onsdag 27 september 2017

Månadens inköp

Idag kom äntligen lönen in på kontot. Givetvis var jag snabb att sätta pengarna i arbete.

Axfood och Ica fick en sänkt rekommendation idag. Detta passade mig perfekt då jag tänkte öka i Axfood.

För drygt en månad sedan sålde jag av 150 st Axfood aktier för 141.40 kr st. In köptes 100 H&M aktier för 204.80 kr st. 

Idag sålde jag 100 H&M aktier för 219.40 kr st. Istället köptes 140 st Axfood aktier in för 136.30 kr st.

Jag valde även att köpa in 12 st Handelsbanken B för 120.90 kr st.

Ica gick ner rejält idag. Jag sålde mitt Ica innehav för någon månad sedan . Idag har jag köpt tillbaka 35 aktier för 307 kr st. Tanken är att öka på till 100 aktier så småningom.

Förutom dessa köp och sälj valde jag även att investera 5000 kr i Nordnets Superfond Sverige.

Tanken var att även köpa 5 st Coca Cola aktier denna månad men pengarna tog tyvärr slut. 

I och med dagens transaktioner har jag stärkt upp mitt innehav i Axfood, Handelsbanken samt börjat bygga ett litet innehav i Ica Gruppen. H&M har åter fått tagit lite mindre plats i portföljen. Jag äger nu 1800 aktier igen. Nu hoppas jag att H&M kan leverera en skaplig rapport imorgon. Skulle dock aktien börja leta sig mot 200 kr igen kan jag eventuellt fundera på att öka på innehavet igen.

Min nya portfölj ser ni på höger sida av bloggen.

Har du gjort något inköp denna månad?

8 kommentarer:

  1. Tankade själv på en hel del axfood idag, är det rea så är det. Att coop skulle kunna utgöra något hot är löjeväckande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också svårt att se att Coop skulle ta så mycket kunder från Axfood och Ica. Nu i efterhand var det rätt att köpa Axfood billigt eftersom aktien står högre idag :-) Tror aktien letar sig tillbaka till högre nivåer framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Tror det är många som sålt H&M idag inför rapporten imorgon. Ska bli otroligt spännande att läsa i alla fall :)

    Kul att du också passade på att handla Axfood idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det var ett bra val att minska lite innan rapporten :) Blev en rejäl smäll i H&M idag. Har dock köpt tillbaka lite aktier billigare idag.

      Kul att även du ökade i Axfood :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hmm. Jag har inbillat mig att inte sätta in pengar i ISK sista månaden i varje kvartal för att minska skatten. Detta lever jag efter. Är det något ni reflekterat över?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej har faktiskt inte gjort det. Men några kronor kan man säker spara med din strategi :-) Jag köper helst den 27:e varje månad. Har blivit en vana då lönen alltid kommer in då.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. När du köper nya aktier räknar du då fram ett nytt snittpris varje gång så du vet om du säljer med vinst. Du som har flera 100 aktier i handelsbanken måste ju ha svårt att veta om det blir vinst annats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Jag har ungefär koll hur jag ligger till i Handelsbanken. Jag kör ju ofta arbitrage mellan A och B aktien och har tänkt behålla större delen av mina aktier under lång tid. Så snitt priset spelar inte så stor roll. Jag sålde 6000 st Handelsbanken för mellan 125-132 kr st. Aktierna jag äger nu har ett snittpris på ca 120 kr.

      Mvh Slimis

      Radera