onsdag 17 januari 2018

Skanska vinstvarnar

Idag vinstvarnade Skanska och aktien är ned med 6.85 % i skrivande stund.


Skanska vinstvarnar för helåret 2017 till följd av nedskrivningar. Rörelseresultatet beräknas bli cirka 5,3 miljarder kronor. Här låg SME Direkts konsensus på ett rörelseresultat om 6,6 miljarder. Den strategiska översynen och dess åtgärder belastar resultatet i fjärde kvartalet med totalt 1,1 miljarder kronor, och cirka 600 miljoner i 2018. Byggjätten gör sig även av med runt 3.000 anställda och finanschefen lämnar.

Att Skanska även lämnar utdelningen oförändrad (8.25 kr) är en besvikelse då förväntningen var en höjning till 8:54 kr per aktie. Vinsten för 2017 hamnar på 12 kr per aktie mot förväntade 15:89 kr. Skanska delar ut ca 70% av sin vinst. Direktavkastningen ligger i skrivande stund på drygt 5%. Men som jag har skrivit om tidigare på min blogg är en bra direktavkastning en klen tröst när ett bolag man äger går ner i värde. 

Senast igår skrev jag att jag ser en viss oro vad det gäller byggbolag. Byggbolag överlag är väldigt beroende av en god konjunktur. Att Skanska nu ska sparka 3000 personer känns inte alls bra. Skulle bolaget se en snar vändning inom byggsektorn skulle denna personal inte behöva sägas upp.  

Jag ser fortsatt Skanska som ett fint och välskött bolag men tror snarare att aktien kan bli billigare än dyrare den närmaste tiden. I dagsläget behåller jag mina 250 aktier i bolaget. Skulle jag haft en övervikt i Skanska hade jag hellre minskat ner innehavet något då jag tror det kan ta tid för Skanska att få upp lönsamheten igen. 


Hur ser du på  Skanskas vinstvarning?










12 kommentarer:

  1. Tja Slimis, jag sålde faktiskt av ett par aktier tidigare idag. Att de vinstvarnar redan nu känns lite oroande eftersom vi sett långt ifrån full effekt av denna fastighetsdipp vilket lär påverka Skanska på ett eller annat sätt.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen.

      Ja det ska bli intressant att fortsätta följa Skanska. Aldrig kul när bolag man äger vinstvarnar och går ner 8% på en dag. Hoppas att aktien återhämtar sig tids nog.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Håller med er helt. Aktien kommer att studsa upp tillfäligt men i lite längre perspektiv 1-2 år borde aktie gå ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nermin. Nu har ju aktien redan gått ner en del den senaste tiden. Men billigt kan bli billigare. Byggbolag överlag går ganska svagt just nu samtidigt som börsen i övrigt verkar må ganska bra. Ska iallafall bli intressant att fortsätta följa Skanska. Jag hoppas givetvis att aktien återhämtar sig tids nog.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej igen Slimis,
    Jag valde att kliva ur byggsektorn till fina vinster (Skanska, Peab), tror det var slutet på 2016. Jag hade då faktiskt 100% upp på Skanska och sålde hälften, men tog sen beslutet att sälja allt. Byggsektorn har långa kurvor, börjar det bära utför så ska man hålla sig därifrån ett antal år. Jag har idag inga tankar på att hoppas tåget igen ....

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. "på att hoppa på tåget igen", skulle det vara.
      Står på perrongen och tittar på ett tag :-)

      Radera
    2. Hej Rille. Snygg försäljning där i Skanska och Peab :-) Ja ibland är det svårt att avgöra när det är ett bra köpläge. Fortsätter bolag som tidigare presterat bra att underprestera kan aktiepriset sjunka mer än man tror. Jag är som sagt mer försiktigt nuförtiden med bolag som kommer med dåliga resultat. På lång sikt är det ju bra bolag man vill äga.

      Ha en fin dag :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Tog det med ro. Hade ärligt talat inte förväntat mig särskilt hög utdelningstillväxt de kommande åren och med tanke på att aktien handlats till låg YOC blir utdelningsandelen ändå hög. Därför är jag ärligt talat glad att de inte höjer och säkrar upp för framtiden istället. Hellre det än att de tar i så de spricker och tvingas sänka längre fram. Jag köpte ett dussin aktier till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandandsutdelaren. Ja vi får hoppas att Skanska kommer med lite mer positiva besked framöver. Direktavkastningen är attraktiv i dagsläget och äger man inga aktier i bolaget kan det säkert vara en bra ingångskurs om det inte kommer flera otrevliga nyheter.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej Utlandsutdelaren.

      Direktavkastningen är attraktiv i dagsläget. Men jag tycker det är en klen tröst när ett bolag jag äger inte presterar bra. Bara hoppas på att Skanska inte kommer med flera tråkiga nyheter framöver. Jag behåller som sagt mina aktier. Vi får hoppas på bättre nyheter framöver i Skanska :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Jag bryr mig inte så mycket om detta faktiskt. Köpte 35 st aktie när den dippade, och som vanligt borde jag väntat lite till, då hade jag fått dem ännu billigare.

    Skanska är ett stort byggbolag som inte står och faller med en svensk bostadskris. Om Trump får igenom sina förslag väntar väldigt mycket bygg i USA och gissningsvis ligger Skanska bra till där för några feta kontrakt.

    Har inga problem med en utdelningsfrysning något år om det behövs för att justera sitt affärsläge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Ja vi får hoppas på lite bättre nyheter för Skanska framöver. Även att Skanska kan behålla dagens utdelning även kommande år. Direktavkastningen är iallafall attraktiv just nu.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera