tisdag 21 augusti 2018

Hufvudstaden Halvårsrapport januari-juni 2018

Idag kom Hufvudstaden med sin halvårs rapport och aktien är i skrivande stund upp 2.79%

Halvårsrapport januari-juni 2018

Bruttoresultatet från fastighetsförvaltningen ökade med 4 procent och uppgick till 648 mnkr (623), vilket främst förklaras av högre hyresintäkter.

• Fastighetsförvaltningens nettoomsättning var 888 mnkr (859), en ökning med 3 procent.

 • Periodens resultat efter skatt uppgick till 2 575 mnkr (1 625), motsvarande 12,48 kronor per aktie (7,88). Ökningen förklaras främst av högre orealiserade värdeförändringar i fastighetsbeståndet samt omräkning av uppskjuten skatt till följd av sänkt bolagsskatt.

• Fastighetsbeståndets marknadsvärde uppgick till 42,1 mdkr (39,7 vid årsskiftet), vilket ger ett substansvärde om 161 kronor per aktie (152 vid årsskiftet). Periodens orealiserade värdeförändring var 2 038 mnkr (1 518).

• Soliditeten uppgick till 63 procent (62), nettobelåningsgraden till 15 procent (15) och räntetäckningsgraden var 10,5 gånger (9,0).

 • Hyresvakansgraden vid periodens slut var 4,2 procent (4,3). Exklusive pågående utvecklingsprojekt uppgick hyresvakansen till 2,8 procent (2,2).

Viktiga händelser under andra kvartale

Nya entreprenörer till NK Saluhall i Stockholm är klara. Den ombyggda saluhallen kommer att erbjuda en traditionell saluhallsupplevelse i kombination med matserveringar och ett utbud av baslivsmedel. Öppning sker under första kvartalet 2019.

De internationella varumärkena Jimmy Choo och lululemon har tecknat avtal om att öppna butiker i Bibliotekstan, Stockholm. En detaljplaneprocess har påbörjats för den brandhärjade fastigheten Vildmannen 7 i Bibliotekstan.

På Biblioteksgatan 12 i Stockholm har ett hyresavtal omfattande cirka 2 300 kvm kontor omförhandlats med advokatbyrån White & Case. En ombyggnad av lokalen pågår och färdigställs i slutet av året.

Vill ni läsa rapporten mer ingående kan ni göra det här: Hufvudstaden halvårsrapport-januari-juni-2018

Kommentar angående rapporten:

Hufvudstaden fortsätter likt mitt andra fastighetsbolag att överraska positivt. Hyrorna går uppåt och substansvärdet ökar. Vakansgraden hos Hufvudstaden är låg och jag tror att räntorna kommer hålla sig låga ett bra tag framöver. För den delen är även Hufvudstaden lågt belånat och bolaget kommer inte påverkas lika negativt som många andra fastighetsbolag vid en räntehöjning. Det är mycket som är positivt för Hufvudstaden just nu. Som jag skrivit om tidigare tror jag att en investering i attraktiva fastigheter alltid kommer vara en bra investering på längre sikt. När jag köpte Hufvudstaden, Lundbergföretagen och Wallenstam var de "högt" värderade. Idag är de alla dyrare att köpa. Mina fastighetsbolag är inte till salu i dagsläget.

Äger du Hufvudstaden? Vad tycker du om dagens rapport?

6 kommentarer:

  1. Hej Slimis,

    Jag har en lite annan åsikt om fastighetsaktier nu, det är väl bra att vi tycker olika om en del :-) sen får vi se vem som får rätt. Jag har sålt ut mina innehav, sparade 400 Castellum för den fina direktavkastningen. Mest en principfråga jag gillar ju att ha en bred portfölj innehållande de flesta sektorerna.

    Sålde också tidigare ut mina innehav i byggsektorn, för ett par år sedan där sålde jag faktiskt allt (Skanska och Peab). I ett mörkt scenario som jag varit med om tidigare, så började först byggsektorn gå ner, följt av fastigheter och sist kom bankerna. Sen började cykeln om igen, kanske kan det bli så igen (men jag har ofta fel).

    En del av frigjort kapital tog jag ut från börsen och resten åkte in i lite mer defensiva placeringar (enligt mig) Latour, Swedish Match, Holmen och på senare tid Investor. Blev även lite Norsk Lax (Leroy), men dom sålde jag för ett tag sedan och köpte mer Latour. Tycker mig således viktat om portföljen till lite mindre risk.
    Hittills har jag haft en väldig tur med detta.

    Men måste som vanligt avsluta med: Den som lever får se :-)

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera
  2. Hej Rille.

    Castellum är ingen dålig aktie det heller :-) När det gäller fastighetssektorn överlag känns den lite högt värderad. Men med tanke på den låga räntan tycker jag ändå det ser positivt ut. Skulle räntan börja höjas kraftigt får man kanske tänka om. Skanska och Peab var rejält högt värderade där ett tag och nu i efterhand var det helt rätt att du sålde. Jag var sugen att ta in Skanska redan då men just värderingen gjorde att jag avstod. Jag har ju köpt Skanska från ca 180 kr ner till 154 kr och på längre sikt tror jag bolaget kommer prestera ok. Men som du skriver ska nog det mesta ner om vi hamnar i en rejäl lågkonjunktur igen. Men eftersom jag har en lång sparhorisont är det inget som oroar mig. Efter en lågkonjunktur kommer börsen tids nog återhämta sig igen :-) Du har helt klart många fina innehav. Håll hårt i dem. Med det fortsätter jag hålla tummarna för både dina och mina innehav.

    Tack för kommentar och hade fint! :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Hej igen,

    Portföljen har gått bra, men måste erkännas att ett par "klavertramp" har det också blivit. Både Intrum och Vestas har inhandlats för dyrt.
    Men det hör liksom till, så länge det blir fler riktiga beslut än felaktiga + en del tålamod så brukar det gå bra.

    Som du sa, vi håller tummarna för våra innehav.
    Såg i ditt senaste inlägg att du hade fel på en del ingångsvärden efter flytt. Hade själv samma problem för några år sedan, då gick det att ändra på dessa själv. Kan tyvärr inte hitta hur det gjordes, kanske minnet :-( eller så har man tagit bort den möjligheten. Släng iväg en fråga till support, så får du säkert svar på hur det går till.

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  4. Hej Rille.

    Ja det vore ju konstigt om alla affärer gick bra. Då skulle vi alla vart rika för länge sen :-) Jag försöker själv att i första hand inte förlora mina pengar genom att undvika förhoppningsbolag. Hittills har det gått ganska bra. Jag ska försöka kolla närmare på hur man ändrar ingångsvärdena, det kanske inte är så svårt som man tror. Tids nog kan det vara kul att se värdeutvecklingen över tid :-)

    Tack för kommentar och ursäkta sent svar. Har vart mycket här hemma de senaste dagarna.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Hej Slimis,

    Jag hittade var du själv kan ändra dina inköpskostnader, kan vara irriterande att det står fel. Under Mina Sidor - Deklaration & Kontobesked - Ändra inköpskostnad :-)

    Lycka till!
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  6. Hej.

    Tack för tips Rille. Ska gå in och ändra detta även om jag är osäker på vissa innehav :-)

    Lycka till även du och tack för kommentaren.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera