onsdag 22 augusti 2018

Gjort några förändringar i portföljen

De senaste 2 dagarna har jag ökat på ytterligare i H&M. Jag vet att planen egentligen var att inte öka på något mer utan vara nöjd med det innehav jag har. Men jag tycker samtidigt att aktien fallit omotiverat mycket den senaste tiden utan någon egentlig nyheter kring bolaget. Visst har det varit en varm sommar och detta kan visa sig negativt vid nästa rapport. Det andra negativa är att dollarn stärkts rejält den senaste tiden. Håller detta i sig är det givetvis inte bra för bolaget då kläderna köps in i dollar. Samtidigt har ju svenska kronan fortsatt försvaga sig och även euron har blivit starkare. Allt som allt har H&M iallafall en bättre valuta medvind i år än de hade mellan 2015-2017. Aktien står även 23% lägre än för ett år sedan. Samtidigt är förtroendet för bolaget lågt och många avskyr aktien. Jag sålde ju H&M 2014 då aktien var högt värderad. De 1490 aktier jag ägde då kostade mer än mina idag 3100 aktier. Ett rejält tapp kan man säga. Hursomhelst tror jag inte Stefan Persson slänger sina pengar i sjön genom att köpa H&M aktier för flera miljarder. Jag följer även H&M på Instagram där de på kort tid fått över 1 miljon följare till. Med det tror jag fortsatt att H&M är i framkant vad det gäller mode och på längre sikt tror jag H&M kommer bli en bra investering igen. Med det ökade jag igår på med 100 aktier för 128 kr st. Idag valde även att avyttra  mitt minsta innehav Investor. 100 aktier såldes för 404.60 kr st. Med det tog jag hem en mindre vinst i Investor som har gått starkt den senaste tiden. In köptes ytterligare 300 H&M för 129.12 kr st. Till skillnad mot H&M är Investor ett av de populäraste bolagen just nu. Investor har medvind av den starka konjunkturen samt den starka dollarn. Bolaget har även en fin substansrabatt. På det har Investor även en kompetent ledning som gjort många bra affärer de senaste åren. Hursomhelst får jag tacka Investor för den kortvarigt fina avkastningen och hoppas de kan fortsätta lika bra framöver. Det kan hända att jag tar in Investor någon gång i framtiden igen. Men till dess är jag nöjd med att ha en viss exponering mot bolaget genom min indexfond. Annars har portföljen tuffat på bra den senaste månaden och avkastningen ligger på  drygt 60 000 kr. Med det ligger jag även denna månad strax över index. Som jag skrivit om tidigare är min förhoppning att ligga minst i jämförelse med index. Skulle min avkastning bli betydligt sämre än index är tanken att sälja mina innehav och istället placera dessa pengar i en indexfond. Men jag tycker gott man kan göra ett försök att få en bra avkastning med en aktiv förvaltning. Genom en rejäl överavkastning 2016 växte portföljen på riktigt bra och hade jag haft en indexfond då hade inte portföljen vart lika stor som den är idag. Misslyckas man slå index har man iallafall gjort ett försök. Med det närmar sig portföljen nästa milstolpe. Då jag har 152 Handelsbanken A aktier på mitt Nordea konto är det bara drygt 5000 kr upp till 1.8 miljoner.


Min nya portfölj ser ni  på höger sida av bloggen.

Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig Onsdag kväll :-)

4 kommentarer:

  1. Tja Slimis,

    Hoppas det rullar på för H&M framöver, du tror verkligen på dom, :). Riktigt nära 1,8 nu! Vad har hänt där det står avkastning? :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Hej Frihetsmaskinen.

    Tack för det, jag håller tummarna! :) Avkastningen stämmer tyvärr bara på vissa innehav. Av någon anledning blev inköpspriserna helt fel när jag flyttade mina innehav mellan Nordea och Avanza. Vet inte om man kan ändra detta på något sätt? Månadens avkastning + depåvärdet stämmer i alla fall :-)

    Tack för kommentar.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  3. Hej Slimis,

    Det ser riktigt bra. Tagga och heja mot 2 miljoner!

    Vänliga hälsningar

    Assetsa

    SvaraRadera
  4. Hej Assetsa.

    Tack så mycket för din kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera