torsdag 19 oktober 2017

Axfood q3 2017

Mitt tredje största innehav Axfood lämnade rapport idag. Aktien är upp runt 3.6% i skrivande stund.



RÖRELSERESULTATET BLEV 604 MLN KR 3 KV (591) 2% BÄTTRE ÄN VÄNTAT

Axfoods försäljning uppgick till 11.578 miljoner kronor under kvartalet. Analytikerna hade räknat med en försäljning på 11.530 miljoner kronor.
Rörelsemarginalen blev 5,2 procent. Här väntades en marginal på 5,1 procent.
Axfoods investeringar under 2017 uppgår till 800-900 miljoner kronor.
Högre matinflation i korten. Axfoods prognos för matprisinflationen helåret 2017 justeras upp något till "kring 2 procent". Tidigare prognos var en inflation inom spannet 1-2 procent.
Willys går bättre än väntat. Bland affärsområdena var Willys rörelseresultat bättre än väntat i kvartalet. Däremot var rörelseresultatet svagare än förhandstipsens inom Hemköp och Axfood Närlivs. Inom Axfoods supportbolag Dagab, som ansvarar för koncernens sortiment, inköp och logistik, var resultatet som väntat.
Axfoods förvärv Eurocash har haft ett bra resultat då sommarmånaderna är säsongsmässigt starka inom gränshandeln. 
Jag gillar Axfoods förvärv av Eurocash då jag tror på en stark gränshandel kommande år. Detta kommer givetvis gynna oss aktieägare. 
Egna märkesvaror går bättre. Försäljningen av egna märkesvaror stod under det tredje kvartalet för 29,3 procent av den totala omsättningen, att jämföra med 27,4 procent motsvarande period 2016. Helåret 2016 var andelen 28 procent.
Försäljningen av ekologiska och vegetariska varor ökade till 6.8% (6.6) Axfood har som mål att nå upp till 10% år 2020.
"Vi har haft en god utveckling, ett antal nya varumärken som lanserats, och i grunden har vi en positiv rullande tolvmånaderstrend", säger vd Klas Balkow till Nyhetsbyrån Direkt.
Axfoods koncernmål är att långsiktigt ha en rörelsemarginal på 4 procent.
Axfood fortsätter även att ta marknadsandelar här i Sverige. Det är framförallt Willys som bidragit till mer lönsamhet och tillväxt. Även omsättningen ökar i jämförbart butiksbestånd.
Den senaste tiden har ombyggnad av Hemköpbutiker tyngt Hemköps lönsamhet. Ombyggnader av Hemköp affärer har vart fler i år än förra året. Dessutom har flera nya Hemköp butiker öppnat i år och kostnaderna har ökat för utrullningen av e-handeln. Men VD Klas Balkow är ändå trygg med företagets marginalmål.
Nästa år kommer det öppnas flera Hemköp butiker. Onlinesatsningen kommer fortsätta belasta resultatet. 
Willys kommer fortsätta öppna onlinehandel i flera städer. Inledningsvis 2018 räknar man med att 19 städer kan erbjuda Willys onlinehandel. Hemköp kommer samtidigt kunna erbjuda online handel i 9 städer.  

Kommentar rapport
Jag är nöjd med Axfoods rapport. Bolaget fortsätter att ta marknadsandelar samtidigt som man investerar för framtida tillväxt. Det är framförallt Willys jag gillar med Axfood. Men även förvärvet av Eurocash som kan dra in rejält med pengar genom gränshandeln de kommande åren. På sikt tror jag även att Matse förvärvet kan ge ett bra resultat. Många äldre människor har svårt att ta sig till butiken på egen hand. Då kan hemkörning vara ett bekvämt och bra alternativ.
Som jag skrivit om tidigare ser jag bolaget som en bra investering till låg risk. Axfood är en defensiv aktie med bra direktavkastning.  Mina aktier är inte till salu i dagsläget.

Hur ser du på Axfoods rapport? 








13 kommentarer:

  1. Härligt, tack för en bra sammanfattning! Jag tycker rapporten är stabil och det känns bra. Axfood är mitt 4:e största innehav.

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på en stabil och fortsatt bra utveckling i Axfood :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Enig, en bra rapport. Hoppas på en liten extrautdelning till våren. Mitt 3:e största innehav.

    /Vikingen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vikingen.

      En extrautdelning skulle sitta fint :-) Vi får se till hur det blir till våren.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Håller med dig. Det är till största delen Willys jag älskar med bolaget. Jag och sambo KTM brukar handla där. Gillar även deras egna märken. Dock inte Eldorados snabbkaffe då det smakar räv :/ Men billigt är det :D

    Är dessutom imponerad över utdelningshistoriken:
    http://www.kronantillmiljonen.se/utdelningar/axfood-utdelningshistorik/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej KTM.

      Håller med om att Willys har många produkter som är både prisvärda och av god kvalitet. Eldorados snabbkaffe har jag dock ej testat ;) Vi får hoppas att den goda utdelningshistoriken håller i sig.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej Slimis,
    Ja Axfood är ett fint defensivt innehav.
    Ibland är det kul att ta sig själv som exempel, vi har konton på både ICA och Konsum som vi vackert fyller på varje månad.
    Plötsligt kom jag på att jag haft ett innehav i Axfood under många år, varför inte prova att handla på Willys någon gång. Sagt och gjort jag övertalade frugan om att testa en inhandling där. Vi blev mycket nöjda och jag tror dessutom att man sparade några kronor. Vissa saker saknade man, delikatessen på ICA t.ex, men varför inte ha alla tre och sprida på gracerna.
    När konjunkturen så småningom vänder (vilket den alltid gör), så borde det ju också skapa ett större intresse av att titta på kvittot. Det borde gynna Axfood ytterligare.
    Synd bara att man inte hakade på och köpte fler när "experterna" skrev ner dom för några dagar sedan, lätt som attan att vara efterklok :-)

    Önskar en härlig dag/kväll!
    Ha det gott.
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Klockan verkar lite konstig på din sida, sådär morgonpigg är jag inte :-)
      DS.

      Radera
    2. Hej Rille.

      Själv tycker jag varje butik har sin charm. Jag handlar på både Coop, Willys, Ica och Lidl. Allt utefter hur erbjudanden ser ut för veckan. Dock har jag svårt att se att Lidl ska ta alldeles för stor andel av den svenska marknaden. De har helt enkelt för dåligt utbud och när jag jämför med Willys är de dyrare på vissa produkter. Dessa experter ska man inte lita på. Jag ser hellre på min egen riktkurs när jag tycker bolag är köpvärda och när de är alldeles för dyra. Men framförallt tycker jag det är bättre att betala lite för mycket för ett bra bolag än att köpa ett bolag av sämre kvalitet billigt. Det är som du säger lätt att vara efterklok. Hade helt klart vart lättare om man hade haft en spåkula :-) Vad det gäller Axfood betalar jag gärna lite mer. Eftersom de tar marknadsandelar på den svenska marknaden tror jag på en bättre aktieutveckling än t.ex IcaGruppen. Jag har däremot inget emot att komplettera med lite Ica. Även Ica tjänar bra med pengar och känns stabil på längre sikt.

      Önskar även dig en trevlig dag.
      Alltid kul när du kommenterar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Kul när det går bra för våra bolag. Axfood var den näst första aktien jag köpte, bara Swedbank var före. Jag tyckte redan från början att stabiliteten var intressant, att år ut och år in oavsett sammhälls/börsklimat veta att Axfood säljer mat till oss och att vi inte kommer undan det faktum att alla måste äta även när börsen går ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik.

      Riktigt kul med en bra rapport från Axfood. Precis som du skriver kommer vi alltid behöva mat :-) Jag tycker att både Ica och Axfood känns stabilt på sikt. Min tro är dock att Axfood kommer prestera bäst. Detta då de tar marknadsandelar här i Sverige samt redan har en mindre marknadsandel än Ica. Vi får hoppas på en fortsatt god utveckling för Axfood :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Alltid kul med en stark rapport! Och även kul att läsa dina tankar kring resultatet.
    Axfood är för tillfället mitt tredje största innehav, även om jag har en drutt Ica-gruppen i portföljen också.
    Privat så veckohandlar jag alltid på Willys, behövs det kompletteras något under veckan blir det ett besök till Ica eller Hemköp. Ibland har tjejen handlat på Coop, då blir jag inte glad och det smakar inte heller lika gott :)

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  7. Hej Prepper Invest.

    Jo det var verkligen kul med ett bra resultat. Har haft tålamod med Axfood och nu blev det en uppvärdering av aktien. Jag gillar Ica aktien också men har inte samma framtidstro för den i jämförelse med Axfood. Tanken är dock att köpa in några nya Ica aktier nu till lön. Jag tycker även att ICas aktie känns stabil och bra på sikt. Tack för att du följer bloggen och kommenterar :) Ska titta in på din blogg också.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera