onsdag 4 april 2018

Inköp Handelsbanken

Idag valde jag att använda en liten del av mina likvider. Jag sålde ju av alla mina 6000 Handelsbanken aktier för ca 1 år sedan. Försäljningen skedde för mellan 125-132 kr st. Jag gillade inte rapporten jag såg då samt en sämre utdelning än jag räknade med. Nu i efterhand var det ett bra beslut att följa magkänslan. Sen dess har jag köpt tillbaka Handelsbanken aktier billigare. Idag var det som sagt åter dags. In köptes 200 Handelsbanken A för 101.30 kr st. Jag ser dock stor risk för ytterligare nedgång vad det gäller storbankerna. Idag kom det in att fastighetspriserna har sjunkit 10% de senaste året och givetvis är inte detta några goda nyheter för bankerna. Det har även kommit in nya bolåneaktörer som troligtvis kommer pressa storbankernas lönsamhet framöver genom lägre räntor. Jag tycker dock att Handelsbanken är en ganska stabil bank som även har förhållandevis nöja kunder. Min förhoppning är att banken fortsatt kan leverera en skaplig avkastning till oss ägare. Med det har mina likvider minskat med ca 20 000 kr. Jag väljer att hålla på resten av min kassa tillsvidare. Det kan ju dyka upp riktigt bra köplägen om börsen fortsätter ner framöver.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Hur ser du på Handelsbanken som en långsiktig investering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar