måndag 6 mars 2017

Därför är Nordeas aktiehandel bättre än Avanzas i dagsläget

Har idag tittat igenom Nordeas nya erbjudande vad det gäller aktiehandel.

Hos Nordea kostar det endast 6 kr att investera 10 000 kr i aktier.
Investerar du 10 000 kr hos Avanza blir kostnaden 25 kr. Det betyder att det i dagsläget är drygt 4 gånger så dyrt att investera dina pengar hos Avanza. Detta gäller både svenska och utländska aktier.

Detta är dock inte det största problemet med Avanza. Det jag stört mig länge på hos Avanza är att de inte kan ha en courtage nivå för alla köp. När jag handlat för flera hundra tusen har jag haft fast pris 99 kr. Sen går det inte att byta courtage klass på 30 dagar. Det betyder att jag måste betala detta höga courtage även om jag vill göra någon mindre affär den närmaste tiden. Det har hänt att jag glömt ändrat courtage nivå och fått betala 99 kr vid så små affärer som 5000 kr. Detta har gjort att banken gjort en bra affär på mig samtidigt som jag förlorat pengar. Har påpekat detta till Avanza att det begränsar mina möjligheter till att göra bra affärer till en rimlig kostnad. Dock är det inget de har tagit på allvar .De har än idag denna dåliga lösning på aktiehandel och jag har ingen större förhoppning att de ändrar på det.

Nordea har nu fixat det jag saknat hos Avanza. Skulle jag byta till dom spelar det ingen roll hur stora affärer jag väljer att göra. Jag kommer alltid betala 0.06% i courtage avgift och alltid betala mellan 1- 99 kr som max. Med det uppläget betalar jag aldrig mer än jag behöver och behöver aldrig hålla koll på min courtage nivå.


Enda jag i dagsläget saknar hos Nordea är indexfonder till en låg kostnad.

Jag kommer överväga att flytta alla mina aktier till Nordea. Samtidigt ha kvar mina fonder hos Avanza. Om Avanza däremot skulle ändra sig och erbjuda oss småsparare en bättre deal för aktiehandel kan jag överväga att stanna. I slutändan vill jag som småsparare ha låga kostnader och i dagsläget är inte Avanza längre billiga när det gäller aktiehandel.


Vad tycker du om Nordeas låga pris för aktiehandel?

 

23 kommentarer:

  1. Hej!
    Om man vill flytta aktier kan man väl göra det direkt från ISK, men från KF går väl inte det eller?
    mvh Bengan

    SvaraRadera
  2. Hej Bengan. Är inte säker vad som gäller KF. Ring Nordeas kundservice de verkar ha bra koll. Pratade själv med dom tidigare idag. Vad jag förstod kan man öppna ett ISK konto där utan att nyttja deras andra tjänster. Aktier man har på ett ISK konto kan man flytta fritt mellan banker och det tar bara några dagar att genomföra. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Är det inte Nordnet du menar men skriver Nordea??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan. I detta fall är det Nordea. Antar de vill behålla/skaffa nya kunder genom att erbjuda detta låga pris för aktiehandel :-) Mvh Slimis

      Radera
    2. Ja nu är jag uppdaterad, stämmer att det var Nordea..

      Radera
  4. Har även ringt och frågat Avanza om de nu också prioriterar att sänka kostnadera för oss kunder. Det fanns inga planer den närmaste tiden att sänka priserna. På lång sikt var dock kostnader prioriterat men någon kostnadssänkning vet dom inte om det blir. Man kan ju tycka Avanza borde vara mer rädda om sina kunder och ska man vara billigast borde man minst erbjuda samma pris som Nordea. Kommer som sagt överväga en flytt om inget nytt prisavtal kommer inom kort.

    SvaraRadera
  5. Det är värt att bejaka att det dels kan finnas kostnader/avgifter för att flytta värdepapper mellan aktörer, samt att nuvarande priser inte är indikativt på framtida priser.

    Det kan vara så att Nordea i framtiden höjer sina priser eller höjer sina avgifter för att flytta ut värdepapper. I så fall är du "fast", förutsatt att du inte går med på deras avgifter. Detta är förvisso en risk oavsett aktör, även när det gäller Avanza - de har dock ett ganska bra track record på att inte strula till det med avgifter dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dagsläget är det kostnadsfritt att flytta värdepapper mellan banker. I alla fall när man har värdepapperna på ett ISK konto. Jag tror Nordea kommer behålla dessa låga avgifter för aktiehandel. Skulle de välja att höja priserna igen är det lätt flytta aktierna igen alternativt sälja av aktierna och flytta pengarna. Jag är personligen inte helt nöjd med Avanza. Då de inte kan tillgodose att man kan göra både större och mindre affärer utan att tänka på att betala mycket i courtage. Detta problemet skulle försvinna hos Nordea. Jag överväger just nu att ge Nordea en chans. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  6. Efter att detta fått så stora effekter utgår jag kallt från att Avanza kommer agera och möta Nordeas priser på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter dagens telefon samtal till Avanza är jag inte säker på att de tänker som dig. De hade inga planer att sänka avgifterna för aktiehandel den närmaste tiden. På lång sikt prioriteras låga avgifter för kunder. Det Avanza redan borde ha gjort är att ge svar på tal när det gäller Nordeas sänkning av avgifter. Kommer redan imorgon skaffa ett konto hos Nordea. Mina fonder blir kvar hos Avanza men aktierna kommer flyttas över till Nordea. Skulle Avanza ändra sig innan dess kan jag överväga mitt beslut. Är ganska trött på Avanzas höga courtage kostnad i dagsläget och kan Nordea erbjuda mig ett bättre alternativ är jag glad för det :) Håller dock tummarna att Avanza inser sitt misstag och fixar till det snabbt. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  7. Jag tycker det är väldigt positivt att Nordea tar den här kampen. Det tvingar Avanza att kontra för att kunna behålla kunderna. I dagsläget kommer jag dock inte att byta från Avanza. Jag gillar deras plattform och värdesätter andra saker hos dem. Men i slutändan blir det väl ändå priset som avgör. Någon annan får ta och utvärdera de båda alternativen innan jag övertygas!
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer antagligen flytta mina aktier till Nordea men ha kvar mina fonder hos Avanza. Dagens samtal till Avanza tyder inte på någon prissänkning inom den närmaste tiden i alla fall. Med Nordea kommer jag spara betydligt på courtaget i jämförelse med Avanza. Avanza är dock bättre när det gäller fonder och jag kommer därför ha kvar mina fonder hos Avanza.
      Tack för kommentar :-)

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  8. Jag tror att oavsett om det tar ett tag för Avanza att justera sitt courtage så är det bra för konkurrensen och det vinner vi kunder på hur som helst. Att en storbank som Nordea gör detta är lite extra spännande tycker jag. Om man ska byta bank eller inte beror så klart hur man handlar med deras produkter och det är högst individuellt.

    Tack för en bra redogörelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt. I dagsläget är det just bara aktiehandel som lockat med Nordea. Hursomhelst är det bra att dom sänker priset. Är alldeles för dyrt för oss småsparare att handla aktier i dagsläget. Tack för kommentar/ Slimis

      Radera
  9. Jag har ett ISK-Konto hos Avanza där jag både jag fonder och aktier. Kan jag skapa ett separat ISK hos samma mäklare där jag bara har aktierna? Skulle gärna vilja detta för att få en överblick på hur min aktieportfölj presterar i relation till mina fonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skapa ett nytt ISK-konto och använd tjänsten för att flytta värdepapper mellan egna konton. Går som en dans! Nyligen "städat" själv bland mina ISK-konton för att skilja på aktier, fonder och räntor.

      Radera
    2. Tack för svaret :) Har själv flera separata konton för att skilja på olika pengar som är investerade.

      Radera
  10. Jag gillar inte Nordea och tycker de är skräp av rent subjektiva skäl. Litar inte heller på att de kommer bibehålla den här prisnivån utan bedriver ett priskrig på kort sikt. Lite oklart vad Nordea hoppas uppnå på längre sikt. De vill förstås överleva när nischaktörer tar mark och har kanske stordriftsfördelar att dra på men precis som för Avanza Zero är detta en PR-utgift som jag har svårt se kan bära sig.

    Däremot helt enig om att det är irriterande att Avanza inte har ett smidigare sätt att växla mellan olika courtageklasser. Misstänker utifrån lex källskatt att detta också handlar om att de har oflexibla interna system.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att Nordea är långsiktiga med detta. Enligt senaste årsredovisningen lägger banken stort fokus på digitalisering och ökad tillgänglighet. Till 2018 är målet i princip hela banken vara digital. Ser detta som ett steg i rätt riktning att tilltala den moderne bankkunden.

      Radera
    2. Jag gillar inte heller storbankerna. Tyvärr är alldeles för mycket folk beroende av deras tjänster. Just courtage klasserna stör mig mest hos Avanza. Jag hoppas verkligen Avanza tar tag i sitt problem nu och löser detta för oss småsparare. Helst skulle jag vilja ha kvar mina aktier hos Avanza men behåller de sin prisnivå kommer jag ha svårt att inte flytta mina aktier. I dagsläget känns det som ett ockerpris för att handla aktier hos dem när Nordea sänker till så pass attraktiv nivå. Mvh

      Radera
    3. Oj kommentaren över skulle vara till Utlandsutdelaren. Jag tror också denna lägre courtage är här för att stanna. Storbankerna borde ha insett för länge sen att de tappar kunder när de har kvar sina höga priser. Får se om de andra storbankerna också hakar på och sänker sina avgifter :) Mvh Slimis

      Radera
  11. Tack för inlägget! Tänker precis samma sak faktiskt om att flytta från Nordnet till Nordea med mina aktieportföljer. Blev så besviken på de precis om ändring av courtaget - de har en bugg som gör att även om det borde äntligen finnas möjligheten att byta courtage-klassen så går det inte!
    (Då står det bara tex att "Ny ändring möjlig 2017-03-07" men man kan inte ändra courtaget innan 2017-03-08 faktiskt)
    Jag vill inte tänka och planera hela tiden hur jag gör med inköp för att hitta bra balans med courtaget men tyvärr påverkar det mycket i småspararens portföljen..

    SvaraRadera
  12. Det var då lite :) Viktigt med nöjda kunder annars är det lätt att förlora dom. Tycker du gör helt rätt om du byter. Enda som blir glad om du stannar är Nordnet. På sikt kommer du sänka avgifterna och de innebär mer pengar till dig. Mvh Slimis

    SvaraRadera