torsdag 27 april 2017

Månadens inköp

Då var det dags för lön igen och givetvis var jag snabb att sätta pengarna i arbete. Tyvärr blev det bara ett mindre inköp då jag håller på att bygga upp en kassa för framtida större boende. 9000 kr sattes av till räntesparande samt 5000 kr sattes över till aktiedepån. Dagens inköp blev 40st Kinnevik B. Kinnevik meddelar idag att de köper 33.9 miljoner aktier i Comhem. Ett besked som inte gillas av aktiemarknaden och aktien är ner drygt 3.5% när jag köper in 40st aktier för 240.30 kr styck. Jag säljer även av min lilla post i Astra Zeneca för att delfinansiera köpet.
Jag själv gillar Comhem och tycker det är ett bra drag av Kinnevik att köpa in bolaget till portföljen. Dock är priset högre än vad de borde betalat. Kinnevik borde gått in i och köpt aktien när den låg mellan 80-90 kr. Men hursomhelst ser jag positivt på Comhem köpet. Jag ägde själv aktien förra året. Tyvärr var jag dum och sålde av mitt lilla innehav.

 Min nya aktieportfölj ser ni till höger av sidan.

Annars har mina indexfonder gått riktigt bra den senaste tiden. Även fastighetsbolagen jag köpte in för ett tag sedan har gått bra. H&M fortsätter att gå kräftgång men min förhoppning är att företaget börjar gå bättre igen och med det kommer vi se en högre aktiekurs. Annars tycker jag mycket ser dyrt ut på börsen och har svårt att hitta fynd.


Hur ser tillgångarna ut i dagsläget?

Aktieportföljen: 704 000 kr
Indexfonder: 261 000 kr
Likvider: 400 000 kr

Totalt värde exklusive bostad: 1 365 000 kr.

Kommentar.

Att ha legat fullinvesterad på börsen de senaste åren har lönat sig. Jag har i år dragit ner lite på min aktie/fond exponering och har istället en del pengar vid sidan av börsen. Pengar man ska ha inom den närmaste tiden ska inte finnas på börsen. Av den anledningen ligger de pengarna placerade i räntor just nu. Då vi fått en ny familjemedlem i år kommer familjen behöva en större bostad så småningom. Genom att spara undan en del likvider räknar jag med att familjen kan köpa vårt nästa boende kontant alternativt med väldigt lite lån. Det beror helt på vilken standard vi vill ha på huset. Samt vart vi vill bo. Vi har dock inte bråttom med husköp utan det kommer bli den dagen vi känner att vi har hittat rätt boende. Vi har även fått en rejäl värdestegring på vårt nuvarande boende och det passar bra när vi så småningom kommer sälja vår bostadsrätt.


Vad investerar du i dessa dagar när börsen står högt?


22 kommentarer:

  1. Hej Slimis,
    Tänkte som du att man skulle ha en liten kassa vid sidan om. Men tålamodet höll inte ....
    Köpte också lite Kinnevik (dom har jag aldrig ägt förut)
    Fyllde dessutom på gamla innehav, H&M, Swedish Match och Axfood.
    Så nu är pengarna slut :-)
    Mao så har jag investerat i börsen även att den står högt.

    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Är inte det lättaste att spara i räntor i dagsläget då det nästan inte ger något. Man blir helt klart mer sugen att investera pengarna. Jag gillar både H&M, Axfood och Kinnevik. Swedish Match går bort av etiska skäl. Hoppas du blir nöjd med din Kinnevik investering nudå :) Själv ser jag stor framtida potential i bolaget och kommer öka här framöver.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Hej igen Slimis,

      Nej det är det förvisso inte, men jag förstår fullt ut i den livssituation du befinner dig i att du gör så. Låter sunt och förnuftigt, hade/har gjort detsamma själv.

      Jag tror precis som du att Kinnevik inte är några dumsnutar utan har säkerligen räknat noga på ComHem affären och funnit det köpvärt på den här nivån. Finns säkert finfina saker som dom hittar på med det innehavet på sikt. Passar ju bra ihop med mycket annat som ägs.
      Mitt största innehav i portföljen är Investor och jag tycker att Kinnevik är en bra motvikt, med mer nytt tänk och satsningar på affärer och teknik som ligger mer i tiden.

      Inget fel alls på Investor för den delen, men som sagt en fin motvikt med andra affärer och modernt tänk!
      Kommer också att öka i Kinnevik när mer utdelningspengar kommer in.

      Ha det bra!
      Med vänlig hälsning
      /Rille

      Radera
    3. Hej igen Rille.
      Investor är ett fint innehav som gått riktigt bra historiskt. Kinnevik har också gått bra men är inte alls lika populärt som Investor i dagsläget. Precis som du skriver är det bra att sprida sina risker. Kinnevik är ju inte alls som de andra investmentbolagen i Sverige då de satsar på den digitala konsumenten. Ska bli spännande att fortsätta följa bolaget.

      Ha en trevlig helg :-)

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    4. Får gratulera till Novo Nordisk inköpet tidigare, det visade sig vara väl timat :-) Det var nog synd att man inte klev på där, det var en mycket fin rapport man släppte.
      Blodsocker problemen ser ju knappast ut att minska i värden snarare tvärt om.

      Vänliga Hälsningar
      /Rille

      Radera
    5. Hej Rille.

      NovoNordisk investeringen var en snabb och bra vinst. Tyvärr slog min stop loss in annars hade jag haft en fin kursuppgång sen dess. Jag investerade vinsten från NovoNordisk i Handelsbanken och även de pengarna har växt på bra sen dess. Jag ser dock även vissa risker i NovoNordisk. Visst har de tjänat bra med pengar. Men jag har nyligen observerat att många som tidigare använt deras produkter går över till billigare insulin preparat. Min uppfattning är att det kommer bli hård konkurens framöver då lågprisaktörer nu kan ta andelar från NovoNordisk. Men som du skriver kommer diabetes vara ett stort folkhälsoproblem även i framtiden.

      Vänliga hälsningar
      /Slimis

      Radera
    6. Hej Slimis,

      Skysst att du tagit lite pappa ledigt, det är faktiskt ett av mina bättre beslut att göra det. Jag tycker att man fick en riktigt fin kontakt med barnen, som man kanske inte riktigt skulle fått annars.
      Mina är runt 20 och jag har fortfarande en toppen relation med dem.

      Vad gäller Novo är det alltid intressant att höra dina synpunkter, du befinner dig ju i ett läge där du har en arbetsmässig kontakt med deras produkter, som jag förstått det.
      Alltid kul att följa din blogg!
      Som jag tidigare sagt tänker jag nog investera en del inkommande direktavkastning i Kinnevik, det blir dock efter utdelningen men det gör mig inte så mycket. Jag har alltid långsiktiga innehav oftast fleråriga och jag tycker Kinnevik känns intressanta.

      Ha det gott och lycka till med blöjbytena :-)
      Med vänlig hälsning
      /Rille

      Radera
    7. Hej Rille.
      Precis som du skriver tycker även jag att tid med barnen är värt mer än de pengar jag skulle fått om jag jobbat istället. Barnen är trots allt bara små en gång och tiden går fort när dom växer upp. När de gäller läkemedel och insulin kan det snabbt bli ändring vad patienterna använder för tillverkare. Sjukvården är dyr och kan det sparas pengar på något kan det bli snabba förändringar. Har även märkt att SCA förlorat en del kunder och att kommunen köper in en del billigare inkontinens hjälpmedel från Tyskland. Ett företag som tjänar bra med pengar inom vården är Becton & Dickinson. Ägde aktien för länge sen men var dum att sälja den för att direktavkastning var låg. De har svindyra sticksäkra nålar som de säljer och tjänar bra med pengar på. Blöjbyterna går bra :)

      Ha det gott du med :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Tycker ändå att det är bra att du utnyttjar marknadens reaktion för att köpa mer i Kinnevik. Har inte din grundtanke om bolaget förändrats så är det definitivt rätt. Dessutom vet jag ju att du är långsiktig i dina innehav :)

    Ser att du snart är uppe i 3/4 miljon i aktieportföljen också. Inte illa det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå det knallar på med sparandet. Precis som du skriver ska man inte äga ett investmentbolag om man inte litar på ledningens beslut. Jag är säker på att Kinnevik precis som mig ser stor potential i förvärvet av Comhem. I jämförelse med andra investmentbolag har Kinnevik en bra substansrabatt just nu. Jag gillar även många av deras innehav. Tack för stt du kommenterar och följer bloggen :)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej slimis! Jag fortsätter att investera som vanligt. Priserna är höga men många bra rapporter har levererats också.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen.

      Du är dig lik och det gillar jag :) Precis som du skriver går många bolag otroligt bra just nu. Vissa bolag är helt klart värda att betala lite mer för.

      Tack för kommentar :)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Spännande läge att gå in i Kinnevik. Har alltid hållit Investor som nummer ett med Industrivärden som god tvåa. Kan dock tänka mig att köpa en liten post Kinnevik med tanke på att aktien med utdelning om två veckor inräknad handlas till en YOC på 3,5 procent. Fortsätter den nedåt imorgon köper jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv att substansrabatten är attraktiv i Kinnevik just nu. Många andra investmentbolag handlas just nu med en premie och det tar mer emot att betala för. Som du skriver är det även utdelning snart och det är inte heller helt fel :) Mitt mål är 500 aktier i bolaget så jag kommer fortsätta öka så länge priset för aktien är rimligt.

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Jag går rätt hårt in på gamla trotjänare som Axfood, Castellum, Skistar och Clas Ohlson. Har inte blivit besviken ännu. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Money Cowboy. Fina bolag :) Hoppas de fortsätter leverera bra framöver. Tack för att du läser bloggen och kommenterar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Fina siffror du redovisar! 👌🏻
    Förresten Kinnevik är väl alltid ett fint köp 😉

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktieflickvännen. Tack :) Sparande går sakta men säker framöver. Jo jag har stark framtidstro för Kinnevik även om många är besvikna på Com hem affären idag :)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Jag sparar just nu så mycket pengar jag kan på sparkonto för att klara sommaren. Det ska bli en ovanligt slösaktig sommar med mycket resande så man vet aldrig hur mycket pengar som kan behövas. Förhoppningsvis blir det en liten slant kvar att investera framåt augusti och så ska jag jobba en hel del, så när den lönen kommer ordnar det sig igen. :)

    Du har 400 000 kr i likvider - det är en skön buffert även om de inte jobbar så hårt med att förränta sig.

    SvaraRadera
  8. Hej Kaizenliv. Härligt att du ska hitta på något kul :-) Vi får hoppas på en bra sommar i år. Själv ska jag jobba heltid natt i sommar men kanske blir att hitta på något kul när man är ledig. När du börjar jobba ordentligt så småningom blir det troligtvis lite mindre fritid för dig. Studietiden är rolig då man lever fritt och pluggar som man själv känner för. Angående din blogg kan jag inte fortfarande kommentera. Det gäller både från min mobil och dator :/ Vad det gäller buffert känns det bra men tråkigt nu när börsen går så bra. Samtidigt är räntorna är låga. Men pengarna ska investeras väl så småningom.

    Fortsatt lycka till med din blogg :-)

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vi får se! Jag pluggar ju heltid (masterprogram civilingenjör är faktiskt 40 h/vecka) och jobbar 10-15 h/vecka utöver det. Har inte så mycket fritid som det är, så jag känner mig värd 3-4 veckors semester i år.

      Det är förbannat tråkigt att du och vissa andra inte kan kommentera :( jag ska höra av mig till webbhotellets support och se om de kan ge mig några tips. Har försökt det mesta känns det som nu. Men jag fortsätter såklart skriva på min blogg och läsa din :)

      Ha det fint så länge!

      Radera
    2. Oj du har riktigt mycket att göra hör jag :-) Du är duktig som är så engagerad i det du gör. Jag fortsätter iallafall följa din blogg :) Ska testa här framöver om det blir någon förändring.

      Ha det fint du också så länge :)

      Mvh Slimis

      Radera