måndag 24 september 2018

Nu är min flytt till Nordea klar

Flytten till Nordea

Efter lite strul har jag äntligen mina aktier hos Nordea igen. Det kom in fel information att mina aktier skulle flyttas från Avanza till Nordea istället för att mitt ISK hos Avanza skulle avslutas och sedan flyttas över till Nordea. Av den anledningen gick inte flytten igenom då Avanza ville ha 39 kr per värdepapper för att flytta mina innehav. Det gick inte heller att ringa Avanza så att de kunde fixa till detta. Utan Nordea var tvungen att skicka ett nytt besked om att kontot inte skulle flyttas utan avslutas. Hade jag haft pengar på mitt konto hos Avanza vid flytten hade jag fått betala några hundra kronor och det var inget jag var sugen på. Jag gillar inte alls företag som låser in sina kunder med flyttavgifter eller andra fula metoder. Kan inte bolaget jag är kund hos möta mina förväntningar vill jag kunna avsluta samarbetet utan att betala en massa pengar. Som nöjd kund stannar man och att ta ut ockeravgifter för att låsa in sina kunder tror jag inte är rätt sätt att få nöjda kunder. Jag kan tex jämföra med min mobiloperatör Vimla. De har varken bindningstid eller flyttavgifter och skulle jag inte vara nöjd med deras tjänst byter jag bara. De är billiga och erbjuder en fantastisk kundservice samt bra täckning och i dagsläget har jag inget att klaga på. Jag stannar helt enkelt för att jag är nöjd med deras tjänst och med största sannolikhet kommer jag vara kund hos dem hela mitt liv. Sedan får mina barn ärva mitt telefon nummer. Vill även du ringa med den bästa operatören får du gärna använda min Vimla tipslänk som ger dig 10 kr rabatt varje månad resten av ditt liv. Då jag själv ringer gratis hoppas jag även att fler kan ha möjlighet att göra detta i framtiden. Det finns roligare saker att lägga pengarna på än en telefonräkning här i livet.  Fler företag borde iallafall satsa på nöjda kunder istället för att låsa in sina kunder. Med det är jag nöjd med att Nordea inte har några flyttavgifter. Som jag skrev om tidigare är Avanza riktigt dyra om du vill flytta dina utländska innehav. Har du annat en svenska innehav kan du inte komma undan deras flyttavgifter.

Nordeas låga Valutaväxlingsavgift

 En annan sak jag de senaste dagarna har noterat är Nordeas låga valutaväxlingsavgifter. Jag rekommenderar att ni går in på bloggkollegan Myntaren som skrivit om Den dolda kostnaden för valutavaxlingsavgiftDen dolda kostnaden för valutavaxlingsavgift . Jag trodde tidigare att Nordeas valutaväxlingsavgift var den samma som för Avanza och Nordnet. Men så fel jag hade. Tar vi amerikanska aktier så har Nordea en valutaväxlingsavgift på 0.03%. Det kan jämföras med Avanza och Nordnet som har en avgift på 0.25%. Det kanske inte låter så mycket men denna avgift är över 800 % dyrare hos Avanza och Nordnet. Som jag även skrivit tidigare är Avanza/Nordnets mini courtage över 400 % dyrare än Nordea. Avgiften hos Nordnet/Avanza är 0.25% mot Nordeas 0.06%. På det betalar även Nordea tillbaka utländsk källskatt inom några veckor. Det kan jämföras med Avanza då de finns dem som väntat 2-3 år på sina pengar. Pengar som kunde gjort bättre att ha så fort som möjligt. Med dessa skillnader i avgifter tror jag Avanza behöver något mer för att locka kvar sina trogna kunder. Det jag ser positivt med Avanza idag är deras plattform som är bra samt deras fonder med låga avgifter. Men då jag själv främst fokuserar på aktiehandel kommer Nordea gynna mig rejält med lägre avgifter. Orsaken att jag tidigare bytte från Nordea till Avanza var att de vid vissa tillfällen hade tekniska problem. Men efter att ha pratat med kundtjänst har de lovat att tjänsten Nordea Investor fungerar bättre idag än när den var ny. Det kommer uppdateringar tids nog vad det gäller Nordea Investor.


Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig vecka :-)     

11 kommentarer:

  1. Åhå, intressant där om valutaväxlingsavgiften.

    Vad gäller Nordea Investor kan man ju lugnt säga att det är ett "work in progress"... Hoppas verkligen de förbättrar detaljnivån på transaktionsloggen inom en inte alltför avlägsen framtid, så man slipper gissa vad hälften av posterna är för något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kowalski.

      Ja det skiljer verkligen vad det gäller avgifter mellan banker. Jag är säker på att Nordea Investor kommer fungera bättre framöver. Att de har en lite sämre platform hos Nordea kan jag leva med. På sikt tycker jag låga avgifter är det viktigaste.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Du kan kolla transaktionsloggen på deras "normala" hemsida istället där den är mycket mer detaljerad. Jag köper på Nordea Investor, men gör allt annat på deras normala internetbank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ebenzer.

      Tack för tips. Ska titta närmare där :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Jag använder själv Nordea Investor och kan konstatera följande analys vid handel av utländska värdepapper;

    Tyvärr får man nog ta den indikativa kostnadsberäkning hos Nordea (både på Nordeas internetbank och Nordea Investor) med en nypa salt - gjorde ett test köp med direkt efterföljande försäljning, och kan konstatera att spreaden ligger i linje med deras PDF-prislista dvs. ca 0,50 % mellan köp- och säljkurs på valutan och därmed i linje med Avanzas och Nordnets valutaväxlingsavgift.

    Därtill är deras kostnadsberäkning av courtage missvisande vid handel av utländska värdepapper; den baseras på omräknat SEK-värde istället för värde i lokal valuta som värdepappret handlas i, vilket innebär att indikativt courtage (%-satsen) blir för lågt (då minimicourtaget är högre för utomnordiska värdepapper). Även om kostnadsberäkningen står som SEK ska man därmed alltid tolka den i den valuta som värdepappret handlas i.

    Sistnämnt är deras indikativa växelkurs vid köp och sälj idag missvisande. Där föreligger en spread på ca 1,80 % mellan köp och sälj, vilket ligger i linje med Nordeas ställda avistakurser när Nordea köper och säljer valuta vid överföring/betalningar. När avräkningsnotan kommer bankdagen efter affären kommer dock "korrekt" omräkning och växelkurs anges, med en spread på ca 0,50 % mellan köp och sälj (ca 0,25 % vid handel åt ena hållet).

    Jag har lämnat feedback till Nordea om allt detta att se över och vid förekommande fall korrigera kostnadsberäkningen och indikativa valutakurser.

    Med detta sagt menar jag givetvis inte på att Nordea Investor i sig är dåligt; de erbjuder fortfarande överlag konkurrenskraftigt courtage som är lika för alla och utan krångliga avgiftstrappor, samt erbjuder ett stort utbud av globala värdepapper för online-handel. Men det kan ändå vara bra känna till de faktiska förhållandena avseende kostnaderna vid handel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mathias.

      Tack för att du påpekar detta. Som du skriver är ofta bankernas avgifter missvisande och kan verka bättre än det egentligen är. Bra att du påpekat detta till Nordea och jag hoppas de ändrar sin information om detta. Hursomhelst är jag iallafall positiv till att Nordea inte har olika courtageklasser. Men det kommer jag aldrig betala riktigt dyrt för en aktieaffär igen.

      Tack för att du delar med dig av dina kunskaper :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Tjeena slim! Ser verkligen fram i mot mer info om Nordea Investor. Du får gärna lägga upp lite bilder så man får se hur deras system ser ut. Har dem stapeldiagram för utdelningarna med års vis som avanza? Samt värde diagram?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  8. Hej Marcus.

    Tyvärr har inte Nordea kommit lika långt som Avanza med vissa funktioner. Något diagram för utdelningar har de inte men det går ju ganska lätt att räkna ut själv. Men egentligen är det inget jag saknar från Avanza som Nordea inte har. I slutändan är det viktigast att jag kan handla aktier och det så billigt som möjligt. En lägre kostnad överväger en snyggare plattform med olika diagram mm. I slutändan vill jag hålla nere kostnaderna och det hjälper mig Nordea Investor att göra. En annan positiv sak är att även Nordea kör perioder med handel i utlandet utan courtage med jämna mellanrum. Just nu kan man handla amerikanska aktier courtagefritt fram till den 5 oktober. Men jag ska försöka uppdatera lite på bloggen när det händer något nytt positivt gällande Nordea Investor. Som sparare är det bra att vara medveten om de olika alternativen man kan välja på gällande aktiehandel, fonder mm. Jag är hursomhelst nöjd med bytet och fortsätter bara Nordea utan tekniska problem duger deras plattform mer än väl.

    Tack för kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera