tisdag 4 april 2017

Tankar kring Novo Nordisk samt inköpspris på aktier

För drygt 3 veckor sedan valde jag att gå in i Novo Nordisk. 200 aktier köptes in för ca 60 000 kr.
Redan under denna korta tid har aktien gett en bra avkastning. Senast idag gick aktien upp nästan 5%. 3 veckor har gått och avkastningen är i dagsläget ca 5000 kr inklusive utdelning. Jag tror dock aktien har betydligt mer att ge nu framöver.

2015 var aktiens pris över 400 danska kronor och väldigt populär. Efter det har aktien gått kräftgång och var nyligen ner till 221 kr.

Inköpsprisets betydelse

 Hade jag köpt Novo Nordisk för 400 kr och den idag står i 250 hade jag vart besviken då så stor del av mitt kapital hade gått förlorat. Hade jag dessutom väntat och sålt mina aktier runt 230 kr hade jag haft än mer ångest. Är man nervklen och håller på med aktier är risken stor att man säljer ett bra bolag alldeles för billigt. Själv älskar jag att gå in i bolag där folk tappat tron eller är väldigt skeptiska. Största risken med att köpa ett bolag billigt är att det är ett dåligt bolag. En annan risk är att aktiepriset fortsätter ner en period. Det är därför jag håller mig borta från bolag jag inte kan tänka mig äga långsiktigt. Det kan alltid ta tid för en aktiekurs att återhämta sig. Men är det ett bra bolag brukar aktien återhämta sig tids nog. Genom att hålla mig till stora stabila bolag har jag än så länge inte behövt sälja med någon större förlust.

När kan jag tänka mig betala lite mer?

Är det ett riktigt bra bolag kan jag tänka mig betala en premie. Dessa bolag blir sällan billiga. Jag köpte nyligen 150 stycken Lundbergsföretagen för runt 582 kr styck. Ett högt pris. Men jag tycker det är värt att betala lite extra för Fredrik Lundbergs kompetens.  Lundbergsföretagen är ett investment bolag jag aldrig tyckt vart billigt. Ett bolag jag kommer öka i framöver.  

Vad är det då jag gillar mest med Novo Nordisk?

De är ett stort stabilt bolag med lång historik. Grundades 1925
De är världsledande på den växande marknaden för diabetesbehandling, bolaget har hög lönsamhet, starka finanser (ingen nettoskuld)
Genom en stark finansiell ställning finns möjlighet till både aktieåterköp, förvärv av andra bolag samt  utdelning.

Vad är riskerna?
Olika reformer som kan ge en prispress.
Ökad konkurrans.
Att forskningen går dåligt. Precis som andra bolag inom läkemedelsbranschen är det viktigt att få fram bra produkter. 

Novo Nordisk framöver då?

Jag är i dagsläget ganska nöjd med min vikt i portföljen. Men kan tänka mig öka i framtiden om företaget presterar bra.


Äger du Novo Nordisk aktien? Vad är dina tankar om bolaget?

2 kommentarer:

  1. Köpte ett väldigt litet gäng Novo i min nordnetdepå för ett tag sen, är väl upp drygt 10%. Inga åsikter egentligen, inte satt mig in så mycket då jag fokuserar på andra bolag. Fint historiskt, blir intressant att se hur de presterar framöver,jag kan tänka mig att öka lite om jag ser något intressant :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade för mig att du ägde en mindre post ;) Bolaget har helt klart en fin historik. Men det gäller att de presterar bra i framtiden också. Ska bli kul att fortsätta följa Novo Nordisk.
      Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera