fredag 15 december 2017

Portföljen slaktas

H&Ms försäljning kom nu på morgonen. Utan att gå in på några närmare siffror är läget värre än jag trodde tidigare. Min förhoppning var att vi började se lite bättre resultat från bolaget bland annat eftersom dollarn hade försvagats en hel del den senaste tiden. Istället har H&Ms försäljning minskat den senaste tiden. Det är nu tydligt att e-handeln har påverkat H&Ms försäljning märkbart negativt. Jag vet inte om H&M någonsin har rapporterat en försäljnings minskning förut? Butiker verkar nu att ha det svårare att locka kunder och andra marknadsaktörer har tagit marknadsandelar från H&M. Man kan ju fråga sig varför bolaget inte har kommit med någon vinstvarning tidigare?  Jag har varken köpt eller sålt H&M idag och vet inte hur jag ska göra med mitt innehav framöver.

Portföljen  är iallafall ner runt 50 000 kr idag. Helt klart en tråkig dag för oss som äger H&M på lång sikt.


Önskar alla läsare en trevlig helg.





8 kommentarer:

  1. Inget roligt att höra. Jag förstår fortfarande inte exakt vad som är problemet, är det att andra aktörer t.ex. Zalando tar marknadsandelar från HM online eller är det att folk över lag köper mindre i butik, och att de har problem att bära sina kostnader. För HM har ju en bra onlineplattform att köpa kläder från kan jag tycka, de hade problem för några år sen men de verkar lösta. Att butikerna minskar är väl inget större problem så länge folk fortfarande köper kläder från just HM? Eller är det så att de är mycket mer anonyma online än som butikskedja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara flera faktorer som samverkar.

      - HM har inte hängt med i online-racet. Jag handlar själv kläder i butik, men det jag hört från andra är att deras sida inte är lika bra och att folk stör sig på att de inte har gratis frakt.

      - HM har också tappat edgen i sin kollektion. Zara har tagit över i klassen budgetmode i butik.

      Radera
    2. Hej Kanaljen. Den sista tiden har de kört med fri frakt så jag tror inte det är de som är problemet. Problemet som jag ser det är att de bland annat har för dåligt urval av kläder som kunder efterfrågar. Jag skulle själv nyligen köpa vinterskor. Tittar in på deras sida och det finns inga vinterskor som är vattentäta. Jag har även sökt sandaler som är lite mera rejäla men det finns inte heller. Har vart nöjd med en hel del klädesplagg från H&M men även deras billigare skor kändes plastiga och inte alls attraktiva. Samtidigt har Zalando, Zara, Gap, Kappahl presterat betydligt bättre den senaste tiden. Jag hoppas verkligen att H&M tar tag i sina problem framöver genom att fokusera på mer nöjda kunder. Jag behåller mina aktier just nu men väljer att inte öka mitt innehav.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    3. Hej Snålgrisen.

      Hela branschen är tuff just nu. Men min uppfattning är att H&M förlorar kunder till sina konkurrenter. När det gäller deras e plattform tycker jag den är helt ok. Jag tror H&M behöver mer attraktiva kläder som lockar kunderna till just dom. De behöver produkter som efterfrågas och inte skräpprodukter som folk inte vill ha. Jag hoppas verkligen H&M tar tag i sina problem framöver. Jag behåller mitt innehav just nu men jag ska fundera på hur jag ska göra med innehavet framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Tjena!
    Förstår att det inte känns kul att gå ner 50 laxar på en dag, men om du är långsiktig ägare i H&M... är det inte ett ypperligt tillfälle att köpa mer?
    Jag tycker om att köpa när det är rea i dom bolag jag har i min portfölj.
    Tror inte du behöver vara orolig, tänk långsiktigt!

    Mvh / K

    SvaraRadera
  3. Hej Koll på kontot.

    Även jag gillar att handla aktier på rea och givetvis kan det vara ett bra tillfälle att öka om man tror på bolaget på längre sikt. Problemet är att jag redan har en så pass stor andel av bolaget i portföljen. Men i dagsläget tycker jag personligen att H&Ms ledning har vart för dålig på att informera hur allvarligt läget är med bolaget. Ett företags framtida utsikter kan ändras och det är det jag funderar på just nu. Jag brukar vara positiv till H&M men en försäljningsminskning hade jag inte räknat med då det aldrig har hänt förut vad jag vet. Framförallt kommer inte H&M förtjäna den högre värderingen de hade en gång i tiden. Jag behåller mina aktier i dagsläget men kommer fundera över hur jag kommer göra med innehavet i framtiden. I dagsläget har H&M mycket att bevisa för att få tillbaka min framtidstro till bolaget.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Hej Slimis,
    Ja idag svider det! Men det här kommer att ordna sig till slut det är jag övertygad om. Man kan dock konstatera att H&M varit en "trött mätt gammal drake" som legat och sovit för länge.
    Man har dock fortfarande ett urstarkt varumärke, så vändningen kommer. Dom behöver lite eld under baken bara, så man börjar göra rätt saker.

    Med vänlig hälsning & Trevlig Helg
    /Rille

    SvaraRadera
  5. Hejsan Rille.

    Jag tror också det blir bättre med tiden och behåller därför mitt innehav. Jag är glad att jag inte kör med belåning iallafall. Dagens ras utlöste nog en och annan tvångsförsäljning. Troligtvis får bolaget lite medvind av valutan nästa år men det krävs även bättre försäljning. Det svider idag men det är bara att ta nya tag och komma igen. Det är snart lön och med det blir det nya investeringar.

    Hade fint och tack för kommentar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera