onsdag 1 augusti 2018

Ökat i H&M

För några dagar sedan valde jag att minska ner mitt innehav i H&M. 700 aktier såldes av för  138.36 kr st. In köptes istället 200 st Handelbanken A för 106.20 kr st samt 500 Billerud Korsnäs för 99.96 kr st. 

Sedan dess har H&M aktien sjunkit då H&M aktien bland annat fått ytterligare en ny sänkt riktkurs. Med det har aktien gått ner i pris och jag gjorde idag valet att åter öka på i H&M även om tanken var att äga lite mindre i H&M framöver. Mina 700 aktier som jag tidigare sålde av har åter köpts in till portföljen. För att finansiera köpet såldes mina 500 BillerudKorsnäs aktier för drygt 105 kr st. Jag sålde även av 400 Handelsbanken A för 107.90 kr st. Med det vill jag tacka BillerudKorsnäs för den kortsiktigt goda avkastningen på drygt 2500 kr. Det blev även en vinst på nästan 700 kr i Handelsbanken samt fick jag möjligheten att köp tillbaka 700 aktier i H&M drygt 3500 kr billigare. Men det blev även sämre riskspridning igen. Något jag måste jobba mer på framöver.  Skulle H&M aktien tids nog stå högre igen kan jag åter tänka mig minska ner innehavet om jag hittar någon annan trevlig investering.

En annan sak som stör mig de sista dagarna är Avanza. Tidigare har jag alltid kunnat ringa och fått en annan courtage nivå även om det inte gått 30 dagar sedan jag bytte sen sist. Avanzas olika courtagenivåer suger verkligen och gör att vi småsparare får betala ockerpriser för aktiehandel då vi inte har möjlighet att byta klass om man tex ska göra en större aktieaffär. Nu säger Avanza helt stop till byte av courtagenivå. Snålhet mot sin trogna kunder. Detta har gjort att jag vart tvungen att betala ockerpriser för mina senaste 2 affärer dvs 0.25% i courtage. Men jag har hursomhelst mejlat dem om mitt missnöje till den dåliga kundservicen. Kortsiktigt kan det tjäna bra på sin snålhet men detta gör att jag senare i år åter kommer flytta mina besparingar till Nordea igen. Även om Nordea haft problem med hemsidan uppväger det mot att betala 400% mer i courtage samt få ett dåligt bemötande från kundtjänst. Kundnöjdheten till Avanza blev som sagt kortvarig och nu i efterhand ångrar jag flytten av mina besparingar till Avanza från Nordea. Men som sagt jag kommer inte vara Avanza trogen utan det kommer bli en flytt till Nordea senare i år.Till dess hoppas jag att Nordea fått mer ordning på deras aktiehandel så att man kan göra affärer till rimliga priser igen.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.     

Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig Onsdag :-)

14 kommentarer:

  1. Tror precis tvärtom HM är på väg ner i källaren,bla. efter detta fina väder .Köpte 2000 HM bear x8 von
    och har 17,88% upp samt +21000kr på en vecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Vi får hoppas din bear position går bra då :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis och tack för många trevliga inlägg,

    Med tanke på dina köp/sälj i H&M torde du byta bloggnamn?;)

    Jag vill inte vara den som är "den", men...

    Avanza har länge varit en av de absolut billigaste bankerna när det kommer till courtage och jämför du med banker såsom Swedbank och Handelsbanken, där en transaktion kostar 100kr(!), är AVA mycket prisvänliga. Visst, Nordea har lägre men sett till vad du får på deras plattform, vilket du själv nämner, är inte helhetsupplevelsen och utbudet där på samma nivå som hos AVA (och kanske Nordnet?).

    Om alla skulle kunna ringa in och ”förhandla” varje gång de skall handla för att deras möjlighet att byta courtage/månad redan har använts skulle det inte fungera. Jag tycker det är bra att de har gjort undantag, då jag finner det som att de sätter kunden i centrum, men jag tror det är som så att det är många som har gjort likt du och att det nu, från högre positioner, har kommit order om att INGEN skall få denna förmån. Jag kan tänka mig att detta har gjort att de har tappat inkomster, vilket b.la. syntes i bankens Q2.

    Jag tror det ofta är som fallet att man som kund enbart fokuserar på det som är fel och ”dåligt”, men glömmer att se den andra sidan av myntet.

    Jag hoppas inte att du tar illa upp, utan lägger enbart fram ett alternativt sätt att se på saken.

    Med all välmening,

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles-.

      Det har blivit en del trading i H&M :)

      Som du skriver håller jag med om att man inte ska behöva ringa och be om att byta courtageklass. Hade de haft ett bra system från början skulle man kunna handla utan att bry sig om kostnader. Varför inte bara ha 1 prisnivå likt Nordea? Vill man ha mer betalt kunde det tex ta 0.15 % på all handel. Problemet nu är att man blir låst att antingen göra större eller mindre affärer. Handlar jag för 10 000 kr kan jag tänka mig betala 0.25 % istället för 0.06%. Men ska jag göra en affär på några hundra tusen kronor tänker jag inte betala 0.25 % bara för att Avanza vägrar ge mig en sjysst deal. Värst blir det väl om man gjort en stor affär med fastpris för 100 kr och sen vill göra en affär på sig 10 000 kr. Av någon anledning kanske man måste sälja just då och då pratar vi om 1 % i courtage. Värre än då om det är mindre affärer än så. Nordea betalar man alltid 0.06 % eller max 99 kr oavsett affärens storlek. Sen är deras plattform inte lika fin och har haft en del tekniska problem. Men får Nordea till sin plattform samt ordnar till att tjänsten blir mer användarvänlig är den betydligt bättre än Avanza. Sen har ju även Nordea ett sämre fondutbud och det är negativt. Som du skriver finns både positivt och negativt med Avanza. Men jag gillar varken deras eller Nordnets courtageklasser och det är egentligen därför jag överväger Nordea igen.

      Tack för att du läser och kommenterar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag har sålt mina HM med tanke på som många rekar som hamnar runt 100-110 kr
    Så när den kommer ner mot 120 kr ska jag fundera igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende och liv via börs och sparande.

      Ja vi får se vart kursen tar vägen den närmaste tiden.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Om man köper och säljer ofta så kan jag tänka mig att courtagen blir hög, men köper man 1-2 ggr per månad för att behålla så tycker inte jag att det är mycket pengar i sammanhanget. Säg att man köper för 250K/år så blir det 625SEK. Det känns överkomligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Precis som du skriver blir det inte mycket om man bara handlar ibland. Försöker själv hålla ner transaktionerna men ibland dyker bra lägen upp och då handlar jag. Bara de senaste 30 dagarna är min courtagekostnad över 1200 kr. Så för egen del finns en hel del pengar att spara med lägre courtage. Precis som med fondavgifter tycker jag även man ska bry sig om sina courtagekostnader. På lång sikt kommer du ha en högre avkastning med lägre courtageavgifter.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Hej Slimis!
    Tror jag måste börja rygga dina H&M trades. Många kronor att plocka hem där 😆
    Blir spännande att se när du säljer igen. Haha.
    På tal om Avanza, jag har inte ditt problem att byta courtageklasser. Gör inga stora köp eller försäljningar. Men med tanke på hur dåligt Nordea verkar funka så skulle jag inte byta trots gratis courtage.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
  6. Hej PB?.

    Ja det har blivit en hel del köp och sälj i H&M :-) Avanza fungerar bättre för de som är nya med sitt sparande alternativt de med kapital över 3 miljoner då dessa blir Private Banking kunder. För kunder som gör både lite mindre samt större affärer är det inge vidare då man inte alls vill betala så mycket som 0.25% på en större affär. Tyvärr kommer inte Avanza att ändra på dessa dåliga villkor men även Nordnet kör ju på samma sätt. Vad det gäller Nordea fungerar tjänsten bra när den väl fungerar. Men ibland har de haft tekniska problem. Det tar även lång tid att få in pengar på sitt investeringskonto där men det går att leva med. Nordea har även sina fördelar. Förutom superbillig aktiehandel så betalar de tillbaka källskatt fort om jag förstått. Det skulle inte krävas så mycket från Nordeas sida för att helt klart bli bättre än Avanza. Med tiden tror jag deras tjänst kommer bli bättre.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att det blir jobbigt för de som gör både stora och små köpa med jämna mellanrum.
      För mig är Avanza klockrent. Det betyder inte att det är det för alla. Äger än så länge inga utländska aktier så källskatt är inte något jag prioriterar.

      Jag hoppas de får ordning på sin plattform. Att det blir lite konkurrens är bara bra!
      Mvh PB?

      Radera
    2. Ja konkurrens är bra för oss kunder :-) Vi får se hur plattformen utvecklar sig framöver.

      Åter tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Hallå Slimis!
    Hittade idag till din blogg, har läst en massa kommentarer från dig på andra bloggar.
    Tack för bra inlägg om din investeringsfilosofie som sätter svart på vitt om mina tankar med utländska aktier. Största bekymret är i vilket fall "källskatten åter" frågan även om ju Nordea verkar fixa detta på 6 veckor.
    Startade Avanza i januari och är väldigt irriterad över courtage klasserna, hade jag tänkt på detta från början så... Courtage klasser är ett smutsigt sätt att tjäna pengar och ett bra sätt att irritera kunder. Vad gäller källskatten är det väldigt väldigt illa för vad jag vet all utom Nordea, inte är det möjligt att det skall ta 2-3 år!!! Ett år vore som högsta betyg "rimligt" och allt över det är lurendrejeri. Sen kan man ju undra hur mycket Avanza skulle behöva ge av sin vinst för att fixa 6 veckors återbetalningstid (eller varför inte visa sig bäst i klassen genom att sätta 4 veckor), så våldsamma belopp kan det ju inte handla om och pengarna kommer naturligtvis tillbaka till Avanza. Ett annat klagomål på Avanza är att senast för en vecka sedan strulade med direktinsättningen (kostade runt 2000 kronor, vem vill/orkar ringa till en mäklare?), och igår söndag gick det inte att logga in med BankID... För en bank skall sådana här saker inte förekomma alls.

    SvaraRadera
  8. Hej Kalkyl och kul att du har hittat hit! Ja man kunde ju hoppas att Avanza kunde ta bort dessa courtage klasser. Men precis som du skriver är det ett fult system för att tjäna mer pengar på oss småsparare. Förutom att det är svårt att göra affärer i olika storlekar så blir man snabbt låst i en courtage klass då det nu dröjer 30 dagar till byte. Nya kunder luras in med gratis handel men sen får de se hur det är. Sedan Avanza blivit stenhårda med 30 dagars regeln har mina transaktioner minskat. Jag tror Nordea tids nog kommer ta en hel del kunder. Hade Nordea haft ett bra fungerande system samt gärna 1 billig fond hade de helt säkert tagit betydligt mer kunder. Det blir troligtvis inte bättre hos Avanza när det gäller aktiehandel och detta kommer göra att jag tids nog flyttar tillbaka till Nordea. Troligtvis är deras tjänst bättre då också. Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera