torsdag 26 oktober 2017

Sålt av min andel i Nordnets Superfond Sverige

Valde för ett par dagar sedan att sälja av min andel i Nordnet Superfonden Sverige. Jag är överlag positiv till indexinvesteringar men föredrar Avanza Zero framför denna fond. Efter att ha sett Kalla Fakta här om kvällen kom jag på mig själv att det finns vissa bolag som jag absolut inte vill äga av framförallt etiska skäl. Eftersom jag har haft en spelmissbrukare i släkten har jag själv sett en person som har förstört sitt liv pga spel om pengar. Tyvärr finns det människor som utnyttjar dessa spelberoende individers sjukdom. Av den anledningen kommer jag aldrig äga ett spelbolag.

Hursomhelst så uppgick andelen i Superfonden jag sålde till drygt 15000 kr. Avkastningen jag fick under tiden jag ägde fonden uppgick till ca 4% +.

Vad har jag då köpt in istället?

Jag har köpt in 100 Hufvudstaden för 135 kr st.
Valde även att ta en liten position i Assa Abloy. Detta är ett bolag jag har tittat på ett längre tag men värderingen har vart hög. Kanske kan man komma in lite billigare framöver vi får se.
10 st aktier har iallafall köpts in för 170 kr st. Tanken är att fortsätta öka på i detta bolag framöver.


Imorgon kommer lönen in och nya köp kommer göras till portföljen. Uppdatering om dessa köp kommer ske på Måndag då jag kommer ha jobb hela Fredag eftermiddag samt Lördag och Söndag.

Min nya portfölj kan ni se på höger sida av bloggen.


Önskar alla läsare en trevlig Torsdag.




2 kommentarer:

  1. Någon mer anledning än spelbolagen i Nordnet Superfonden som gör att du kör Avanza Zero istället?

    SvaraRadera
  2. Hej Sparven.

    Jag föredrar direktägande i aktier framför fonder. Nackdelen med just fonder är att man får bolag som man egentligen inte vill äga. Jag har dock valt att ha hela mitt IPS i de 3 fonder som jag äger för att slippa aktivt förvalta dessa pengar. Egentligen går även Avanza Zero bort då jag inte vill äga Swedish Match. Jag föredrar att investera etiskt och hållbart. Bolag som håller på med spel, tobak, alkohol, vapen mm är inget jag vill ha i min portfölj. På sikt hoppas och tror jag på en bättre avkastning genom att undvika dessa sektorer. Sen tycker jag det ska kännas bra att äga ett bolag. För egen del vill jag som sagt inte tjäna pengar på andras olycka.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera