torsdag 2 mars 2017

En ny portfölj med lägre risk

Det har blivit stora förändringar sista tiden i portföljen. Från att ha startat bloggen med ca 80% investerat i Handelsbanken till att ha avyttrat hela innehavet. Ibland känns det toppen att ta hem en fin vinst och även om en aktie man säljer med vinst fortsätter upp är en vinst alltid en vinst. Sista gången jag gjorde en rejäl försäljning var i H&M 2014 och även om aktien steg 70 kr efter försäljningen ångrar jag det inte idag. I dagsläget står H&M aktien nästan 60 kr lägre än när jag sålde den. Den vinsten gjorde att familjen kunde köpa det boende vi har idag utan att behöva ta lån hos banken. 

Nya portföljen

Min nya portfölj fokuserar på avkastning till lägre risk. Jag har legat med 100% investerat i aktier och fonder sedan 2012. Har vart en bra ide då börsen i princip bara gått uppåt. Jag väljer nu att vikta ner risken och har placerat 350 000 kr i Spiltan Räntefond Sverige. Jag har även köpt in en Indexfond tillväxt samt Indexfond över europeiska bolag. Ca 27% ligger nu i räntor men fortfarande 73% i aktier/fonder. Spiltan räntefond tycker jag fler borde investera i för att sänka sin risk. Många ångrade att de låg fullt investerade i aktier vid sista finanskrisen. Pengarna i räntefonden räknar jag med ca 2% avkastning på. De ska vara en krock kudde vid en rejäl nergång alternativt finnas där när något riktigt bra köpläge uppstår. En annan tanke är att dessa pengar kan behövas om familjen väljer att flytta till ett större boende. Vi får strax tillökning och när barnen blir större kan det vara roligt ifall de har ett eget rum.


Vad tycker du om min nya portfölj? Har du själv något sparande i räntor?



18 kommentarer:

  1. Har du lagt räntefonden i ISK eller på vp-konto?

    SvaraRadera
  2. Det är pengar från aktieförsäljning så räntefonden är kvar på ISK kontot. Är dock inte helt säkert om det är det bästa alternativet då det gäller en räntefond som förväntas ge runt 2%? Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Jag köper aldrig fonder som kostar för blir ju dubbel kostnad, för fonden och skatten på ISK eller KF. Lite tveksamt med fond som avkastar så lite som 2%, blir ju mindre kvar efter skatten.
    Så tänker jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fonden har en avgift på 0.1%. Den är en av de billigaste räntefonderna och har presterat bra i förhållande till den risk det är att investera i den. Jag har den just för att säkra dessa pengar. Är svårt i dagens läge att få någon bra ränta till låg risk. Tack för kommentar :) Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag kör räntefonder i PPM. Hur stor andel varierar med konjunktur, ränteläge och börstrend. Just nu framförallt Skagen Tellus som är lite högre risk men också i regel lite högre avkastning. Brukar ha någon av de billigare lågriskräntefonderna (AMF/Länsförsäkringar) mer defensivt men andelen är liten just nu.

    SvaraRadera
  5. Skagen Tellus har helt klart gått bra de senaste 10 åren med tanke på att risken verkar lite lägre. Amf och länsförsäkringar har jag inte tittat närmare på. Men ska titta in deras fonder du nämner lite närmare. Tack för kommentar :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Ligger 100% investerade i aktiefonder på Nordnet & Avanza. Indexfonder runt om i världen. Har en krigskassa på 600K i likvider som jag kan komma åt snabbt om det kommer en rejält dipp. Jag tror inte att jag kan slå marknaden, men det strömmar in minst 14K in i fonderna och på en snål månad hamnar föregående månads överskott in i en KF på Nordnet. Min förmögenhet närmar sig 2 miljoner och endast ca 30 % av dessa är investerade i aktier/fonder. Som feedback till dig så tror jag faktiskt att du är rätt ute. Personligen hade jag nog hellre skippat räntefonderna och lagt pengarna på ett sparkonto på Bluestep som ger 0,95% i ränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga vad räntefonden kommer ge efter att ISK skattan är dragen. Ska titta upp det närmare. Precis som du säger kanske ett vsmligt räntekonto kan ge mer. Fin portfölj du fått ihop. Fortsatt lycka till med sparandet :) Mvh Slimis

      Radera
  7. Verkar som vi är i samma läge. Även jag kommer i veckan att vikta om min portfölj, men säljer inte aktierna innan utdelningsmånaderna. Men det kallas inte "aktieindexfond" för intet. Jag sålde av mina placeringar i räntor strax innan Brexit eftersom jag saknade en krigskassa. Under Brexit gick jag inte med 15.000:- av mina gamla räntebärande fonder. Nu har jag 55% högrisk indexfonder + resten aktier, och det känns inte helt ok. Frågan är om jag skall avyttra lite fondandelar nu för att placera i räntor istället, just för säkerhets skull. Vad tycker ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag gick in rejält vid Brexit. Det är vid sånna tillfällen det är bra att ha lite torrt krut :) Har skrivit i ditt förra inlägg ett svar hur jag tänker med räntor. Om försäljningen av mina Handelsbanken. Jag tycker gott du kan gå över till i alla fall mellan 10-20% räntor i din portfölj. Men beror också på när du behöver pengarna samt sparhorisont. Samt om du har andra lån mm. Mvh Slimis

      Radera
  8. Tycker att din portfölj ser bra ut i utdelningssammanhang :) Stora och välskötta bolag som nog kommer visa fin vinst sett i det långa loppet.

    Är väl bara Telenor som jag är lite osäker kring hur de står sig idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får hoppas portföljen går bra på sikt. Telenor är min favorit inom telekom branschen. Stabil hög direktavkastning samt bra affärside. Jag tror aktien kommer gå bra på sikt :) Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  9. Spontant känner jag att du sitter på fina bolag. Gillar framförallt Axfood, ICA, Castellum, HM och Kinnevik. Du har ganska tung vikt i HM. Hur tänker du kring detta? Undrar också lite hur du resonerar kring fondfördelningen. Kanske kunde vara schysst att lyfta in en bred globalfond. I LFs fondutbud, som du ser ut att gilla, finns ju ett schysst alternativ.

    För egen del är min viktning i aktieinnehaven helt trasig, men jag planerar att ändra på det med tiden.

    Gillar också Spiltan Räntefond Sverige! Har den, precis som du, i ett ISK-skal och kanske vore det bättre att lägga den i ett vanligt fondkonton istället. 30 procent av 2 procents värdeökning torde bli lite billigare än schablonskatten på ISK-kontot. Hmmm.

    SvaraRadera
  10. Jag har Länsförsäkringar Global index men på ett annat konto :) Gillar fonder med låga avgifter. Vad det gäller H&M hoppas jag att aktien vänder snart. Jag tror fortfarande starkt på bolaget. Sålde mitt H&M innehav 2014 på 1490 aktier. Har köpt tillbaka 1000 aktier billigare nu. Så småningom bör vi se högre pris på aktien. Kul att vi gillar samma bolag :) Ska kolla upp Spiltans räntefond vart det är bäst att ha fonden. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  11. Modigt att kliva ur Handelsbanken men jag tror att du gjorde helt rätt.Jag gillar innehaven i din portfölj skarpt men sitter du inte lite väl tungt i handel i och med Axfood, Ica, HM och Kinnevik?

    Och är innehavslistan här på sidan av bloggen inte uppdaterad ännu eller är det två olika portföljer?

    SvaraRadera
  12. Innehaven som finns till höger på listan är aktuella. Även fonderna stämmer men de ligger inte i min ISK depå utan på en IPS och ett vanligt fondkonto. Handelsbanken kan säkert vara bra på sikt men samtidigt vill jag känna mig bekväm med de innehav jag äger. Egentligen gillar jag inte våra svenska storbanker. De betalar ut alldeles för mycket bonus till höjdarna i bolagen samt är de väldigt volatila. Vid en ny kris kan jag tänka mig ta in lite bank igen. När det gäller dessa handelsbolag du nämner känner jag mig trygg. Med lite tur uppvärderas H&M och fortsätter gå bra. Axfood och Ica är båda riktigt bra bolag. Kinnevik köpte jag då jag tycker telebolagen var ganska lågt värderade. Zalanndo är även ett fint bolag jag gillar. Jag tror även Kinnevik kan gå riktigt bra på sikt. Nu satsas det mer på bra fastigheter till portföljen :) Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, då är jag med! Det såg lite ensidigt ut när man bara tittade på bilden i inlägget. Och jag håller som sagt med dig om bolagen. Jag gillar Kinnevik ganska skarpt faktiskt men deras kurs har varit så förbannat skakig. Jag köpte dem i somras för 202 kr och gick ur på 227 kr och sen har jag varit på väg in igen flera gånger en de känns lite dyra. Känslosamt jag vet... ;)

      Radera
    2. Hehe ;) Ja det är lätt att sälja av innehav med en snabb vinst. Har själv haft svårt att behålla vissa innehav på lång sikt. Nu hoppas jag på att det ska bli mindre byten i portföljen framöver. Försöker köpa bolag jag gillar och då blir det svårare att sälja ;) Handelsbanken var ganska lätt att sälja av. Jag hade haft en fin avkastning och jag tyckte helt enkelt att risken var större än möjligheterna och då fick det bli ett sälj :) Kan ju vara så att fina bolag går att köpa tillbaka billigare i framtiden också. Handelsbanken är inget bolag jag saknar i dagsläget men blir bolaget riktigt billigt igen är jag potentiell köpare :) Mvh Slimis

      Radera