fredag 25 maj 2018

Månadens inköp

Då var det åter löningsdags och med det blev det lite nya inköp till portföljen. Till och börja med har jag minskat ner lite i Avanza Zero och för dessa pengar istället ökat på lite mer i Handelsbanken och H&M. Sak samma egentligen då Avanza Zero till stor del består av H&M samt bank. Jag har även avyttrat mina 57 aktier i Coca Cola. Coca Cola har jag haft en längre period och sett som ett alternativ till en ränteplacering. Coca Cola rör sig varken upp eller ner i kurs i någon större utsträckning men har haft stabila utdelningar. En nackdel med att äga aktien är att det har kostat mig en del att flytta aktien mellan olika nätmäklare. Har du utländska värdepapper kostar varje innehav över 100 kr att flytta till en annan nätmäklare. Det kan vara bra att ha i baktanken om du äger mycket aktier i utlandet. Svenska aktier är gratis att flytta. Eftersom Coca Cola ändå var så pass litet fick det lämna portföljen. Nu kan jag flytta mitt ISK helt utan avgifter. En annan sak jag har svårt med när det gäller utländska aktier är växlingsavgiften. Det blir snabbt stora summor för courtage och växlingsavgifter när du ska handla utanför Sverige. Framöver kommer jag fokusera mer på aktier här hemma i Sverige. Det räcker lång för en småsparare som mig. Jag har de senaste dagarna köpt in ytterligare 100 Lundbergsföretagen, 40 st Wallenstam, 300 Handelsbanken A och ytterligare 300 H&M till portföljen. Eftersom jag just nu har mitt sparande samlat hos Avanza kan ni se min nya portfölj längre ner. Observera att inköpspriserna inte stämmer. Av någon anledning har det blivit fel när jag flyttade mitt ISK. Efter månadens inköp har jag stärkt mitt ägande i bolag jag tror kommer prestera bra på längre sikt. Handelsbanken och H&M har sina utmaningar men med tiden hoppas jag att att båda bolagen ska prestera bättre. På sikt hoppas jag som sagt på uppvärdering av aktierna. Lundbergsföretagen har kommit ner en del i pris. Jag fortsätter gärna att öka på mitt ägande i bolaget om priset fortsätter ner. För 1 år är sedan handlades investmentbolaget med rejäl premie men just nu kan du få det till rabatt. Lundbergsföretagen är det investmentbolag jag gillar bäst. Lundbergsföretagen har historiskt presterat fantastiskt. I Lundbergsföretagen får du en bra riskspridning, förvaltning till en låg avgift samt seriösa storägare. Ett av börsens bästa bolag helt enkelt. Med det är jag för tillfälligt nöjd med min portfölj. Troligtvis kommer det inte bli så mycket affärer över sommaren. Istället blir det jobb men jag ska även försöka njuta lite av det fina vädret vi har just nu. Med det vill jag även önska alla läsare en trevlig helg. Passa på att njut av solen :-)
Har ni gjort något köp nu vid lön?

8 kommentarer:

  1. Stabila och fina inköp, kanske till och med ett alternativ till ränteplaceringar? Har haft lite pengar i en högräntefond som jag nu funderar på om man inte kan göra något roligare med.

    Tycker det är så skönt när man ser folk med aktier som har 500-1000% i avkastning. Själv är mitt rekord 71% i Kinnevik :P

    SvaraRadera
  2. Hej Snålgrisen.

    Förhoppningen är att mina aktie/fond investeringar ska ge en bättre avkastning än den riskfria räntan på sikt. Men man ska vara försiktig att se en aktie som ett alternativ till en ränteplacering. Aktier innebär alltid en högre risk än en ränteplacering, men chansen finns ju även att man kan få en högre avkastning. Pengar man ska ha inom de närmaste åren är bättre att ha säkrade i tex räntesparande. Räntefonder håller jag mig själv borta från bortsett min buffert eftersom dessa räntefonder ger så pass liten avkastning. Eftersom jag spar på lång sikt väljer jag att ta mer risk. Fin avkastning du har i Kinnevik :) Min bästa investering är familjens boende. Sen 2014 har bostadens värde 3 dubblats. Dock var det en del renovering som vi har fått gjort under den första tiden vi bodde i bostaden. Sen måste man ju alltid ha någonstans att bo. Så länge vi inte ska sälja har ju priset mindre betydelse. Hoppas din Kinnevik investering fortsätter att gå bra :)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Synd att siffrorna inte stämmer, ett GAV på 23 kr i H&M hade ju inte varit helt fel om man säger så :)

    När gäller Coca Cola är jag lite nyfiken på hur det kommer gå för alkoläsken de precis lanserat i Japan, deras första alkoholhaltiga dryck - om man bortser från vingården de ägde 1977 till 1983 :P - någonsin. Om det blir flipp eller flopp återstår att se. Kan dock tycka att det på något vis andas lite... desperation?

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Ja ett gav på 23 i H&M vore inte fel :) Även jag blev lite förvånad att de skulle börja med denna alkoläsk. Coca Cola har ju inte haft någon fantastisk utveckling på länge och denna alkoläsk har jag svårt att se att det ska bli någon succe. Men går den bra i Japan lär den säkert lanseras på fler ställen :) Jag fortsätter följa Coca Cola med intresse.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Tja Slimis! Är lite nyfiken hur du ser på att du gått in tungt i H&M och SHB igen, har för mig att du ville sprida risken mer förut?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen.

      Det stämmer att jag valt att gå in tungt i dessa 2 bolag igen. Men samtidigt tycker jag även att jag har fått en betydligt bättre riskspridning än jag hade för tex 1 år sedan. Bland annat har jag ökat ganska mycket i fastigheter (Hufvudstaden & Wallenstam) men även en hel del i de olika svenska investmentbolagen (Lundbergsföretagen, Latour, Investor och Industrivärden). Sen har jag ju lite över 300 000 kr i Avanza Zero som ger en viss riskspridning. Men givetvis inser jag att risken är högre att gå in så pass mycket som jag gjort i SHB och H&M. När de gäller SHB värderas banken nu lägre än den gjort historiskt. Jag tror banken kommer prestera bra på längre sikt även om det är oroligt ute i världen just nu. Därför valde jag att köpa tillbaka en hel del aktier billigare än jag sålde för 1 år sedan. Gällande H&M är aktien rejält nertryckt. Min förhoppning är att bolaget tids nog kan få bättre ordning på verksamheten. Men det kommer nog ta sin tid. Framöver håller jag med om att jag behöver bli bättre på att sprida mina risker. Det är helt klart något jag behöver bli bättre på.

      Tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Själv har jag adderat till mitt innehav i Coca-Cola idag. Ett fantastiskt företag. En ikon.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars.

      Håller med om att Coca Cola är ett fint bolag att äga. Hoppas din investering blir bra på sikt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera