måndag 29 maj 2017

Nordea Investor

Lite tankar kring Nordea Investor

Jag känner mig som en av de få bloggarna som valt Nordea Investor framför Avanza och Nordnet.

Idag läste jag ett gammalt inlägg om Nordea Investor.

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/kund-larmar-om-nordea-investor-skrammande-6841845

I artikeln beskriver en före detta Avanza kund att den nya tjänsten har varit en besvikelse.

Bland annat har Nordea Investor visat fel anskaffningskurser. Vid ett tillfälle hade kundens konto visat 100 000 kr minus och vid ett tillfälle hade kontot nollats. Givetvis har kunden tack vare detta legat vaken på natten och vart rädd att miljonbelopp ska försvinna.

Jag själv råkade se att mitt konto visade 0 kr vid 1 tillfälle. Ringde upp kundtjänst som meddelade att de just då hade tekniska problem och att allt skulle vara som normalt lite senare under dagen. Lite senare var konto som vanligt. Detta var kvällstid så jag missade inte att göra några affärer på Stockholmsbörsen. Min uppfattning är att kunden i artikeln kunde ha vänt sig till kundservice. Då kanske han hade sovit bättre om nätterna och inte hade behövt varit orolig att förlora flera miljoner.

Han uttrycker sig även att "Nordeas nya gränssnitt känns som rena lekstugan"

Kan hålla med om att gränssnittet inte är lika bra som hos Avanza. Men är verkligen gränssnittet det viktigaste när man investerar långsiktigt i aktier?

För egen del ser jag det som betydligt viktigare att jag får betala 6 kr courtage varje månad när jag investerar 10 000 kr. För samma tjänst tar Avanza och Nordnet 25 betalt. Att betala över 400% mer för att göra aktieaffärer känns inte värt på långa vägar. Att Avanza och Nordnet även har kvar sina courtagenivåer för att tjäna mera pengar på oss småsparare gör även det att jag avstår att ha mina pengar där. Som jag skrivit om tidigare har det hänt att jag betalat 99 kr i courtage hos Avanza pga att jag gjort lite större affärer innan och sedan glömt att byta courtage nivå. Vid såna tillfällen har jag betalat långt mer än 0.25% i courtage. Nackdelen är även att jag vart tvungen att vänta 30 dagar på att byta courtagenivå. Hos Nordea Investor har jag alltid samma courtagenivå. Den ligger på 0.06% i avgift och kostnaden överstiger aldrig 99 kr. Det är ju framförallt avgifterna vi sparare ska hålla nere för att få en bra långsiktig avkastning. Med tanke på att jag ska spara i många år framöver kommer de göra en rejäl skillnad att betala mindre i courtage. Jag låter hellre mina pengar växa än att gå till Avanzas framtida snyggare gränssnitt.

På Avanzas sida kan man läsa:

Hos oss ska man få ut mer pengar till sig själv än hos någon annan bank.

När Nordea Investor kom med detta låga pris för aktiehandel trodde de flesta att Avanza och Nordnet skulle följa efter och sänka sina priser. Men så har inte blivit. Nordnet och Avanza tar fortfarande ut ockerpriser för aktiehandel. Ett påstående som Avanza skriver här över borde tas bort från deras sida. Man får helt enkelt inte ut mer pengar till sig själv genom att sköta sina aktieaffärer genom Avanza.

Min erfarenhet av Nordea Investor

Mina erfarenheter av Nordea Investor är bra. Dom har haft ett teknisk problem under tiden jag haft Nordea Investor och gränssnittet är inte det bästa i dagsläget. Gränssnittet är dock inget som jag lägger någon större energi på. Jag kan handla aktier precis som jag gjort tidigare men nu till ett lägre pris. Vad jag förstår håller även Nordea på att utveckla Nordea Investor för att sidan i framtiden ska bli bättre. För egen del stör jag mig inte på gränssnittet. Jag tycker helt enkelt inte det är värt att betala ockeravgifter för att ha en snygg översikt för mina aktier. Jag är även säker på att Nordeas sida kommer bli bättre i framtiden precis som Avanzas och Nordnets sida.


Hur mycket betalar du för din aktiehandel?



36 kommentarer:

  1. Finns de amerikanska ETFerna SCHD, VT och VYMI där? För jag funderar hur utbudet ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Har inte koll på deras ETF utbud eftersom jag själv inte investerar i ETF:er i dagsläget. Har dock sett att de har ett samarbete med Blackrock just nu. De erbjuder 24 av deras ETF:er courtagefritt under 3 månader. Kan tänka mig att utbudet är liknande Avanza och Nordnet.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Jag har använt Nordea investor ett litet tag nu. Jag tycker det fungerar bra men föredrar Avanza om man bortser från kostnaden. Det sämsta är att man får hem ett brev när man köper något där det står vad man köpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att man får notan med brev skulle jag klara men det är klart att det är en onödig administrativ kostnad. Blir den tillgänglig som exempelvis pdf också? Om inte är det så klart en nackdel.

      Radera
    2. När det gäller att få brev hem går dessa att avsäga sig. Jag har själv sagt ifrån mig brevutskick. Ring Nordeas kundtjänst så fixar dom det.

      Mvh

      Radera
  3. Varför inte ha alla 3? Själv började jag med Avanza, skaffade senare Nordnet för utländska aktier pga källskatten. Funderar även på att skaffa Nordea. Dessutom bör man som investerare sprida sina innehav pga av bolagsrisk. Liten risk men har man större belopp kan det vara värt att fundera på. Swedbank var trots allt illa ute under finanskrisen. Ingen vet hur framtiden ser ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Har själv kvar AvanzaZero hos Avanza. Även Nordnet har ju Superfonden som är attraktiv. Precis som du skriver kan det vara bra att sprida ut sina pengar ifall man har lite mer kapital. Min aktiva portfölj stannar i dagsläget kvar hos Nordea just pga avgifterna. Men som du skriver vet man aldrig vad som händer i framtiden. Inte alls säker att Nordea kommer ta hand om mina pengar för all framtid. Det gäller att fatta nya beslut om det behövs.
      Tack för kommentar.
      Mvh

      Radera
  4. Jag började också med Nordea och är väldigt nöjd med lägre avgifter, för mig är det verkligen viktigast. Jag använder ändå olika sidor (Av, NN, Nordea, och även yahoo finance, google finance samt företagets hemsida) för att kolla olika uppgifter innan jag köper något, så det spelar ingen roll för mig att Nordea Investor saknar något. För mig är det viktigast med låga avgifter, men en annan sak som är mycket bättre på Nordea än på Nordnet är att utdelningar trillar in på kontot mycket tidigare! (t ex fick jag HM utdelning på Nordea konto redan på förmidag den 17e maj men på nordnet den 18e maj).

    Men att Nordea skickar hem varje avräkningsnota gör mig verkligen arg!
    Och nu hade jag också en överraskning någon dag när jag upptäckte att Nordea hade låtit mig att köpa aktier för mycket större summa än jag hade på kontot - aldrig hänt förut, så förstår fortfarande inte hur var det ens möjligt och vart tagit pengarna vägen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Visste inte att Nordea var snabba med utbetalningar av utdelningar. Låter inge vidare om Nordnet är en dag sen med sin utdelning. Även jag läser på olika sidor innan ett köp bestäms då jag vill ha lite olika uppfattningar om mina investeringar. Som jag skrivit om tidigare kan du ringa kundtjänsten och säga ifrån dig brev utskick. Jag har själv sagt ifrån mig detta då jag inte ser någon nytta med det hela.

      När det gäller dit köp för en större summa än du på ditt konto kan det vara möjligt. Oftast dras courtaget över natten. På så sätt kan man hamna på minus efter att ha handlat. Hände mig vid flertal tillfällen när jag använde Avanza. Nu ser jag alltid till att ha lite kvar. Risken finns att man kan få betala straff ränta för att ligga minus på kontot. Vid köp av utländska aktier tillkommer även valutaväxlingsavgift på 0.25% som inte alla vet. Handlar du för större summor i utlandet blir avgiften för handel betydligt större än om du köper svenska aktier.
      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Jag har inte riktigt kommit på hur Nordea har det med valutakonto med manuell växling. Avanza och Nordnet har det men där har det tyvärr inte fungerat för Isk och Kf. Fördelen är att den manuella växlingsavgiften är lägre och det går att återinvestera utdelningen utan två valutaväxlingar.

      Radera
    3. Har också tankar på att skaffa ett valuta konto. Men har inte satt mig in i hur jag startar ett valuta konto. Tanken är att bygga klart mina svenska innehav i första hand. Med tiden skulle jag vilja ha lite amerikanska utdelningsbolag i portföljen och då är det bra att kunna återinvestera utdelningen utan två valutaväxlingar. Bra om man kan undvika så mycket onödiga kostnader som möjligt :-)

      Mvh

      Radera
    4. Njae för mig var minus runt 10K kronor, hela köpet i Canada, inte bara courtage, så det var verkligen överraskning :) Men hade mer pengar på annat konto så fick bara överföra snart och fick inte betala någon ränta, så det gick ju bra ändå. men konstigt var det - jag har aldrig kunnat lägga ut 2 order samtidigt som skulle täcka 2x summan på kontot.

      Jag har också tänkt på det med valutakonto, men då Nordea tar inte växlingsavgift för utdelningar i annat valuta, då har jag inte brytt mig så mycket än..

      Radera
    5. Oj det låter märkligt att det blev så. Tur att du hade lite pengar vid sidan av börsen som kunde täcka upp. Tur att det inte blev någon ränteutgift heller för den delen. Bara hoppas felet inte upprepas igen.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. En annan sak som verkar vara bra är kapitalförsäkringen vid utdelning från utländska innehav. Där står det:
    "Om du har utländska utdelande aktier så ersätter vi dig för hela utländska källskatten."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter riktigt bra! Att vänta 2 år på sina 15% är riktigt surt!

      Radera
    2. Låter riktigt bra. Som Petrusko skrev tidigare hade ju kunder från Avanza haft problem att få tillbaka all källskatt och det låter inge vidare.

      Tack för kommentar.

      Mvh

      Radera
  7. Användargränssnittet känns inte helt finslipat än, men jag litar på att systemen bakom är stabila och det är det viktiga. Jag hoppas Nordea gör det som behövs för att stabilisera allt.

    Anförskaffningsvärdet på saker räknar inte in courtaget och det stör mig. Det är lika dumt som amerikaner som inte kan ange priser med moms.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel. Precis som du skriver litar även jag på det system som ligger bakom och är inte orolig för mina investeringar. Gällande anförskaffningsvärdet har jag själv inte tänkt på att det inte räknas in. Det är en sak de borde ordnas då även jag vill veta vilket gav jag har för de innehav jag investerar i. Vi får hoppas på förbättringar framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Om Nordea betalar "tillbaka" källskatten direkt så är det en enorm fördel. Någon länk på att de gör det?

    SvaraRadera
  9. Det står under reglerna för Framtidskapital.

    SvaraRadera
  10. Det står ju inte direkt när de betalar tillbaka, så det är ju knappast direkt. Har ju svårt o se att Nordea skulle ge tillbaka utländsk skatt i förtid o ligga ute med den summan. Tar ju 3 år normalt innan de har fått pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bäst att kontakta Nordea direkt för att få korrekt svar. Tyvärr är det inte säkert att den man har kontakt med vet sådana detaljer.

      Radera
    2. Har inte helt koll på källskatten. Har så få bolag i utlandet så har inte engagerat mig så mycket. Men har för mig att jag får tillbaka källskatten redan året efter. Jag har dock alla mina aktier på ett ISK konto.

      Mvh

      Radera
  11. Hur är det kapitalkonto till isk och kf hos Nordea?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Förstår inte riktigt din fråga?

      Mvh Slimis

      Radera
  12. Jag gör mina investeringar via Avanza, Nordnet, Degiro och Nordea Investor. Gränssnitt är det avgörande när man gör online-affärer. Bryr man sig inte om gränssnittet kan man lika väl ringa mäklaren. Problemet med Investor är först och främst att deras gränssnitt består till 90% av luft. Det är på tok för mycket mellanrum mellan rader och objekt på sidan vilket ger dålig översikt. problem nr.2 är bristande real-tid. Dom har realtid men sidans funktionalitet brister. Det gör även Nordnet's sida. Om man refreshar sidan upptäcker man at kursen har dragit iväg. Har testat flera datorer, olika operativsystem. Problem nr.3 är konto/innehav information. Under en pågående order försvinner beloppet ur det synbara systemet. Köper du en fond för 200.000 har du till synes under ett par dagar 200.000 mindre på kontot vilket förstås leder till flera samtal om vart pengarna är, om affären är i pipeline, etc etc. Problem nr.4 är problem med realtid i index-listorna. Vid flera tillfällen har t.ex. omx visat 0% i förändringen även efter 10 minuters handel då påtaglig ändring varit i gång. Problem nr.5 - ringer du till Avanza Nordnet eller Degiro blir du mottagen av en support som kan sitt system och som kan aktie-handel. Ringer du Nordea om Investor kopplas du till telefon-mäklare som har i princip noll koll på web-systemet och som dessutom är trött av att höra alla klagomål på det. Mitt tips är att själva gå in och testa och avgöra. Nordea Investor är, precis som artikeln sade, skrämmande och enligt min mening kan leda till att man gör misstag eller missar en affär. Vill man swing eller day-trada är Investor 100% oanvändbart. I rang av användbarhet/funktioner/tillförlitlighet etc: Avanza, Degiro, Nordnet. Personligen har jag svårt för Nordnet oxå eftersom man t.ex. inte ser sitt eget inehav i en aktie när man har den aktiens fönster öppet. men som dagt, håll er borta från Investor för de har inget att erbjuda och är dessutom INTE billigare än t.ex. Avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej notriss.

      Jag använder själv både Avanza och Nordea Investor för att hålla koll på kurser och nyheter. När det gäller gränssnittet är mycket bra hos Avanza. Men när jag gör lite större affärer är jag otroligt glad att ha 0.06% courtage istället för Avanzas dyrare nivåer för courtage. För mig blir det mera pengar över efter aktieaffärer och det betyder allt för att avkastningen ska bli bättre både på kort och lång sikt.
      Du skriver att man ska hålla sig borta från Investor eftersom dom INTE är billigare än t.ex. Avanza? Hur menar du där? Det var just för att Nordea Investor erbjöd billigare aktiehandel än Nordnet/Avanza, som jag valde att göra ett byte av nätmäklare.

      Mvh Slimis

      Radera
  13. Givet att ha Avanza kvar efter att ha testat Nordea Investor från dag ett... barnsjukdomar och annat får man räkna med, men de är ju inte direkt snabba på att åtgärda trots löften vid kontakt med dem... jag har ju svårt att bry mig om gränssnitt och annat det klagas på här ovan, viktigare är ju att de är helt obergripligt att de inte avräknar liggande order på fondeköp, det måste kunden själv hålla koll på att det ligger inom köpsaldot, modern bankteknik...knappast! Avanza har ju vid fondaffärer en överlägsen bytes-möjlighet mellan fonder som inte finns hos Nordea... plus igen för Avanza. Sen det värsta av allt, och detta har jag påpekat flera ggr för Nordea, inget händer trots att de säger annat... en tid har det ju varit poppis med delningar av bolagen, senast Atlas/Epiroc... inte f-n kan Nordea hålla reda på inköpsvärden och annat, står "uppdatera" och det skall visst kunden räkna ut själv... skitsvagt, samma vid splitar och andra förändringar av kurserna... finns mkt att förbättra, som det är nu är det ju endsat pga det lägre courtaget man gör vissa större affärer hos Nordea, annar är ju Avanza mkt mkt MKT trevligar att jobba med!

    SvaraRadera
  14. Sägas till min kommentar ovan skall ju att Avanza INTE alls har några problem med att hantera delningar/plitar och annat som ändrar kurser och inköpsvärden, allt går problemfritt... tack för det Avanza! Sen en liten annan sak, som INTE är obetydlig, tvärt om!... Avanza är mkt snabbare med utdelningarna, hos Nordea får man vänta en stor del av utdelningsdagen innan pengarna finns att återinvestera, svagt... skärpning Nordea!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Jag märker att även du har haft en del problem med Nordea Investor. Precis som du skriver kan man acceptera mycket för ett lägre courtage men knappast allt. Nordea har verkligen en hel del att jobba med om de ska få nöjda kunder. När det gäller fonder är deras avgifter höga. Deras billigaste indexfond ligger på 0.4% i förvaltningsavgift. När de flesta andra banker erbjuder liknande fonder för 0.2% i avgift eller tom gratis. Jag har inget emot deras sida även om gränssnittet känns omodernt. Men som du skriver ska det tekniska fungera bra. Jag kommer ha lite uppsikt över Nordea Investor framöver. Skulle de få ordning på sin tjänst bättre är jag fortsatt intresserad av den. Det tar verkligen emot att betala Avanzas höga courtage avgifter i dagsläget, men samtidigt måste man ju se vilken bank som är bäst överlag och framförallt måste tjänsten man använder fungera bra.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  15. Nu ska vi se hur Nordea hanterar Kinnevik-aktien då de delar ut MTG till aktieägarna, vilket skall ske den 14/8... blir väl samma j-vla röra som tidigare, att de inte kan hållar reda på siffror och förtjänst utan skriver "uppdatera" sen är det upp till aktieägarna att hålla reda på allt! Synd att man inte har alla Kinnevik liggande hos Avanza, de har aldrig några problem med sådant... eller kan man hoppas att Nordea lärt sig något, vi får se...

    SvaraRadera
  16. Hej Unknown.

    Jag hoppas de löser det på ett bra sätt. Men precis som dig tror jag inte det går helt smidigt. Kanske har Nordea lärt sig något nu eller annars kanske det blir bättre i framtiden? Kommentera gärna igen hur det gick med din MTG utdelning :)

    Tack för kommentar.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  17. Har ingen aning om hur de fick ihop det med Kinnevikaren, jag sålde av allt av skiten... nu har de istället problem med sin egen aktie Nordea, där har en längre tid stått "uppdatera" och jag har alltså tappat kontrollen på +/- måste tydligen ringa igen... senast tappade de bort flera av mina Castellum, ringde och de såg detta, de skulle komma tillbaka "om några dagar" och det skedde också... nu blir det säkert snart problem då ABB ska knoppa av Power Grids... de har väl fullt upp med annat, de har visst även en "tvättinrättning" som skapar problemas...

    SvaraRadera
  18. Nu fick jag höra att deras system är "otillräckligt" och de siktar på ett byte men detta tar sin tid, ska vi hoppas att vi har ett nytt sådant iaf 2019...? De erkände att så fort det är någon händelse i aktien, så försvinner allt och vi kan inte följa värdeutvecklingen, då får man ringa dem så de fixar "buggen"... känns inte som ett system värdigt 2018, ska vi kalla det inkörningsproblem? Goda aktieplaceringar på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Unknown.

      Tråkigt att höra alla problem. Jag håller tummarna att det blir bättre framöver :-) Lycka till.

      Mvh Slimis

      Radera