söndag 18 februari 2018

Långsiktigt sparande

Man läser ibland att en del bloggare kör en "snålmånad". Det innebär att man gör allt för att få upp sin sparkvot lite extra just den månaden. För egen del tror jag mer på att få in regelbundna rutiner när det gäller sitt sparande samt den egna privatekonomin. Jag tänker på en nära vän som skulle gå ner i vikt. Personen i fråga körde någon pulverdiet under ett antal veckor och gick ner ordentligt i vikt på kort tid. Jag var imponerad att det fungerade så bra. Problemet var att min vän så småningom började äta precis som tidigare och det tog inte lång tid innan den vikt som hade försvunnit var tillbaka. Det fungerar inte att hålla vikten om du går tillbaka till dina gamla sämre vanor. Jag tycker det är lite det samma med sparandet. Om du har problem med din privatekonomi räcker det inte att du lever supersnålt en månad och sen går tillbaka till dina gamla vanor. Troligtvis blir det inte så roligt att leva så snålt och risken är stor att du framöver misslyckas att hålla i din nya vana. Istället är det bättre att försöka hitta en balans vare sig det gäller att gå ner i vikt eller spara sig till en bättre privatekonomi. Bäst av allt är att ta tag i vikten eller din ekonomi redan innan det blir ett problem. Men har du nu hamnat i en dålig sits måste du försöka ta tag i ditt liv och hitta en balans i vardagen som du själv är nöjd med.  

Hur lyckas man med ett långsiktigt sparande?

Att lyckas med ett långsiktigt sparande är inte så svårt som det låter. Det gäller bara att du kommer igång och får in en god rutin samt att du har tid på dig. Ska du spara i aktier/fonder så bestäm dig redan från början hur mycket pengar du kan tänka dig att sätta undan varje månad. Börja gärna med en liten summa och öka på efterhand när du märker att det går bra med ditt sparande. Låt detta sparande stå vid sidan av din övriga ekonomi och använd inte dessa pengar till konsumtion. Börja gärna spara tidigt i livet. På så sätt kan du få ta del av ränta på räntan effekten tidigare. Här nedan är ett exempel varför det är bra att spara tidigt i livet:

Innan jag började mitt långsiktiga sparande läste jag om 2 bröder. När båda var 19 år började den ena brodern spara 1000 kr i månaden och sparade tills han var 26 år gammal. Han tröttnade sen på sparandet men pengarna fick sitta kvar på börsen och förränta sig. Den andra brodern började spara vid 26 års åldern. Han sparade då 1000 kr i månaden framöver. Det visade sig att den andra brodern var tvungen att spara i över 30 år för att komma ikapp den första brodern. Då tänkte jag: Vill jag spara pengar i 7 år eller över 30 år för att få ut samma summa till pension?

Genom att spara lite mer tidigt i livet kan man leva betydligt bättre på sina besparingar så småningom.

För egen började mitt sparande redan i slutet av 2007. Jag har dock haft större möjlighet att spara extra de senaste åren. Jag har vart försiktigt med att höja min levnadsstandard för mycket. Samtidigt har min lön gått upp med tiden ( Från 110 kr timmen till 142 kr timmen) och det har gett mig en möjlighet att sätta över lite mer pengar varje månad till mitt långsiktiga sparande. Jag har även valt att vara skuldfri även om många förespråkar att man ska investera sina pengar på börsen och inte betala av sina lån. Dvs skaffa en hävstång med lånade pengar. För egen del är jag inte intresserad att riskera pengar jag inte har. Ska du lyckas med ditt sparande måste du själv avgöra hur mycket risk du vill ta med dina pengar. En högre risk ger möjlighet till en högre avkastning. Vill du inte riskera dina pengar på börsen är även amortering på ditt bostadslån ett bättre sparande än inget alls. Viktigast är som sagt att du kommer igång och sparar en summa varje månad. Med tiden växer sparandet och det blir roligare. Det bästa är när man kan spara på saker man egentligen inte behöver. För egen del slutade jag dricka energidryck efter några års beroende. Socker och koffein mår varken kroppen eller ekonomin bra av. En annan sak som jag avstår är alkohol,tobak, spel samt andra dumma vanor. Den enes bröd den andres död. Det är en av anledningarna att jag inte investerar i bolag jag tycker är etiskt fel. Jag vill helt enkelt inte tjäna pengar på någon annans olycka. 

Lyckas du att hålla i ditt sparande på längre sikt kommer du så småningom få en bättre ekonomisk trygghet. Pengar kan som sagt inte köpa lycka, men det kan ge en trygghet som är värt mycket.


Hur gör du för att lyckas med ditt långsiktiga sparande?




12 kommentarer:

  1. Vill börja med att tacka för ditt fina inlägg. Jag tror att det sammanfattar vad många behöver. Jag är ju aningen äldre än dig och började handla på börsen redan vid år 2000, men börspsykologin tog min och efter att ha förlora lite pengar så svårt jag att aldrig någonsin sätta in pengar på börsen. Hatar som sagt förluster och måste nog vara en av de få som inte gjort några pengar på börsen, vare sig efter börskrasch 2000 samt 2008. För några år sen så kände jag att jag måste börja spara på börsen igen. Vid det laget så var jag 100% likvid, men i takt med att reporäntan gick ned så sjönk även sparräntan. Jag har delat upp mitt sparande i två delar, en fast och en rörlig. Eftersom min lön varierar varje månad så sparar jag den fasta delen nästan direkt efter lön och den rörliga delen sköter jag med Nordnets Automatspar, dvs den tar likvider som finns på kontot den 15:e varje månad och köper enligt en förutbestämd fördelning. På detta sätt så har jag automatiserat sparandet (förutom den insättningen jag behöver göra på Nordnet-kontot för det som blir över efter att räkningarna har betalats. Jag använder ett Everydaycard-kreditkort som har nästan 2 månader räntefritt, så det blir en delay på konsumtionsdelen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prius.

      Precis som du skriver är börspsykologin inte alltid så lätt. Därför tycker jag en kombination av amortering och indexsparande kan vara en bra ide. Många gör misstaget att de köper på toppen och säljer på botten. Men genom ett automatspar som du nu har, köper du både när det är dyrt och billigt. På sikt växer dessa pengar med börsens utveckling. Det gäller bara att inte drabbas av panik eller sluta att spara när en kris uppstår. Det är ju då de bästa köplägena uppstår på längre sikt. Fortsatt lycka till med ditt sparande :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Bra inlägg. Önskar mina föräldrar hade bättre insikt kring detta med sparande i fonder och aktier, då hade de sluppit leva som fattigpensionärer nu. Jag hade själv ett visst sparande, men det fick tyvärr användas till räkningar när jag var i 11-års åldern och 90-talets finanskris slog till. Tog flera år innan de kunde betala tillbaka de 11000 kr som plockades utan min vetskap från bankkontot.

    För att vi nu ska lyckas så är det månadssparande på 27000 kr. Tanken är att höja med 2000 kr varje år, får se om vi mäktar med det. Till dottern har vi ett separat sparande på 750 kr i månaden som det köps fonder för. Än så länge tickar det på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Önskar även jag att mina föräldrar hade lärt mig hur viktigt ett långsiktigt sparande är. Men när inte de har lärt mig har jag fått lära mig själv :-) Du har helt klart en imponerande sparkvot. Viktigaste är som sagt att hitta en balans så att man trivs både med sitt sparande samt livet i övrigt. Tråkigt det där som hände på 90-talet. Det är väl det som är farligt. Att man måste sälja sina fonder/aktier mitt i en kris. Fortsatt lycka till med ditt sparande och tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Rolig läsning och bra text. Jag försöker att sätta av mellan 8000-9000:- en bra månad, men det är inte alltid det går. Sedan kärleken kom in i livet så har prioriteringarna blivit lite annorlunda. Jag avsätter mindre pengar, men känner att jag lever mer. Denna månad återgår jag till min sparkvot efter att ha betat av alla mina amorteringar. Jag är så pepp inför att börja shoppa aktier igen :)

    SvaraRadera
  6. Hej VÄL.

    8-9000 kr i månaden låter som ett bra månadssparande :-) Precis som du skriver kan sparandet variera. Ibland blir det större utgifter och ibland måste man lägga sina surt förvärvade pengar på något annat. Kul att du har träffat kärleken. Att vara lycklig är mer värt än pengar. Hoppas du hittar något fynd nu när du ska shoppa aktier igen :-)

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  7. Hej Slimis

    Jag tror att jag kommer att fylla på mina befintliga innehav. För mig skulle det kännas bra att nå 4000:- per år i utdelningar till våren. Med ständiga varningar för högre räntor vet jag nu inte om jag vågar att shoppa i bygg/fastigheter. Kanske jag kommer att satsa på Axfood och Handelsbanken, de ligger hyfsat bra i pris nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VÄL.

      Det finns alltid risker med investeringar. Själv tror jag det dröjer med räntehöjningar i Sverige och ligger gärna kvar i både bygg/fastigheter. Axfood är ingen billig aktie men har presterat ganska bra. Även jag gillar Handelsbanken men gillade inte deras kreditförluster i sista rapporten. Handelsbanken är högre värderad än många andra banker och då gäller det att man presterar. Själv kör jag gärna Avanza Zero just nu. Den fonden är inte alls fel på sikt. Hoppas du hittar något bra investerings objekt :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera