måndag 8 januari 2018

Minskade lite till i både Handelsbanken och H&M

Jag valde att minska ner med ytterligare 500 st H&M och 200 st Handelsbanken idag. H&M såldes för 164 kr st och Handelsbanken 115 kr. Båda dessa bolag har utgjort en stor risk i min portfölj under bloggens tid då jag haft en överviktigt av de båda i portföljen. Handelsbanken drog i början av bloggen upp resultatet rejält samtidigt som H&M har dragit ner resultatet rejält under en lång tid. Man kan säga att jag gjorde en rejäl vinst i Handelsbanken och en rejäl förlust i H&M. Som aktiv placerare kan man tyvärr inte bara räkna hem fina vinster. Likt en indexfond säljer av de innehav som presterar dåligt måste även en aktiv placerare utvärdera sina placeringar. Att över lång tid sitta med ett bolag som presterar sämre än index är inte kul och kommer inte göra dig rik. Man hoppas på att det är tillfälliga problem och att aktien vänder upp igen. Aktien kanske fortsätter ner och man kommer med fler ursäkter för att behålla den. Men risken finns att förutsättningarna har förändras och att bolaget inte kommer tillbaka till den form den en gång hade. Egentligen ska man vara hård och sälja av de innehav som börjar prestera sämre än index direkt. När Handelsbanken kom med en sämre rapport än väntat i början av förra året samtidigt som utdelningen blev sämre valde jag att sälja av hela mitt innehav då jag var så pass överviktiktad i bolaget. Handelsbanken hade då slagit index de senaste 6 senaste månaderna. När ens innehav börjar gå sämre än index ska man vara försiktig och uppmärksam. Varför går bolaget sämre än index? Är det tillfälligt sämre resultat eller permanent? Jag såg att marknaden inte heller var nöjd med Handelsbankens rapport och resten av 2017 sjönk Handelsbanken nästan 10% samtidigt som index slutade på plus. Jag har nu köpt tillbaka en del Handelsbanken aktier billigare men har noga uppsikt över bolaget framöver. När det gäller H&M borde jag ha minskat i innehavet allt eftersom bolaget har presterat sämre. För varje rapport som har vart sämre än tänkt har indexfonder minskat i H&M eftersom det är så indexfonder fungerar. Indexfonder köper mer av vinnarna och säljer förlorarna. Problemet är att jag inte har sett riskerna som funnits i H&M. H&M har en så pass fin historik. Jag trodde aldrig vi skulle se den försäljningsminskning som vi såg nu i den senaste kvartalsrapporten. Men plötsligt händer det man inte trodde var möjligt. Jag har alltid sett bolaget som ett tillväxtbolag som med tiden kommer öka både vinst och omsättning. Problemen är att även om H&M kämpar hårt för att kunna tjäna mera pengar i framtiden så kanske de inte klarar av utmaningen.

H&M har haft sin konkurrensfördel att de funnits centralt i städer och kunnat sälja bra kläder till bra priser. Men min uppfattning är att fler och fler sitter hemma vid sin dator och beställer hem sina kläder. Risken är att trenden fortsätter i framtiden. Även om H&M skulle lyckas ta en stor del av e-handeln står de kvar med alla sina H&M butiker överallt. Det ska fortfarande betalas för personal och hyra för alla dessa lokaler. Samtidigt som mindre kunder strömmar till butikerna. Detta är givetvis inte bara H&Ms problem utan ett problem för de flesta butiker som håller till i köpcentrum och gallerior. Troligtvis kan de stänga ner en hel del olönsamma butiker och satsa på de mer lönsamma. Samt öppna nya butiker där det fungerar. Jag tror dock att H&M kommer att ha svårare att expandera ju mer e-handeln brer ut sig över världen Jag hoppas givetvis att H&M kan fortsätta tjäna bra med pengar även i framtiden. Jag tror fortfarande på bolaget och vill vara med på deras resa. Misstaget var att jag från början har haft en alldeles för hög exponering både mot  H&M och Handelsbanken samt inte vart tillräckligt kritisk mot H&M. Detta är nu åtgärdat genom mer riskspridning Det är inte bara H&M som kan få problem i framtiden. Samtliga mina innehav kan hamna i sämre sits än de är i dag. Men nu framöver kommer jag aldrig ha mer än 200 000 kr i ett enskilt bolag. Detta gör att förlusten bli mindre vid en felinvestering.  Mycket pengar ändå för en låginkomsttagare.

 Pengarna från H&M och Handelsbanken har placerats i fler Investor A. 271 st Investor A köptes in för 383.60 kr st.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Önskar med det alla läsare en trevlig dag.

10 kommentarer:

  1. Varför väljer du Investor? Jag gillar också bolaget men undrar hur just du tänker när du väljer Investor?
    /Pappa betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Över 20% substansrabatt, fina bolag och hyffsad diversifiering. Jag gillar också Investor! :)

      Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tack även du för kommentar Frihetsmaskinen :) Kommentar längre ner till dig Pappa betalar.

      Mvh

      Radera
  2. Hej Pappa betalar?

    Just nu tycker jag substansrabatten är attraktiv. Du får nästan hela den onoterade delen av investmentbolaget på köpet. Jag tror även att Investors kärninnehav kommer gå starkt den närmaste tiden. Av de anledningarna tycker jag att Investor är de mest köpvärda investmentbolaget just nu. Jag tror som sagt att vi kommer få se ett högre pris på Investor den närmaste tiden. Men alla investeringar innebär risk och funderar du på ett köp i Investor ska du inte lyssna på mig utan göra din egen analys av bolaget. Jag har köpt Investor på lång sikt då jag tror att bolaget kan fortsätta leverera en bra avkastning till sina ägare.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. En vanlig kritikpunkt för känslostyrda investerare är ju att de ofta säljer när bolag går väldigt bra - alltså när de är dyra/dyrare, och sedan säljer när de går sämre. Resultatet av denna strategi KAN bli att din utdelning eller din DA äts upp av de förluster du gör med denna strategi/denna fälla. Nu säger jag inte att det är det som automatiskt blir resultatet, jag undrar bara hur du tänker kring detta.

    En av de svåraste bitarna jag hanterar i mitt investerande är när man hoppar av ett bolag och "säljer skiten", så att säga. Jag har nu investerat i två år. Under den tiden har jag endast sålt med förlust två gånger - och det var H&M och Betsson. Den förlusten var dessutom ganska liten.

    Båda förlusterna resulterade av att jag investerade i efter vad andra tyckte och tänkte, och inte vad mina egna analyser eller filosofier/tankar faktiskt sade. Det är lätt att vara efterklok, och jag försöker att inte göra om samma "fel" igen. Dock var anledningen till försäljningen båda gångerna att jag inte längre trodde på bolagets fundamentala affärsområde/idé. Jag har även sålt av Mekonomen och Clas Ohlson av liknande anledningar, men dessa försäljningar gick med vinst.

    Det är otroligt viktigt att analysera bolagets trender, men det är i min mening lika viktigt att lita på sig själv som investerare, framför allt om man tänker långsiktigt. När ett bolag går sämre en index, är det som du skriver viktigt att se över vad anledningen är. Om ingen tydlig anledning finns kan det ju vara omvärldsrelaterade faktorer som kanske inte har inverkan på bolagets kärnverksamhet, i alla fall inte på ett permanent sätt - exempelvis plötsligt höga priser för råvaror. Är det däremot så att bolaget har ett hål i balansräkningen av en oförklarlig anledning kan det vara läge att sänka livbåtarna i vattnet.

    Bra val av Investor! Ett kärninnehav även för mig :). Har varit en otrolig substansrabatt väldigt länge. Själv hade jag turen att plocka åt mig en ordentlig tugga vid 367.

    Rock on!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebastian.

      Vad det gäller de investeringar och försäljningar jag har gjort genom åren har det alltid varit ett beslut bakom. Det gäller inte bara affärer på börsen utan även i verkliga livet. Jag utvärderar vilken risk/reward det är på en investering. Om jag tycker den verkar bra då satsar jag. Jag försöker ofta välja investeringar med lite mindre risk. På så sätt blir även avkastningen lite lägre ibland. Fallet i H&M har jag nu istället förlorat en del pengar. Men en förlust får man räkna med ibland. Det viktigaste är att affärerna överlag går bra så att portföljen fortsätter att växa vidare med tiden.

      Om man nu väljer att investera eller sälja i ett enskilt bolag tycker jag man ska fråga sig själv varför man gör denna affär? Finns det något bättre alternativ just nu? Jag har själv både köpt och sålt bolag men det har alltid haft en anledning. När jag investerar väljer jag alltid bolag jag skulle kunna tänka mig äga på lång sikt. Sen kan det hända saker på vägen som gör att jag måste sälja. Som du skriver kan det vara en dålig affär att sälja en vinnare. Men samtidigt kan det vara rätt att sälja om aktien bli så pass övervärderad att man har svårt att se någon uppsida. Men det är även svårt att säga när en aktie är övervärderad och därför kan det vara dumt att sälja då. Dyrt kan som sagt alltid bli dyrare. Precis som billigt kan bli billigare.

      Investor känns iallafall otroligt bra att ha fått in i portföljen. Bra kurs du kom in i bolaget :)

      Tack för din kommentar och lycka till i kommande affärer.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Håller med, har själv lyft in Investor i portföljen, då det känns som ett väldigt starkt case med stadiga utdelningshöjningar, starka ägare och en fin portfölj med bolag rent allmänt. Ser man på lång sikt kan det vara bättre att välja bolag som både öka ri värde och höjer utdelningarna än att välja något bolag med 9% DA och som inte har råd att höja men som kanske sänker om det går knackigt en period. Det är väl den viktigaste lärdomen, och kanske den som är svårast att leva efter om man som jag är otålig och vill ha resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen.

      Jag gillar när jag hittar ok värderade bolag som har möjlighet till en uppvärdering på sikt. Det i kombination med en ok utdelning över tid känns hållbart. Visst är höga utdelningar trevliga men i slutändan är det viktigaste att bolaget man äger fortsätter att utvecklas positivt. Som jag skrev om tidigare är en bra utdelning en dålig tröst när bolaget man äger backar över 50% . Jag undviker även preferensaktier då jag hellre söker aktier med uppvärderingspotential. Bäst utveckling på sikt får man genom bra presterande aktier även om dessa inte alltid är de lättaste att hitta dessa. Precis som du skriver kan risken vara betydligt högre om direktavkastningen stuckit iväg uppåt i ett bolag pga problem. Jag tror iallafall att Investor kan öka både i pris samt att utdelningarna kan bli högre över tid. Vi får se hur bolaget utvecklas framöver :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Det är så lätt att gärna visa att man har rätt, att ens investeringar blir bias av ego. Men du sköter det så galant. Att du tar förlusten för att du inte längre kan se att HM som ett företag som går med vinst. Det är först när börsen går ned som skiljer agnarna från vetet. Vilka är investerare på riktigt. Själv har jag dåliga nerver och har svårt att hantera stockpicking.

    SvaraRadera
  6. Hej Prius.

    Att ta en förlust är inte alls kul. Men samtidigt kan man inte räkna på att man alltid ska gå plus på aktieaffärer. En ide är att försöka minimera förlusterna på sikt. Jag vill som sagt inte sitta kvar tungt i ett bolag som inte presterar som det en gång i tiden gjorde. H&M var ett helt annat bolag när jag tidigare investerade en hel del pengar i det. H&M växte och öppnade nya butiker samt utvidgade sin e-handel. Bolaget visade ett bra resultat och jag såg en bra framtiden. Nu är aktien billigare än den har varit historiskt. Men bolaget är också i en helt annan situation idag. Bolaget är inte längre lika lönsamt, istället för att man som tidigare expanderat i en hög takt ska man nu börja slå igen butiker. Förutom detta har man förlorat kunder till andra aktörer och det finns ingen tillväxt i butiksnätet längre. Oroande är att det tom blir mindre kunder i butikerna just pga näthandeln. Tyvärr kan man inte leva på gamla meriter. Hade H&M skött sina kort rätt hade inte de nya onlineaktörerna tagit så stor del av kakan som de nu har gjort. Vi får se hur bolaget utvecklas framöver. Jag har behållit 500 aktier så jag har inte gett upp hoppet helt. Men att H&M ska lyckas bli det tillväxtbolag det en gång i tiden var har jag gett upp tankarna på. Vi får hoppas att det kan bli en stabil utdelare på sikt iallafall. Som du skriver är stockning inte så lätt. Det är inte alls fel med lite investmentbolag samt indexfonder. Så kan man krydda med lite aktier istället. Är man inte alldeles för insatt i aktiemarknaden kan man minska sin risk på så sätt.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera