingår som säkerhet i superlånet. Med en belånad portfölj finns det ett stort incitament att köpa dessa mindre riskfyllda aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Som du skriver kan det nog vara lite mindre riskfyllt med de godkända värdepapper som är tillåtna. Får hoppas att du kan utnyttja din belåning på ett bra sätt om vi ser en krasch :-) Problemet när aktiemarknaden alternativt en aktie rasar är att många säljer istället för att köpa. Hur många var det Tex som belånade sig och köpte H&M när den stod i 120? Känslorna säger ofta sälj när det är som bäst att köpa. Så det gäller att ha nerver av stål för att kunna belåna sig mitt i en kris. Många vill då rädda det som räddas kan.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hej,

    Väntar med belåning tills en större eventuell nedgång kommer.

    /E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Enkla investeringar.

      Det låter som en bra ide :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Riktigt intressant ändå att Avanza inför Avanza Global fonden (som de går back på) samt erbjuder lån med 0 % i ränta under samma år. Måste vara mycket konkurrens nu t.ex. att många går över och testar Nordea.

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Assetsa.

      Ja det är verkligen hård konkurrens om oss småsparare :-) Bra för oss kunder.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera