tisdag 27 juni 2017

Månadens inköp

Idag kom äntligen lönen in på kontot. Totalt 9500 kr fördes över till mitt aktiekonto hos Nordea.
Jag funderade hela gårdagen hur pengarna skulle investeras. Valet denna månad var inte det lättaste. I några dagar funderade jag på att ta in ett nytt bolag i portföljen. Det nya bolaget jag funderade på var BillerudKorsnäs. Det har vart många insiderköp för runt 137 kronor per aktie den senaste tiden. Idag kunde aktien handlas till under 135 kronor.  Det som gjorde att jag avstod en investering i BillerudKorsnäs är dels att bolaget är ganska cykliskt. Jag gillar mer defensiva bolag och speciellt nu när cykliskt är högt värderat. Sen är bolaget en förlorare om svenska kronan fortsätter att stärkas. Min tro är fortsatt att kronan kommer fortsätta stärkas framöver och det missgynnar de flesta exportbolag här i Sverige. En annan tanke var att köpa tillbaka lite fastighetsaktier som jag sålde dyrt för ett tag sedan. Men idag kom det in signaler om att inflationen är mer dämpas än väntad. Fastigheter är ett bra skydd mot inflation men eftersom inflationen är dämpad samt att fastighetsvärderingarna känns i överkant avstår jag en investering i sektorn för tillfället. Fortsätter fastighetsaktier ner en bra bit till kan en investering bli aktuellt igen. Tittade även på hur Kinnevik har utvecklats sig sen jag sålde mitt innehav. Kanske ar det läge att ta in aktien nu med ny VD? Nej, sen jag sålde mitt innehav i Kinnevik har Zalando minskat 5% i värde samt övriga innehav har stått still. Kinnevik aktien har dock endast tappt 3 kronor sen försäljningen. Kanske har marknaden stor tilltro till Kinneviks nya VD? Ska bli intressant att fortsätta följa Kinnevik hursomhelst :-)

Vad valde jag att investera i denna månad?

Jag valde att fylla på mina aktuella innehav.

20 st Axfood 144.20 kr st
20 st Telenor 139.30 kr st
30 st Handelsbanken B 119.70 kr st

Min nya portfölj ser ni uppe till höger sida av bloggen.


Har du gjort något köp den senaste tiden?


10 kommentarer:

  1. Hej, gjorde inköp i bl.a Kinnevik som jag skrev om på bloggen
    Det var innan nye VD:n blev känd och tror verkligen på bolaget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Nyttboende.

      Även jag gillar många av Kinneviks innehav. Det är dock viktigt att Zalando presterar bra framöver för att Kinnevik aktien ska gå bra. Hoppas det blir en bra investering på sikt :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag tycker du gjorde helt rätt, lite defesiv investering i vettiga bolag! Har du funderat på ETF:er?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik.
      Det är faktiskt en ETF jag skulle kunna tänka mig i dagsläget. Anledningen är att jag inte alls gillar förvaltningsavgifter på ETF:er men runt 0.1% i avgift skulle jag kunna tänka mig. ETF:en jag tittat på heter Vanguard High Dividend Yield ETF (VYM) . Det är runt 350 bolag i fonden och ger en bred exponering mot USA. Betalar ut utdelning 4 gånger per år och har en förvaltningsavgift på 0.1%. Går börsen ner framöver och dollarn försvagas rejält kan jag tänka mig en investering här. Finns säkert många bra ETF:er med låga avgifter men har inte tittat runt så mycket. Har du tips på några ETF:er du gillar?

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Även jag köpte Axfood och Handelsbanken, men även Castellum, Activision Blizzard och Ubisoft. Det blev lite mindre köp denna månad 6000:- dels för att jag betalade för en upgraderad dator.
    Surt att jag var för tidigt ute på morgonen, OMX30 föll under resten av dagen. Om jag hade väntat kunde jag shoppat billigare, men så är det väl alltid.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att veta när det kommer vara billigast under dagen ;-) Fina bolag du har köpt in :-) Har dock ingen koll alls på Ubisoft. Härligt att du har fixat till datorn. Antar att det blev billigare än att köpa en ny iallafall? Har själv aldrig uppgraderat en dator men brukar slita på mina gamla dator rejält innan den byts ut.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag har en Imac och var tvungen att lämna in den, ingenting man vill pilla med själv. Men nu går den som ett spjut och allt är smidigare vid: bildredigering, office, bloggläsande mm. Vad som är nytt för denna sommar är att jag börjar nå nya nivåer. Jag har fått så mycket kapital i enskilda bolag så jag kan börja laborera lite med köp/sälj-knappen. Sålde av 25 Investor denna sommar och har tjänat ca: 6000:- på mitt innehav där. Vinsten på de 25 Investor gick till de bolag som jag nämnde ovan, och portföljen tog ny fart igen. Det gäller att inte förälska sig i enskilda bolag.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok bra där att reparera istället för att köpa nytt :-) Härligt att ta hem en vinst ibland. Bättre det än förluster :-) Som du säger gäller det inte bra att förälska sig i bolag. Men själv väljer jag bolag utifrån risk/reward, framtidsutsikter och väljer även bort oetiska bolag (T.ex. Vapen, tobak, alkohol mm)
      Hoppas på fortsatt fina vinster för dig.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Ser att du drabbats av spam ovan, hur blir vi kvitt dessa? Jag har lyckats blockera några, men antar att det återstår att anmäla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar bara radera. Men visst skulle det vara bättre om de kunde göra reklam på en annan blogg :-)

      Mvh

      Radera