torsdag 30 mars 2017

H&Ms Rapport och återinvesterad utdelning

Imorse klockan 8 kom H&Ms delårs rapport. Det som till en början såg så positivt ut ändrades ganska snabbt. Aktien gick först upp till 245 kr men efter en kort stund rasade aktien och i skrivande stund står aktien i drygt 225 kr. "Själva första kvartalet var bättre än väntat, men det spelar inte så stor roll i dag.

Vad var det då som hände?

H&M hade en bättre bruttomarginal samt rörelsemarginal än analytikernas bedömningar. Analytiker räknade med en uppgång mellan 2 och 4% och så blev det till en början.

Det som nu gör analytikerna osäkra är tillväxtutsikter, den högre lagernivån men också kring bolagets kassa som bidrar till att pressa kursen rejält på torsdagen.

Även H&M:s kommentarer kring framtiden är nu är mer återhållsamma än tidigare.

H&M:s ir-chef Nils Vinge kommenterade att utvecklingen under verksamhetsårets fyra första månader har gjort att det nu blir svårare för H&M att nå sitt försäljningsmål just 2017.

Vd Karl-Johan Persson sade senare i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att försäljnings- och marginalmålen för 2017 fortfarande är "realististiska".
Det finns som sagt även en oro för H&M:s kassa. Vid utgången av första kvartalet hade bolaget likvida medel på 8,4 miljarder kronor, vilket är en betydligt sämre kassa än för ett år sedan då den uppgick till 13,5 miljarder.
I mitten av maj ska en utdelning på drygt 8 miljarder kronor betalas ut.
 Samtidigt har bolaget tecknat en kreditfacilitet på 700 miljoner euro. H&M har aldrig tidigare varit i behov av någon kreditfacilitet.
Kommentar:
Jag är både nöjd och missnöjd med kvartalets rapport. Både bruttomarginalen och rörelsemarginalen var ok och det var bra.  H&M:s får även till hösten sitt nya varumärke Arket som jag hoppas kan bli bra på sikt. Det jag inte gillar med rapporten är att de tagit upp ett lån på 700 miljoner euro. Varulaget var även det oroväckande högt samt att H&Ms netto kassa är mindre än för ett år sedan.
H&M aktien har det tufft just nu. De pressas av den starka dollarn och konkurrensen är hård. Aktien är pressad och ner runt 39% sedan toppen förra året. Helt klart en tråkig utveckling för oss som är långsiktiga i aktien. Jag har dock fortfarande förhoppning att H&M ska förbättra resultatet under 2017. Jag behåller mina 1300 aktier och fortsätter tro på H&Ms framtid. Snart blir det lite utdelning att se fram emot i alla fall. En liten tröst när aktien gått ner så pass mycket..
Återinvestering utdelning
Har fått in ca 500 kr från Hufvudstaden samt drygt 1100 kronor från NovoNordisk. Väntar även in en utdelning från Castellum. Ökar med 10 aktier i Castellum för 115.40 kr styck. 
Hur ser du på dagens rapport från H&M?

8 kommentarer:

  1. Haha, du vet säkert vad jag tycker ;). Själv passade jag på att fortsätta vikta ner HM, turligt nog innan raset. Som jag skrivit många gånger förut, HM kan säkert fixa det här på sikt men jag väljer att flytta över pengarna i annat bit för bit. Jag vill ha en signal om förbättring inte bara prat om framtiden och investeringar, nu för första gången kanske många förstår att det inte bara är ett säkert utdelningscase oavsett vad?

    Jag fick in 3100kr från Castellum och 190kr från Hufvudstaden som åkte in i Castellum och Corem Pref bla.

    Hur som, hoppas att HM får till det, jag har ju en klump kvar där :).

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du sålde av lite på toppen av dagen :) Ja det gäller att ha tålamod med vissa aktier. Jag är dock inte orolig för någon utdelningssänkning i dagsläget. Fina utdelningar du fått in :) Får hoppas du får ut en bra slant för resterande H&M aktier du tänker sälja. Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  2. Oerhört konstig reaktion av marknaden måste jag säga. Men man kan ju notera att mesta nettosäljarna är anonyma och mesta nettoköparna är Avanza och Nordnet idag, dvs "småspararna". Personligen blir jag (precis som du) inte så glad över att läsa om kreditfaciliteten (trots de mycket låga räntorna idag). Vi får se om småspararna får rätt om HM i vår.
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skrivs att många utländska investerare säljer H&M. Många ligger antagligen mer minus än oss svenska småsparare. Samtidigt som aktien gått ner så pass mycket har ju även svenska kronan försvagats rejält och framförallt mot dollarn. Jag hoppas givetvis att vi småsparare har rätt. Vi får se senare i år vart aktien tar vägen. Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag gillade de ökade marginalerna. Att H&M får svårt att bibehålla utdelning på kort sikt var egentligen ingen nyhet om man har räknat tidigare. Därför är jag benägen att fortsätta öka pö om pö och ge H&M chansen över 2017 att reda upp det här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas att marginalerna blir bättre under året och att H&M kan fortsätta behålla sin utdelning samt öka den på sikt. Vi får se hur 2017 blir. Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  4. Hej!
    Det är nog många som funderar kring hur de ska göra med HM nu när trenden nedåt är ganska tydlig. Rapport efter rapport visar att bolaget faktiskt har problem nu. För ett år sedan var konsensus att det skulle vända men nu verkar många tro att HM faktiskt har strukturella problem och dessa kanske Är svårare att hantera än man först trodde.

    Det som verkligen pekar på att något är lite snett tycker jag är krediten som HM nu dragit på sig? Jag trodde absolut inte att HM utdelning var i fara men det verkar ju inte bättre. Den dagen hm sänker utdelningen kommer jag bli riktigt orolig eftersom jag tror det är bland det sista dom vill göra,

    Jag tror HM repar sig men det gungar helt klart under fötterna nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du säger skulle en utdelningssänkning slå hårt mot bolaget. För egen del hoppas jag att denna kredit medför något bra till företaget. Kan man låna pengar till något som ger mer framtida vinst är det bra. Lånar man för att kunna betala utdelning till oss ägare är det sämre. Även jag tror att H&M repar sig. Men visst känns det tråkigt när resultatet inte blir som man tänkt sig. Förr eller senare lär man åka på någon nitlott. Jag hoppas dock inte denna nitlott är H&M. Jag har än så länge inte förlorat någon stor summa på aktieinvesteringar. Oftast brukar bra bolag komma tillbaka efter svackor och det hoppas jag även på när det gäller H&M. Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera