söndag 26 mars 2017

Hur jag ser på sparande och mina vanor

Eftersom jag hela mitt liv haft arbeten med lägre inkomst har det istället blivit fokus hur jag använder mina pengar på bästa sätt.

Min inkomst i sig är inte så imponerande men med tiden kan denna låga lön bli ett imponerande sparande. Det gäller att förvalta pengarna på bästa sätt. Våga testa nya idéer och tänka långsiktigt.

Vad kan man då göra för att förbättra sitt sparande? Ska det vara jobbigt att spara?

Jag tycker själv att sparandet ska vara roligt. Får man in bra rutiner så spar man utan att tänka på det. Det viktigaste är dock att spara in på rätt saker här i livet. Att äta nudlar och knäckebröd hela månaden är inte ett roligt sparande. Det som är kul är när du spar pengar utan att din livskvalitet blir märkbart försämrad.  

Här nedan är några förändringar jag tycker de flera kan ta del av:

Mat: Jämför priser på olika produkter. Den dyraste är inte alltid den bästa. Köp storpack när det är bra erbjudande. Köp mat med kort datum och frys in. Oftast är denna mat upp till 50% billigare.  Jämför även varors pris hos olika matbutiker. Själv handlar jag både på Coop, Ica, Wills och Lidl.
Jag köper aldrig affärens dyra plastpåsar. Varken bra för miljön eller plånboken. Istället tar jag med snygga tygpåsar hemifrån och packar maten i dem. Sedan Willys höjde priset på sitt 25 pack avfallspåsar från 4.50 kr till 4.70 kr har jag hittat ett billigare alternativ. Imorgon kommer ett storpack från www.packoplock.se . Deras avfallspåsar är 5 liter större och kostar 11.9 öre styck istället för Willys billiga avfallspåsar som kostar 18.8 öre styck. Kommunen här använder dessa avfallspåsar och det var därifrån jag fick iden att de borde vara billiga att köpa in. Här hemma blir det mycket avfall då vi har 2 barn i blöjåldern. Jag har beställt 15000 avfallspåsar och detta ger en besparing på 1035 kr mot att köpa den mindre avfallspåsen hos Willys. Nu behöver jag inte tänka på att köpa avfallspåsar framöver :-)

Bil: När du ska köpa bil se till att ha med någon som är kunnig på bilar. Jag har själv alltid med min far då han är bilmekaniker. På så sätt blir ett bil inköp alltid billigare. Påpekar man brister på en begagnad bil går säljaren alltid ner i pris. Nu sist köpte jag en Skoda Octavia Greenline tdi 2010 modell. Bilen var ute för 58000 kr och var billigast i Sverige just då. Den hade precis vart inne på bilverkstan och var då påkostad 32000 kr (ny kamrem, batteri, vattenpump mm). Tack vare lite rost och småskavanker fick jag med farsans hjälp bilen för 40 000 kr. Ett riktigt fynd och en perfekt familjebil. Stor som en Volvo V70, skatt på 1500 kr och drar inte mer än 0.45 liter per mil. En riktig sparbössa helt enkelt.

Boende: Att bo större kostar alltid mer. Bästa tipset här är att inte köpa ett dyrare boende än man har råd med. Jag hade själv sparat ihop till bostadsrätten vi bor i idag. På så sätt har vi inga lån och har aldrig betalat någon ränta till banken. Om man nu har lån tycker jag man ska amortera mer än man investerar. Aktier är alltid en risk och det är inte alltid aktiemarknaden går så bra som den gjort de senaste åren. Ett obelånat boende känns tryggt  och man slipper att ha med banken att göra.

El: Förnya ditt avtal och jämför det 1 gång per år. På så sätt för du alltid el till inköpspris. Se till att du slipper månadsavgift som många elbolag tar ut. Denna avgift brukar vara gratis de 12 första månaderna men sen får du betala den med automatik.

Telefon abonnemang: Fixa så att du ringer gratis. Det är lite jobb men är inte omöjligt. För mig tog det 6 månader och sen dess ringer jag gratis och kommer göra det resten av mitt liv. En besparing på många tusenlappar under en livstid. Vill du veta hur du går tillväga kan du läsa mitt gamla inlägg:

http://slimis20.blogspot.se/2016/12/fran-att-ringa-for-145-kr-till-0-kr.html

Bredband: Jämför och se vad som är billigast just där du bor.

Försäkringar: Jag har alltid kört med trafikförsäkring till bilen. Jag har även 2 försäkringar till mina barn. I min hyra ingår även en försäkring mot fukt och vattenskador. Jag gillar inte alls försäkringar då de stora vinnarna alltid är försäkringsbolagen. Undviker försäkringar så gott det går.

Spel: Avstå spel om pengar. Det är alltid spelbolaget som är den stora vinnaren i längden. Risken finns även att du kan bli spelberoende. Jag avstår själv spel om pengar.

Tobak/Alkohol:  Avstå gärna både alkohol och tobak. Är varken bra för din plånbok eller hälsa. Jag själv varken röker eller snusar. Dricker med måtta vid speciella tillfällen.

Facket/A kassan:  Är en trygghet. Men även här finns mycket pengar att spara. Jag själv skippar både facket och A-kassan. Dessa pengar gör mer nytta i ett långsiktigt sparande.
Eftersom jag jobbar som Undersköterka ser arbetsmarknaden stabil ut. Det blir bara fler äldre som behöver mer hjälp. Har man ett jobb där risken är stor att bli arbetslös bör man dock överväga att vara med i A-kassan.

Fonder: Jämför olika fonder och sprid dina risker. Oftast går billiga indexfonder bäst på sikt. Jag själv vill helst betala max 0.2% i avgift. Både Avanza och Nordnet har billiga fonder.

Aktier: Våga vara otrogen mot din bank. Det är bara banken som mår bra av att du betalar höga courtageavgifter vid aktiehandel. Hos Avanza får du i dagsläget oftast betala över 400% mer än vad du gör som kund hos Nordea. Värre blir det om du glömt byta courtageklass som endast går att ändra en gång i månaden. Avanza och Nordnet var en gång i tiden billiga men så är inte fallet längre. Att spara i aktier ska vara billigt och enkelt. För mig är Nordea det självklara valet i dagsläget och jag ångrar inte en sekund att jag bytt bank.



Hur är din syn på sparande? Har du några dåliga vanor som kostar mer än det smakar?

14 kommentarer:

  1. Har ett par dåliga vanor i form av el och försäkringar som jag inte kan korrigera förrän till hösten. Avtalen löper ut då och det är först i år som jag tagit tag i att leta billigare och bättre alternativ. Surt bara att behöva slanta upp i ett halvår till för forna synder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok men bättre sent än aldrig :) Blir härligt i höst när du sänker dessa kostnader. Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    2. En tjänst som jag har använt i flera år är kundkraft.se. Varje månad har de en upphandling där dryga 1000 medlemmar ingår och kraftbolagen får buda mest lägst pris (rörligt/fastpris) och inga medlemsavgifter.

      Radera
    3. Låter som en bra tjänst. Ska titta närmare på det. Tack för tipset.

      Mvh

      Radera
    4. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i förhållande till Anderson i flera år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville att han tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften, men han vägrade. Jag förklarade mitt problem med min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en spell caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på spell, hade jag inget annat val än att prova det, jag postas passet caster, och han berättade det var inga problem att allt kommer att bli bra innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löftet att någon jag känner som har en relation problem, skulle jag vara till hjälp för sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpte mig med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan du maila honom om du behöver hans hjälp i din relation eller annan.

      1) Love Spells
      2) förlorad kärlek Spells
      3) skilsmässa Spells
      4) Förbindelse Spells
      5) Bindnings Stava.
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare Lover
      8.) som du vill ska främjas på kontoret / Lottery spell
      9) vill att tillfredsställa din älskare
      Kontakta denna stora man om du har något problem för en varaktig lösning
      genom drogunduspellcaster@gmail.com

      Radera
  2. Bra tips och fin blogg! Har precis upptäckt den! Vilken resa du har gjort - verkligen inspirerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du läser bloggen :-) Hoppas nått tips kommer till användning.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  3. Mycket bra sammanställning, det finns hur mycket pengar som helst att spara utan att man för den sakens skull ska ha tråkigt. Det gäller att spara smart helt enkelt. Och du har helt rätt i att det ska vara roligt att spara. Hos oss har det mer eller mindre blivit en tävling att utmana oss för att bättra på sparkvoten. Men för den sakens skull köper vi en pizza eller en flaska vin när vi känner för det. Nehe nu är det dags att åka hemåt, väskorna packade och taxin väntar. Åter till kylans Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härute vid upplandskusten är det 17 grader idag så så himla kallt är det inte ;-) //Lisa

      Radera
    2. Riktigt fint väder här i Sverige idag :-) Men ska bli kallare imorgon igen. Precis som du skriver ska man inte bli dum snål. Det gäller att hitta en balans i sin konsumtion och även jag gillar att spara mera vissa månader. Välkommen hem!

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  4. Att köra utan hemförsäkring är som att köra bil utan bälte. Risken att krocka är ju minimal. Tänk om det blir fel på elen och det börjar brinna eller att någon i familjen glömmer släcka ett tänt levande ljus. Ur ett investeringsperspektiv så ser jag försäkringar/facket/a-kassa som riskminimering. Jag betalar en premie ifall jag skadar mig på fritiden eller blir utan jobb. Jag har även en livförsäkring ifall det skiter sig och jag dör i förtid.

    SvaraRadera
  5. Precis som du skriver så ser vi alla olika på risk. Jag ser att risken för brand är minimal. Men vattenskador kan bli riktigt dyrt och därför tycker jag det är viktigt med en försäkring mot fukt/vattenskador. På lång sikt blir A-kassa och medlemskap i facket mycket pengar. Men vill man betala för den tryggheten är det inget fel på det. Livförsäkring är bra då barnen slipper kosta på att man går bort. Jag har dock jämt vart sparsam så jag ser att arvet räcker både till begravning och lite pengar utöver det. I grund och botten gillar jag inte bank och försäkringsbolag. Jag vill ogärna vara beroende av deras tjänster.
    Tack för kommentar :-)

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa dina tankar om försäkringar. Vi brukar säga att man ska försäkra sig mot sånt man inte kan hantera på egen hand - inte resten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JusyInCase.

      Kul att vi tänker lite lika. Jag tycker folk i allmänhet försäkrar sig alldeles för mycket. Det kostar ofta mer än det smakar och det blir stora summor på sikt. Pengar man kanske kunde tryggat upp sin ekonomi ändå eller gjort något roligt för.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera