tisdag 24 juli 2018

Minskat i H&M samt tagit in nytt bolag i portföljen

Idag tog jag beslutet att åter minska ner mitt innehav i H&M. Jag gillar fortsatt bolaget men tyvärr drar aktien ner portföljens avkastning för mycket. När ett bolag i min portfölj presterar betydligt sämre än index brukar jag fundera om det finns något bättre alternativ. Jag har i många år gillat H&M som bolag och därför blivit väldigt förtjust i mina aktier. Jag köpte mina första 1490 H&M aktier mellan 2012-2013. Aktien gick fantastiskt men 2014 blev familjesituationen annorlunda. Jag skulle bli förälder och familjen behövde ett större boende. Jag sålde då av mina 1490 aktier i H&M för 294.60 kr st. Förutom H&M aktierna såldes en del andra aktier och pengarna investerades i familjens nuvarande boende. Detta gjorde att vi kunde köpa vårt nuvarande boende kontant. Ett beslut jag idag är nöjd med. Tack för de gamla goda tiderna H&M.




När aktie tids stod i 368 kr ångrade jag att jag hade sålt mina aktier. Aktien gick sedan ner igen och tanken var att köpa tillbaka samtliga 1490 aktier billigare. Det gick så småningom bra att köpa tillbaka samtliga 1490 aktier billigare. Problemet var att aktien sedan fortsatte ner och jag valde att fortsätta öka på mer än jag tänkt från början. Ingen bra strategi att öka på i en aktie som ständigt går ner i värde. Jag tror och hoppas dock att aktien tids kan få tillbaka en del av sitt värde. Men troligtvis tar det sin tid. Det är än så länge den enda aktie jag har gjort en rejäl missbedömning i och givetvis åker alla på någon förlust ibland. Men det svider betydligt mer att förlora pengar än när det går bra. Jag är inte säker på hur mycket jag ligger back i min H&M investering men jag är säker på att mina gamla vinsthemtagning i diverse bolag är betydligt bättre. Bland annat tog jag hem en vinst i Handelsbanken på ca 150 000 kr när jag för drygt 1 år sedan sålde mina samtliga 6000 aktier för mellan 125-132 kr st. De som följ bloggen vet även att det varit många andra bra affärer. Man får helt enkelt vara tacksam så länge de flesta affärerna går bra.

Hursomhelst ska man inte gråta för spilld mjölk. Pengar kommer och pengar går. Jag minskade idag ner mitt H&M innehav med 700 aktier. Aktierna såldes för 138.36 kr st. Det innebär att jag fortsatt äger 1800 aktier i bolaget och har fortsatt tro på längre sikt. Men just nu väljer att placera pengarna där jag tror de gör mer nytta. Som jag skrev om tidigare tror jag fortsatt på en stark utveckling i Handelsbanken. Jag valde därför att köpa tillbaka 400 aktier som jag sålde förra året. Idag kostade de 106.20 kr st. Med det stärker jag åter mitt ägande i banken. Jag valde även att ta in ett nytt bolag i portföljen. 500 st BillerudKorsnäs har köpts in för 99.96 kr st. Alla inköpspriser är exklusuve courtage. BillerudKorsnäs kom med en rejält sämre rapport än marknaden hade räknat med och aktien sjönk rejält med det. Jag har en längre tid funderat på Billerud men tyckt att aktien var för dyr. Nu är många skeptiska till bolaget och aktien billigare och med det ger jag bolaget en chans. För er som inte vet är BillerudKorsnäs världsledande leverantör av nyfiberbaserade förpackningsmaterial som är bra ur miljösynpunkt, är starka och har unika egenskaper. Jag gillar deras hållbarhetstänk att utmanar plast, glas och aluminium i framtiden. 

BillerudKorsnäs utgör nu ca 3.5% av portföljen.

Nu framöver håller jag tummarna att samtliga mina innehav fortsätter prestera bra :-)

Hur ser du på BillerudKorsnäs som en långsiktig investering?







6 kommentarer:

  1. Jag har också valt att gå in i BillerudKorsnäs efter den sura rapporten. Jag har tidigare varit in och vevat när det kommit plötsliga besvikelser och aktien dippat oförtjänt många procent. Det har varet en stundvis volatil aktie där det varit möjligt att kliva in och ut och göra någon procent vinst här och där. Jag är i grunden en mycket långsiktig och trögrörlig aktieägare och brukar inte pyssla med kortsiktiga innehav likt ovan beskrivet, men Billerud är ett bolag jag tittat på en längre tid och ett bolag som jag kan tänka mig ligga kvar i för en lång tid framöver. Därför har jag kunnat motiverat mina tidigare köp med att jag alltid kan ligga kvar i bolaget om jag skulle missbedöma marknadsreaktionerna. Nu tror jag däremot att jag är här för att stanna. Så länge aktien hovrar kring 100-lappen tror jag det här blir en bra affär. Jag planerar öka över tid.

    -Konservativ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Konservativ.

      Ja aktien har verkligen vart volatil under en längre tid. Jag tror dock att bolaget samt aktien kan utvecklas bättre framöver. Får man bara ordning på produktionen framöver tror jag dagens köp kommer visa sig bra på längre sikt. Jag behåller mina aktier tillsvidare så får vi se hur det går.

      Tack för kommentar och lycka till med din investering.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Billerud är ett spännande bolag med en hel del intressant forskning, tänk bara när de lyckas skapa en genomskinlig förpackning av cellulosa och denna ska ersätta plast!
    Dock är aktien inte lika rolig. Senaste året har stigande priser och brist på ved varit en bidragande orsak till det tråkiga resultatet. Man kan fråga sig hur de pågående bränderna kommer påverka framtida priser.

    MVH Prepper

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prepper.

      Håller med om att bolaget haft sina problem den senaste tiden. Men som du skriver har de bra produkter som jag tror kommer efterfrågas i större utsträckning i framtiden. Min tro är dock att både aktien och bolaget ska prestera bättre nu framöver. Med det tror jag givetvis på ett högre aktiepris.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. också tittat på Billerud ett tag men tagit i för många fallande knivar (tålamod) så avvaktar lite gladare tider tills jag eventuellt tar in den.
    GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke.

      Ja det kan vara riskfyllt med fallande knivar. Även jag är försiktig med många bolag som gått ner mycket. Men jag hoppas som sagt att BillerudKorsnäs ska ge en bra avkastning nu framöver. Den som lever får se :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera