fredag 7 april 2017

Gjort affärer för drygt 100 000 kr idag.

Kan nu i efterhand medge att mitt köp i Novo Nordisk inte blev som jag räknat med. För 4 veckor sen köpte jag in 200 aktier för 235 danska kronor styck. Sen dess har aktien gått bra och var upp en bra bit över 250 kronor. Jag satt då ett stopp loss på 246 danska kronor för att säkra en del av vinsten. Jag trodde givetvis aktien skulle fortsätta uppåt från 250 kr men istället vände aktien ner och det blev en tvångsförsäljning idag. Som tröst blev i alla fall en vinst på 2200 danska kronor plus 1100 kr utdelning. Dock var aktien dyr att köpa in  och courtagekostnaden blev dyrare av växlingsavgift.
Inte säker på vad vinsten landade men troligtvis runt 2500 kr.

Vad har jag då gjort med dessa drygt 60 000 kr som kom in på försäljningen?

Pengarna sattes direkt i arbete. Har återköpt lite Handelsbanken billigare än jag sålt för tidigare. Ni som har följt min blogg vet att jag sålde av mina 6000 aktier mellan 125-133 kr styck.
Idag återköptes 500 Handelsbanken B för 119.10 kr styck. Blev sedan 4000 kronor över så köpte även tillbaka 6st AstraZeneca för 547.50 kr.

Kommentar

Känns bra att vara tillbaka i Handelsbanken. Men denna gång är portföljvikten av bank lite bättre. Det bästa med Handelsbanken är att man kan utnyttja arbitrage möjligheten i aktien. Genom arbitrage fick jag bra avkastning i portföljen förra året. Dock är min syn till bank aktier fortfarande svagt negativ. Men en mindre exponering i portföljen känns ok i dagsläget.
Ni som inte läst om arbitrage förut kan läsa mitt gamla inlägg om möjligheterna med det.

http://slimis20.blogspot.se/2016/10/arbitrage-ar-en-mojlighet-till-fina.html

Min nya portfölj ser ni till höger om sidan.


Har du tjänat pengar på arbitrage möjligheten i Handelsbanken?

4 kommentarer:

  1. Grattis! Började också en arbitrageswap och köpte en mindre post B-aktier. Hann dock inte sälja av A-aktierna innan börsen stängde. Lite av ett lyxproblem eftersom jag annars helt enkelt kan behålla och ha av bägge slagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Härligt att fler har nytta av denna möjlighet :) Precis som du skriver spelar det inte så stor roll om man äger både A och B aktierna. Dock märkte jag att de kunde vara svårare att sälja av B aktierna till ett bra pris när omsättningen i aktien är lägre. Dock inga problem innan man har några tusen aktier i bolaget.

      Mvh

      Radera
  2. Arbitrage heter ju 'att göra en Slimis'. Det vet ju alla ;).

    Snygg affär i Novo där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det var ju du som kom på en "Slimis" ;) Novo affären var en besvikelse då jag såg fina vinster framför mig. Men jag hoppas ta igen det på Handelsbanken nu ;) Troligtvis blir det en och annan Slimis kommande år :)
      Tack för kommentar.

      Mvh

      Radera