tisdag 28 augusti 2018

Sålt Lundbergföretagen köpt IcaGruppen

Idag tog jag beslutat att avyttra mitt innehav i Lundbergföretagen. 400 aktier såldes för 315 kr st. Investmentbolaget köptes in under sommaren då det var oroligt på marknaden med en betydande substansrabatt. Igår kom Di med köp rekommendation och bolaget steg sedan kraftigt i pris. När Di tidigare sett köpläge har jag istället sett en bra möjlighet att sälja. Bara titta på när Di sa att det var köpläge i fastighetsaktier förra året. Då hade Wallenstam ökat nästan 20% sedan mitt inköp och Hufvudstaden stod på nästan ATH (149.50 kr). Istället för att köpa sålde jag istället. När priset sedan kommit ner på rimliga nivåer köptes dessa fastighetsaktier tillbaka billigare. Med denna försäljning räknar jag dock inte med att köpa tillbaka investmentbolaget billigare då det inte är lika övervärderat som fastighetsaktierna var förra året. I och med de senaste dagarnas uppgång handlas investmentbolaget just nu med en väldigt liten substansrabatt. Lundbergföretagen är fortsatt intressant på längre sikt men just nu väljer jag att lägga mina pengar på annat håll. Skulle investmentbolaget handlas med någorlunda substansrabatt igen kan jag tänka mig ta in bolaget på nytt. En annan nackdel jag ser med investmentbolaget är den låga direktavkastningen. Då jag en dag till viss del tänkt leva på utdelningen i framtiden är det bättre att bolagen jag äger delar ut lite mer. Annars krävs betydligt mer kapital. I dagsläget äger jag även en stor del av Lundbergs innehav separat ( Skanska, Handelsbanken, Hufvudstaden, Industrivärden) och just nu nöjer jag mig med det. Investmentbolaget såldes med en vinst på strax under 10 000 kr. 

Vad har jag köpt för pengarna? 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är jag intresserad att ta in Axfood och Ica i portföljen igen. Jag ser båda innehaven som lite mer defensiva och jag tror även bolagen kan prestera skapligt i en lågkonjunktur.
Just nu ratar investerare Ica mycket pga några sämre rapporter. Axfood har den senaste tiden tagit marknadsandelar och givetvis har de en fördel att ta marknadsandelar då de är mindre på den svenska marknaden än Ica.
Axfood är bäst just nu men värderas och därefter. Jag avvaktar i Axfood men kommer värderingen ner en bit kan jag tänka mig ta in bolaget igen. Just väljer jag att lägga mina sparpengar i Ica. ICA Gruppen är betydligt lägre värderad och jag tycker aktien har kommit ner på prisvärda nivåer igen. I dagsläget ligger direktavkastningen på ca 4% och ca 50% av vinsten delas ut. Med det tror jag att utdelningen kan fortsätta vara stabil framöver. Det jag gillar med Ica är att de även har en bankverksamhet, fastigheter, apotek och försäkringsverksamhet dvs lite mer riskspridning än bara matförsäljning. Det jag gillar mindre är deras investering i Hemtex. Kan bolaget få upp marginalerna nu framöver tror jag vi kan se ett högre aktiepris igen. Men då gäller det givetvis att bolaget presterar bättre än de gjort de senaste kvartalen. Pengarna från försäljningen av Lundbergföretagen har iallafall investerats i ICAGruppen. 465 aktier i ICAGruppen har köpts in för 277.10 kr st.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Hur ser du på ICAGruppen som en långsiktig investering?

2 kommentarer:

  1. Har följt din blogg ett tag och kan konstatera att du brukar lyckas bra med dina trades.

    SvaraRadera
  2. Hej kanaljen.

    Man får vara nöjd så länge de flesta affärer går bra. Jag är egentligen ingen trader utan mitt mål är mer att försöka slå index över tid. Detta genom att köpa bra bolag som är rimligt värderade som jag vill äga på längre sikt. Jag har ju även en del indexfonder som jag inte rör. Även det är en trygghet om min aktiva handel skulle gå åt skogen. På sikt hoppas jag lära mig mer om aktiemarknaden och bli en bättre investerare. Man lär som sagt så länge man lever :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera