torsdag 15 juni 2017

Det kostar på att äga H&M

Idag kom H&Ms majförsäljning in och försäljningstillväxten landade på runt 4%. Det var som var positivt var att Majs försäljning slutade bra.

Marknaden reagerade starkt negativt och i skrivande stund är aktien ner 5.42% eller 11.50 kr per aktie. Det har vart en tråkig utveckling på aktien de senaste drygt 2 åren. Aktien är ner från sin topp på ca 368 kr till att nu ligga på runt 200 kronor. Bara idag har mitt H&M innehav sjunkit ca 18000 kr i värde. H&M är den första aktien jag ligger rejält back i.

Det är dock svårt att säga hur mycket jag har förlorat på att äga H&M aktien. Jag ägde H&M mellan 2012-2014 och sålde då mina 1490 aktier med en rejäl vinst. Aktien stod då i 294.60 kr per aktie. Inte trodde jag då att aktien 3 år senare skulle ligga på 200 kronor. Jag har sedan dess köpt tillbaka mina aktier billigare och jag har även fått en hel del utdelningar genom de år jag ägt aktien. Man kan säga att H&M är både en av mina bästa investeringar men även en av mina sämsta investeringar.

Något positivt med H&M?

Var ner på H&Ms sommarrea idag. Det var länge sen jag såg så mycket folk i en H&M butik och försäljningen blomstrade för idag iallafall. Jag passade på och stödhandlade för 700 kr då jag hittade en hel del köpvärda kläder framförallt till mina barn. Får hoppas att mitt stödköp får aktien att lyfta vid nästa rapport ;-)

Hur gör jag med mina H&M aktier framöver?

Min förhoppning är fortfarande att H&M med tiden ska börja gå bättre och jag har inga planer att släppa mina aktier nu när det är rea på aktien. Min förhoppning är att bolaget kan behålla sin utdelningen även framöver och med tiden bli en bättre investering igen. Aktier är alltid en risk och med tiden lär man åka på någon felinvestering. Jag tror och hoppas dock att H&M kommer igen på sikt. Hade det inte vart för att jag haft så stort innehav hade jag ökat nu på rean.

Jag har dock istället köpt in en liten post H&M till mina 2 barn. Båda äger nu 50 aktier var och inköpen är gjorde för 213 kr aktien i snitt. Annars månadssparar jag barnbidraget  i fonden Avanza Zero till mina barn. Förutom fonden Avanza Zero har jag även tidigare köpt in lite aktier i Handelsbanken till mina barn. Min förhoppning är att att de ska ha en mindre aktieportfölj samt ett lite större sparande i Avanza Zero till den dagen de fyller 18 år.  Eftersom båda barnen är under 3 år kommer sparande att hålla i sig några år  till. Jag hoppas att de blir intresserade av aktier och sparande den dagen de blir vuxna.


Köper eller säljer du H&M i dagsläget?











17 kommentarer:

  1. Hej Slimis!

    Roligt att se, jag tänker på samma sätt till mina barn som är 1 och 3 år: en stabil bas i Avanza Zero (samt spiltan investmentbolag aktiefond). Kommer successivt lägga till aktier såsom HM, SHB, Castellum, Kinnevik och Axfood till att börja med. Min förhoppning är att odla ett aktieintresse hos dem så tidigt som möjligt. Sparar du till dina barn i en KF eller i ISK? Jag velade fram och tillbaka en del men valde KF till slut.

    Tack för en grym blogg!
    //Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hej Mattias. Fina bolag du valt ut till dina barn. Spiltan Investmentbolag har ju också gått riktigt bra. Jag har själv valt ISK till mina barn men KF är ju bra det också :) Vi får hoppas att även dina barn får ett intresse för sparande så småningom. Tack för att du följer bloggen :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag köper alla dagar i veckan. Förutom helgen för då kan jag inte köpa något ^^

    Hehe näe skämt å sido har jag varit lite avvaktande just p.g.a. att innehavet väger så tungt i min portfölj. Idag kunde jag dock inte motstå utan tog in en kaka till.

    Som Avanza skrev: "idag köper småspararna H&M som aldrig förr"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja H&M är verkligen en småsparare favorit :-) Men utländska ägare samt institutionella investerare verkar sälja en hel del. Vi får hoppas på att vi småsparare gör rätt att köper nu när det är kris i bolaget. Jag litar på huvudägarna att vi får en vändning innan året är slut. Vi får se hur det blir med det :-)

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag ökar lite pö om pö. Det är fortfarande ett kärninnehav och finns inget skäl att inte öka så länge jag vill behålla företaget i portföljen.

    Väl medveten om stora utmaningar tycker jag ändå att det börjar bli lite väl... Företaget ökade trots allt försäljningen jämfört med föregående år. Att både KJP och marknaden sedan har haft förväntningar om tvåsiffrig tillväxt får stå för dem. Jag vill ha min utdelning år efter år och just nu är riskpremien över 4,85 procent vilket är rätt bra... Det innebär att H&M kan sänka till 8 kronor per aktie och jag klarar fortfarande 4 procent per år. Med mindre än en jättekollaps och att företaget konkar tror jag att de klarar det och då är det en försvarbar affär för köp och behåll.

    Ska tilläggas att jag har ökat mitt innehav under fallet och aldrig köpt över 245 kronor. Är därför bara dussinet procent ned just nu vilket förstås är tråkigt men ingalunda en kris. Jag köper och behåller så får framtiden utvisa om atlantångaren vänder köl eller inte.

    Det ryktas ju om en riktig VD på ingång så småningom och i så fall skulle det väl vara självaste fan också om en sådan inte kunde styra upp det lite bättre för förutsättningar finns.

    SvaraRadera
  4. Hej Utlandsutdelaren.
    Även jag har ett ganska lågt gav i H&M just nu men inte helt säker på vad inköpspriset är på mina aktier. Genom min flytt till Nordea Investor försvann mitt inköpspris. Sen dess har jag även ökat mitt ägande i H&M. Min förhoppning är att H&M inte ska behöva sänka sin utdelning. Med tanke på att det skulle bli mindre kostnader för investeringar framöver samt en svagare dollar borde marginalerna bli bättre. Jag har själv ingen större tro att H&M kommer byta ut sin nuvarande VD. Men förbättras inte resultatet framöver måste något göras. Vi får hoppas på en bättre fortsättning resten av året :-)
    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  5. Jag sålde helt enkelt hälften av mina H&M med förlust, då de är mitt största sänke i portföljen, samt hade lite stor viktning. Köper istället mer i mindre innehav så balansen blir bättre. Nu är det inte så stort minus längre och det känns bättre för mig. Behåller dock resten tillsvidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tryggpension. Alltid tråkigt att ta en förlust men det får man nog räkna med någon gång. Ett sparande ska ju kännas bra också. Hoppas du köpte något annat bra bolag för pengarna :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Värt att tänka på i valet mellan KF & ISK är att kommunens överförmyndare kan bli intresserad av att vilja förvalta barnens tillgångar om de blir för stora. Har därför för egen del valt att spara i KF till barnen i mitt namn men med barnens som förmånstagare om jag trillar av "pinn"... Hälsar Lars D

    SvaraRadera
  7. Hej Lars D. Där har du en bra poäng. Har läst det jag också och det låter inte alls bra. Även jag spar mitt namn men har separata konton till barnen för att skilja deras sparande. Får hoppas du lever länge så du får ge dom pengarna själv :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)... Utöver att trilla av "pinn" så skulle det kännas jäkligt snopet om man sliter och sparar och en dag få brev från kommunens överförmyndare. Där de skriver att det är dags att lämna över nycklarna till kassavalvet eftersom man varit för bra på att spara och byggt upp något till barnen...:-)... Ha en fin helg! Hälsar Lars D

      Radera
    2. Haha ja kommunens överförmyndare vill man inte ha att göra med :-) Tack för kommentar och ha en fin helg du också :D

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Jag ligger i dagsläget back ungefär 6000 kr på H&M, köpte den runt 300 kr. Det känns inte så kul men jag är långsiktig och äger många olika aktier. Men om den fortsätter rasa även 2018 ser jag ingen anledning att behålla H&M.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kaizenliv. Brukar tänka att det är småpengar jag ligger back med. När mitt H&M innehav backar 18000 så backar Stefan Persssons innehav över 7 miljarder. Det är otroliga summor det handlar om. Men det är alltid roligare att ligga på plus. Fortsätter H&M ner efter 2017 blir det inte mycket kvar av bolaget. Går aktien ner till 184 kr har värdet halverats sen toppen. Jag hoppas själv att vi börjar närma oss botten snart. Håller tummarna för H&M framöver.
      Ha en fin helg :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Jag sålde mina HM-aktier från att ha köpt de runt 219 kr 2011 och sen sett de vandra neråt. Egentligen var det här bara rent tur, då jag ville flytta innehaven från ett vanligt aktiefondkonto till en ISK. Då HM gick mot en nedåtgående trend så köpte jag aldrig några nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du gjorde en vinst. Själv sålde jag just för att familjen behövde pengarna till bostaden vi bor i idag. Har själv valt att köpa tillbaka H&M då det är ett bolag jag vill äga på längre sikt. Min tro är att de fixar sina tillfälliga problem och kommer ge en helt ok avkastning på sikt.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera