torsdag 27 september 2018

H&M Q3 2018

Idag kom Hennes & Mauritz med sin Q3 rapport 2018. Även om resultatet var lite lägre än jag hade räknat med fanns det även flera positiva saker i rapporten. Här under är en liten sammanfattning av de viktigaste siffrorna.

Koncernens omsättning inklusive moms ökade med 9 procent till MSEK 64 800 (59 383) under tredje kvartalet. Omsättningen exklusive moms uppgick till MSEK 55 821 (51 229), en ökning med 9 procent. I lokala valutor ökade försäljningen inklusive moms med 4 procent. Det fortsatta förändringsarbetet har bidragit till en successivt förbättrad försäljning och ökade marknadsandelar på de flesta marknader. · Koncernens försäljning online ökade med 32 procent. · Bruttoresultatet uppgick till MSEK 28 091 (26 350), vilket motsvarar en bruttomarginal om 50,3 procent (51,4). · Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK 4 012 (5 016). Koncernens resultat efter skatt uppgick till MSEK 3 099 (3 837), motsvarande SEK 1:87 (2:32) per aktie. · De problem som uppstod under våren i samband med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien medförde extraordinära kostnader om cirka MSEK 400 i tredje kvartalet. Försäljningen på dessa marknader minskade sammantaget med 8 procent, medan de övriga 66 marknaderna sammantaget ökade försäljningen med 8 procent i lokala valutor i kvartalet.  · Lyckad lansering av det nya varumärket Afound både i butik och online i Sverige.  · Framgångsrik etablering av H&M i Ukraina. · Online och de fysiska butikerna integreras alltmer samtidigt som arbetet med att rulla ut onlinebutiken till samtliga befintliga butiksmarknader och fler därtill fortsätter med full kraft. · COS lanseras online i Kina samt på Tmall under hösten 2018.  · Uruguay blir ny H&M-butiksmarknad under hösten 2018.

Som jag skrivit tidigare ser jag inga större problem med de tillfälliga kostnaderna för det nya logistiksystemet. Dessa kostnader kommer framöver att minska. Online försäljningen imponerar och växer detta kvartal med 32 %. Klart över H&Ms egen prognos på minst 25 %. Som rapporten även visar tar H&M marknadsandelar på de flesta marknader. Även bruttomarginalen var lite bättre än analytikerna hade förväntat sig. Även om lagret åter har ökar säger KJP att lagersituationen är fullt hanterbar och bolaget bedömer därför att prisnedsättningarna i relation till omsättningen inte kommer öka de fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal förra året.

H&M fortsätter att öppna nya butiker och då främst på tillväxtmarknader. Samtidigt stänger man olönsamma butiker och förhandlar om till bättre hyror på många ställen. Jag ser positivt på samarbetet med Tmall och deras nya satsning Afound. För er som är intresserade av H&M rekommenderar jag er att följa dem på Instagram. H&Ms följarkrets har en otrolig tillväxt där. Som jag skrivet tidigare har antalet följare snart ökat med 2 miljoner på bara några månader. I dagsläget har H&M 27.1 miljoner följare. Det kan tex jämföras med Zalando som har drygt 500 000 följare.

Med det är jag idag glad att jag ökat på rejält i H&M den senaste tiden. Än en gång har jag lärt mig att gå på min egen magkänsla och strunta i bruset runt om i media. Dessa experter och analytiker kan ju fortsätta tro på en kurs runt 100 kr. Själv ser jag 200 kronor om inte allt för länge. Genom att göra sin egen analys och köpa aktier när de är prisvärda gör man de bästa affärerna. Med det har min portfölj växt så det knackar de senaste veckorna. För ca 2 månader sedan passerade portföljen 1.8 miljoner och i skrivande stund är portföljen värd hela 1 918 000 kr. Jag vill framförallt tacka H&M för den senaste tidens fina avkastning. Med det behåller jag mina 3500 aktier i bolaget och räknar med en fortsatt fin avkastning nu framöver. Jag räknar med att portföljen passerar 2 miljoner innan nyår och i så fall har jag lyckats dubbla portföljens värde under bloggens tid.

Förutom detta har jag idag även köpt 50 Wallenstam aktier för 85.50 kr st samt investerat 2500 kr i Avanza Zero. Detta gör denna månad till den sämsta sparmånad på flera år. Utgifterna har vart högre än normalt och förra månaden jobbande jag lite mindre än normalt. Men som kompensation har jag jobbat på lite extra denna månad och det kommer finnas lite mer att investera i slutet av nästa månad.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla H&M ägare grattis för den senaste tidens fina avkastning :-)

6 kommentarer:

  1. Hej Slimis!
    Kul med H&M. Snart är det mitt största bolag i portföljen igen. Utan att jag köpt mer på ett tag :)
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej PB.

      Vi får hoppas det blir ditt största innehav snart då :) Jag fortsätter hålla tummarna för bolaget.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Passar på att ännu en gång gratulera till en riktigt snygg affär i HM Slimis. Grymt bra tajmat! För oss långa är det också skönt med lite positiva tongångar för en gångs skull.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa.

      Ja det var verkligen kul att äntligen få se lite mer positiva signaler. Jag håller hårt i mina aktier och hoppas på fortsatt positiv kursutveckling.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Intressant, hoppas detta är vändningen för H&M. Ser ju onekligen bra ut

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej myntaren.

      Ja det ser bättre ut än på länge. Nu är det bara vänta in utdelning sen hoppas jag att kursen kan fortsätta mot 200.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera