fredag 18 augusti 2017

Stora bilbekymmer

Jag köpte för 1 år sedan en Skoda Octavia Greenline 2010 diesel. Bilen har vart bra på alla sätt och vis. När jag köpte den var den påkostad ny kamrem, batteri, vattenpump mm. Bilen var i toppskick och jag såg det som ett bekymmersfritt ägande. Bilen är billig i försäkring, skatt och har riktigt bra med utrymme och det passar vår familj. Nu till det tråkiga. Jag fick nu på senaste besiktningen 3 st 2:or. Jag har åtgärdat 2 av problemen men det sista återstod. Airbaglampan lyser och detta är inget jag har vart med om förut. Jag har alltid kunnat ordna fel på mina egna bilar och har därför aldrig anlitat en bilverkstad. Hörde runt lite här i stan men alla de större firmorna. Det var långa väntetider överallt och jag funderade hur jag skulle göra. Sökte då på Google och hittade en mindre firma som verkade ok. 

Jag tänkte att jag kan ju ringa och höra om det är något de kan fixa. När jag kommer fram är det en utländsk kille som svarar. Han kan dock svenska ganska bra. Han säger att det inte är några problem att fixa så jag kör dit bilen men det känns inte helt bra då jag inte känner igen företaget sen tidigare. Men jag tänker att han får väl en chans. 5 timmar senare ringer han och säger att bilen är fixad. Det var sido airbagen på förarsidan som hade slutat fungerat. Han säger att han har vart till en skrot i närheten och köpt en begagnad airbag för 1500 kr. Han vill därför ha 1200 kr betalt med kort för jobbet men 1500 kr kontant för airbagen då han hade köpt den på skroten. Jag tänkte att det var ett ok pris för att få bilen fixad. När jag kommer dit hade han även fixat en lampa till skyltbelysningen samt tagit bort ett felmeddelande att det var service på bilen. Det här gick ju smidigt tänkte jag. När jag ska betala säger han att 1100 kr räcker plus de 1500 kr för airbagen. Jag betalar och går sedan ut och startar bilen. Då visar det sig att airbaglampan fortfarande lyser... Går in och hämtar de 2 som har fixat med bilen. Dom kopplar in sin dator och helt plötsligt är det 2 andra airbags som lyser att det är något fel på. Han som äger bilverkstan påstår att han hade provkört bilen och att lampan var släckt innan han ställde ifrån sig bilen. Jag stannar kvar och de tittar efter någon lösning men hittar inte vad som är felet. Vi bestämmer att de ska ha kvar bilen till idag Lördag och fortsätta felsöka bilen.    

Jag blev lite misstänksam med allt ihop. Man ringer dit sin kund och tar betalt och sen är inte bilen i bra skick. Jag började fundera om han verkligen köpt den där airbagen som han pratade om. Eftersom han sa vilken skrot han köpt den ifrån så passade jag på att kolla upp det. Jag känner ägaren av den skroten och därför var det inga problem att ringa på kvällen. Precis som jag misstänkte så hade inte den här bilverkstan vart där och köpt någon airbag. Han kände dock igen den här utländska killen då han tidigare hade vart dit med någon skrotbil.

Nu i efterhand känner jag mig lurad och alldeles för godtrogen att lita på andra människor. Den här bilverkstan ska höra av sig idag och jag hoppas verkligen att han inte kommer med några nya lögner. Som det känns just nu vill jag bara ha hem min bil igen. Helst skulle jag bara vilja sälja den och skaffa en cykel istället. Tyvärr är jag så pass beroende av bilen då jag har 2 olika arbetsgivare och långt att ta mig till flera arbetsplatser.  Antagligen måste bilen nu in på någon märkesverkstad. 

Lärdomen av det här får bli att jag aldrig ska lämna in min bil till någon oseriös firma igen. Det har gett mig både oro och kostnader för något jag inte fått åtgärdat. Jag har även känt mig lurad och dum. Kan jag inte ordna bilen själv framöver får jag helt enkelt betala vad det kostar hos någon autentiserad verkstad. 

Frågan är också hur man ska agera när man blir mött så här som kund?


Har du haft problem med någon bilverkstad någon gång?

12 kommentarer:

  1. Usch. Det var tråkigt att höra. Även om han köpt airbagen på skroten borde det väl finnas ett kvitto (kan man tycka)? Min brorsa fick också hjälp av en "utländsk kille" med fel på sin bil, men var mycket nöjd med detta.

    Lätt att säga, men du borde konfrontera denna verkstad med sanningen och se vad de säger. Inget kul alls dock.

    Jag hoppas att det löser sig.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Hej Egon. Nu har jag vart och hämtat bilen. Mot min förvåning så var airbaglampan släckt. Jag gjorde dock som du skrev och konfronterade honom med sanningen. Jag har svårt att acceptera folk som är oärliga. Jag berättade att jag känner han som har skroten och att han inte hade vart där och köpt någon airbag den dagen. Han vägrade ge sig. Jag frågade då efter kvitto. Det hade han inte heller. Till slut frågade jag om han hade min gamla airbag kvar. "Nej den har han kört till skroten" Det slutade med att han blev förbannad och bad mig dra åt helvete och aldrig komma dit igen. Han tog även upp att det skulle ha kostat bortåt 10 000 kr hos någon annan bilverkstad.

    Tänk att ett litet bilproblem kan bli så stort. Fyfan kan säga att det inte alls var kul att reparera bilen där här gången.

    Nu är det bara att hoppas att den går igenom besiktningen. Samtidigt funderar jag om Skoda verkligen är ett bra bilmärke att äga på lång sikt.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist historia. Bra att du sa till. Sådana här historier brukar sprida sig och jag antar att du varnar din bekantskapskrets.

      Nu får man hoppas att lampan inte är släckt för att den "uttagen"... Lycka till på besiktningen!

      Mvh

      Egon

      Radera
    2. Tack Egon :-)

      Besiktningen gick bra idag. Så nu blir det förhoppningsvis lugnt med reparationer den närmaste tiden :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Aj då, fan vad tråkigt att höra. Hoppas att de fixat det bra iaf och den går igenom. Tyvärr är det vissa oärliga personer som pajar för alla andra. Det är också anledningen att jag på sikt helst skulle vilja klara mig utan bil, den kostar pengar och jag är kass på att mecka så jag måste anlita verkstad när det händer något.

    En gång när jag lämnade in bilen så sa det att de var tvungna att byta typ styrstag eller nåt sånt, samma visa att de skulke åka till skroten och köpa delar, det skulle kosta 8-9000kr. Som tur var sket jag i att låta de fixa bilen och betalade bara 600kr för att de kollat var det var. Min kompis farsa som var bilmek fixade den istället, de hade tokljugit och det var en helt annan grej som var paj, det kostade 7-800kr för delarna (nya) och tog typ 2 timmar att fixa.

    Hoppas att det löser sig och bra att du konfronterade dom så att de fick känna sig dumma iaf! Sånt sprider sig ofta och de lär tappa kunder på sikt.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen. Jo jag hoppas den går igenom besiktningen nu i veckan. Oärliga människor finns det tyvärr för många av. Vad det gäller bilen är det verkligen en tråkig kostnad och speciellt om det blir större reparationer. Vilken tur att du inte reparerade bilen när du lämnade in den. Tyvärr läser man om många oseriösa bilverkstäder som tar betalt för jobb dom inte gör. Även jag brukar ta hjälp av en privat bilmekaniker. Då blir det lite billigare och sen vet jag att jobbet blir gjort ordentligt.

      Tror även jag att de kommer tappa kunder på sikt. Ett dåligt bemötande mot sina kunder sprider sig snabbt.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Låter misstänkt att vilja ha betalt i kontanter.

    Hur svårt är det att få tag på en OBD2-läsare och förstå vad det är? Jag har sett folk göra det på TV, få ut "sensor 38A är trasig", fixat en ny för 5 kronor och bara bytt.

    SvaraRadera
  5. Hej Daniel. Som sagt var det sista gång jag anlitade denna bilverkstad. Kändes verkligen som en oseriös firma. Som du skriver är det lätt att se vad som är fel med en OBD2-läsare. Men när det gäller airbagen är det svårare att åtgärda om det möjligtvis inte är en kontakt som är glapp. Det rekommenderas att en autentiserad verkstad ska titta på liknande problem. Men givetvis är det lättare för en person med rätt kunskap. Bara hoppas man slipper några liknande problem framöver.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Lycka till med besiktningen! Finns verkligen klåpare överallt, tycker du gjorde rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besiktningen gick bra idag :D Men precis som du skriver får man passa sig för klåpare!

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Nej man önskar att man kunnat klara sig utan bil, det är en av de värsta pengaslukarna man har oavsett om du har ny eller gammal bil.
    Service, reparationer, försäkring, fordonsskatt, drivmedel, besikning, värdeminskning och ett o annat inbrott. Det är fan inte gratis att äga bil!
    Gött att kärran din gick igenom besiktningen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kostar helt klart att ligga på topp :-) Har dock alltid köpt lite äldre bilar och gärna lite bränslesnålare. På så sätt har jag iallafall undvikit en del värdeminskning. Men bilen ger en otrolig frihet och för egen del kan jag även ha ett friare arbetsliv. Underlättar även när jag storhandlar till hela familjen.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera