torsdag 16 mars 2017

Investera dina pengar rätt

Vare sig du är en ny eller rutinerad sparare är det viktigt att du sätter dina pengar i arbete. Risk och avkastning hör ihop. Men vad innebär det?

 Jag anser att du kan förlora pengar vare sig du tar för lite eller för mycket risk med dina pengar.

Lägger du alla dina pengar på ett sparkonto är dina pengar säkra men du får en låg avkastning.
Med dagens inflation på runt 2% betyder det att 100 kr är 2 % mindre värda om ett år när de ligger på ett konto med 0% ränta. Det kostar tyvärr mer än det smakar att ha ett räntesparande.

Tyvärr väljer många att ha sina sparpengar på dessa 0% konton.

Hur kan du då sprida dina risker på ett bra sätt för att få ett bättre sparande?

Jag anser själv att det bästa sättet är att sprida sina risker på olika tillgångslag. Även om börsen gått bäst på lång sikt sover jag bättre med lite lägre risk

Vilka tillgångsslag använder jag själv?

 I dagsläget ser min sparande ut enligt följande:

 25% investerat i familjens bostadsrätt.

 50% investerat i aktier/fonder ( Aktie och fondlista hittar ni till höger på min sida)

 25% investerat i olika typer av räntor.
          Spiltan Räntefond
          Preem MasterCard  1.4% ränta
          Shell MasterCard 2% ränta
          Hoist Sparkonto 0.75% rörlig ränta.

  Hur kommer jag placera här framöver?

 Jag kommer fortsätta investera varje månad som vanligt. Det ser ut som att inflationen börjar ta fart och det är därför extra viktigt att ha sina pengar i arbete. För några dagar sedan investerade jag rejält i fastigheter. Fastigheter brukar vara ett bra skydd mot inflation. Jag gillar dock inte preferensaktier och avstår dessa. Går räntorna upp brukar hyrorna följa med upp och med det vinsterna.  ´

En del av mitt räntesparande kommer om en dryg månad investeras i en fastighet här på orten. Pengarna ska gå till en renovering i ett hus. Efter det kommer en lägenhet i huset bli klar och kunna hyras ut. Jag kommer låna ut dessa pengar till en familjemedlem och det är mer tänkt som en välmening än att få hög avkastning på pengarna.

Hur går det då med min flytt till Nordea?

Jag har äntligen fått mitt konto hos Nordea och använder deras nya tjänst Nordea Investor. Det lilla jag tittat igenom på sidan är jag mer än nöjd med. Sidan är snygg och lättnavigerad. Jag kan säga på en gång att jag tycker den är bättre än både Nordnet och Handelsbankens internettjänst. Avanzas sida är snäppet snyggare utformad men har svårt att se att den är bättre vid första inblick. Jag har idag beställt att överföra mina aktier från Avanza till Nordea. Tyvärr krävs det att fylla i några papper och dessa kommer hem nu på Måndag. Sen kommer det dröja några dagar till innan mina aktier är överförda till Nordea. Kommer sedan uppdatera er hur Nordeas tjänst fungerar :)

 Nu är det som sagt dags att gå vidare med mitt liv och därför säger jag adjö till Avanzas aktiehandel. Tyvärr har ni lurat mig på alldeles för mycket pengar genom ert fula courtage system (Har skrivit om detta tidigare)  Nu framöver är det Nordea som är bäst för min del. Det är billigt och jag kommer aldrig mer betala mer än jag behöver. Känns som ett dåligt förhållande som äntligen är över. Helt underbart :-)


Hur sprider du dina risker? Har du allt ditt sparande på börsen?

11 kommentarer:

  1. Kul att höra att det känns bra med bytet! Själv avvaktar jag lite till.

    Gjorde en snabb överslagsräkning och får det till ungefär 60 procent i bostadsrätten, 25 procent i räntefonder och resten (endast 15 procent) i aktiefonder eller aktier. Förklaringen till den tunga vikten i boendet ligger i att vi slevade in merparten av våra besparingar i ett nytt boende förra året. Vinsten från försäljningen av det gamla boendet ligger än så länge till stor del investerade i räntefonder, men även som kontantinsats i den nya bostaden.

    Har dessutom varit rätt så usel vad gäller månadssparande på börsen. Planen framöver är att kontinuerligt lägga nysparandet här, så att denna exponering ökar relativt övriga tillgångsslag. Fortfarande lite osäker på om jag ska lägga någon del av nysparandet i räntefonder, i väntan på "billigare tider". Mycket känns som bekant ganska dyrt just nu. Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok inget fel med att ha lite mer pengar i sitt boende. På så sätt får man ner både räntekostnader och risk :) Viktigast är nog att man får in en rutin att sätta av en del av.lönen till någon typ av långsiktigt sparande. På så sätt kan man få en tryggare ekonomi på äldre dagar. Fortsatt lycka till med dina investeringar. Allt gott! Mvh Slimis

      Radera
  2. Ska bli spännande att höra dina erfarenheter om Nordea framöver. Avanza har ju alltid ansetts "bäst i klassen", men det är bara bra att de får konkurrens. Har Nordea något "guldkund"-erbjudande där man får det mesta gratis mot att man samlar sitt sparande hos dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej snålgrisen. Har inte en aning om dom har några bra "guldkund" erbjudande. Har ju själv inga lån och vill ha så lite som möjligt att göra med banker. Jag är nöjd med att de erbjuder bäst pris till oss småsparare utan några andra krav. Min erfarenhet är annars att man får betala dyrt hos de flesta banker för de flesta tjänsterna. Kommer uppdatering så fort jag börjat använda Nordea Investor. Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  3. Det viktigaste är att du själv är nöjd med ditt byte till Nordea. Jag ser det som bra att du gick dit då jag äger aktier i den banken :-) Då kan du hålla lite koll åt mig...
    90% aktier och fonder
    10% buffert på Volvofinans.

    Inga räntefonder, det får blir "motvind" på börsen först.

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik. Bara att du byter så sponsrar du dig själv vid aktiehandel ;) Jag gillar konkurrens och jag gillar Nordea i dagsläget. Allt som kan gynna oss konsumenter är bra :) Framförallt billigare tjänster. Kommer uppdatera om tjänsten. Men känner mig redan nöjd med bytet. Tack för kommentar :) Mvh Slimis

      Radera
  4. Hej slimis, tycker du att jag borde köpa en bostadsrätt/villa istället för att bo i en hyresrätt ? Har sparat 400k och villan ligger på 1mille och med det få jag låna från banken som jag måste betala ränta varje månad. De flesta omkring mig säger att man tjänar på det i längden eftersom man slipper betala hyra och räntan som du betalar till banken kan sägas som hyran och när du betalat färdig så är huset ditt.Vad tycker du jag ska göra och finns det några för oxh nackdelar med att köpa hus ?

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym. Jag tycker man ska satsa på en bostadsrätt eller ett hus att bo i på lång sikt. Bostaden är ett bra skydd mot inflation. I jämförelse med en hyresrätt betalar du till dig själv istället för till hyresvärden. Att bo mindre är alltid billigare än att bo stort. Har du en stor familj blir det ofta billigare med hus än en 4-5 rum och köks lägenhet. Bor du själv kanske en liten 1a är bästa alternativet för att bo billigt. Hus har ofta stora renoveringsbehov emellan åt och dessa kostnader brukar vara lägre i en bostadsrätt. I dagsläget bor vår familj i en 3 rum och kök. Vi trivs bra med det och har en månadskostnad på 3785 kr. Behöver vi något större framöver funderar vi på hus då större lägenheter kostar betydligt mer än vi vill betala. Jag tycker du ska utgå efter hur stort boende du behöver. Köp gärna något med renoveringsbehov om du är händig. Det brukar vara betydligt billigare än något nyrenoverat. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  6. Hej Slimis, snabb fråga - jag undrar om hur man får ränta på Preem Mastercard? Jag har samam kort och läste att man får spara upp till 15K för 2% ränta men hittar absolut inte info om hur man gör. Går det då att bara betala in med samma BG som man använder för att betala kortets avtal? Borde man då bara betala mer för att nå 15K extra och sen räknar Preem/Ikano själv räntan på det eller hur fgör du?

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra blogg. Jag har också ett Preem Mastercard. Hur gör man för att spara pengar på kortet? Lägger man på "extra" på fakturan? Vad händer vid köp? Dras de först från sparkapitalet eller krediten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Karl. Det är bara att betala in mera pengar på OCR numret du i vanliga fall betalar in på. Du får då ett överskott och 1.4% ränta på de pengar du har på kortet. Observera att du endast får denna ränta upp till 15000 kr. Allt över 1500 kr ger 0% ränta. Tack själv för att du läser bloggen.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera