tisdag 7 mars 2017

Avslutar mitt aktiesparande hos Avanza

Istället väljer jag Nordea som ny bank att göra aktieaffärer med.

Var tidigare idag ner på det lokala Nordeakontoret här i stan.
För att kunna skaffa ett ISK konto var jag tvungen att bli kund hos Nordea. Jag valde däremot bort alla andra tjänster då Nordea är duktiga på att ta betalt för allt möjligt man inte behöver.

Att bli kund tog 5-10 minuter. Det var en hel del papper som skulle skrivas i. När jag var klar lämnade jag in alla papper och om någon dag kommer en bankdosa från Nordea. Enligt bankmannen har Nordea investerat rejält i sin internetplattform för att kunna konkurera med internetmäklarna. Med detta har jag stora förhoppningar om för en god aktiehandel genom Nordea. Jag kommer så småningom uppdatera vad jag tycker om Nordeas nya internetplattform.

Jag skulle gärna fortsatt handlat aktier hos Avanza. Men de har inga planer att sänka sina priser i dagsläget och jag ser därför Nordea som bästa alternativet för mig. Kan jag sänka mina avgifter för aktiehandel väljer jag att göra det. 

Att byta till Nordea kommer göra att jag sänker mina kostnader för aktiehandel rejält. Avanza har tjänat mer än nog på mig genom de år jag använt deras tjänster. Jag välkomnar nu Nordea för framtida affärer. Jag kommer dock lämna kvar mina fonder hos Avanza tillsvidare. Har tittat på Nordeas fondutbud och de fonder jag har just nu har lägre avgift än Nordeas.

Den största anledningen att jag byter från Avanza till Nordea är att Avanza har ett dåligt courtagesystem. Som jag skrivit om i tidigare inlägg kan man inte göra både stora och små affärer hos Avanza utan att det kostar skjortan. Nu sist glömde jag ändra courtage nivå när jag köpte mina Castellum aktier och fick därför betala 99 kr i courtage för en liten affär på 5000 kr. Denna affär hade endast kostat 3 kr hos Nordea. Nordea har inga courtageklasser. Handlar du för 1 miljon betalar du 99 kr. Väljer du därefter att göra en affär på 10 000 kr kostar det endast 6 kr. Jag kommer nu framöver aldrig betala mera än jag behöver. Att handla i utlandet kostar även det endast 0.06%. Detta gör att jag kan fundera lite mera på utlänska innehav till portföljen nu i framtiden.

Det man kan fråga sig är varför Avanza och Nordnet har olika courtage klasser som endast går att byta var 30e dag? Varför ger man inte sina kunder den bästa courtage klassen efter vilka affärer deras kunder gör? Jo de vill helt enkelt försvåra för deras kunder så att de kan tjäna mera pengar genom deras system med olika courtage klasser. Varför har de då inte lyssnat när jag föreslagit Nordeas form av aktiehandel genom tips hur de kunde göra det bättre för oss kunder? Allt handlar om att du som kund ska betala mera än du behöver för din aktiehandel. Mera till banken mindre till dig! Det blir som sagt inga flera aktieaffärer varken med Avanza eller Nordnet för min del.

Hade jag i dagsläget ägt Avanza aktien hade jag sålt den. För att behålla kunder måste Avanza gå ner rejält i pris för aktiehandel. Eftersom detta inte har skett antar jag att stor del av lönsamheten skulle gå bort om de införde samma avgifter som Nordea har just nu. De räknar antagligen på att kunder kommer acceptera deras drygt 400% högre avgift för aktiehandel. Om de inte sänker sina priser räknar jag med att många kunder lämnar Avanza som nätmäklare. Deras löfte med låga priser stämmer inte längre.   

Jag ser nu positivt på framtidens aktiehandel. Genom Nordeas låga avgifter kommer det bli mera över till mig som investerare och mindre till banken. Jag vill tacka Nordea för denna fina möjlighet.

Hur ser du på Avanzas och Nordnets avgifter? Är det bara jag som vill handla aktier billigt?


55 kommentarer:

  1. Spännande med en flytt, det var snabba ryck!

    Hur reagerar du ifall Avanza går ner i pris och matchar (eller ger ännu bättre) än Nordea? Avanza plattformen är i min mening trots allt bättre och interaktiv än NDA's.

    Vad kostar flytten dig och hur mycket kommer du spara?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev fler kommentarer. Se svar längre ner. Mvh

      Radera
  2. Hej,
    Ja, det gick undan!
    Jag håller helt med dig gällande Avanzas Courtageklass krångel. Det är mycket irriterande. Händer inget snart, så blir det Nordea även för mig.

    Med vänlig hälsning
    Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Courtage klassen skulle de fixat för länge sedan. Men när det inte finns konkurrens kan man ta vilka priser man vill. Nu kan vi äntligen handla billigare. Mindre till banken och mer till oss som sparar. Det gillar jag :) Du får väll fundera hur du gör. Kommer göra en uppdatering om Nordeas plattform när jag testat den. Mvh Slimis

      Radera
    2. Det kommer mera...........

      Radera
  3. Hej Slimis,
    Jag tycker också att Nordeas nya priser på courtage är lockande.
    Ser framåt med spänning med ditt omdöme om Nordeas webbsida för aktiehandel.
    /Lasse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lasse. Även jag ser fram emot att testa deras plattform. Det tar någon dag då jag väntar hem kort och kortläsare från Nordea. Kommer sedan kommentera vad jag tycker på bloggen :-) Mvh Slimis

      Radera
  4. Är också nyfiken på ditt omdöme om Nordea. Har i princip alla pengar på Avanza idag och älskar hemsidan. Har Nordea en duglig hemsida går det nog dock tyvärr inte att motivera det högre priset utan isf blir det nog flytt även för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstod har det investerat rejält i sin plattform för att få den bra. Ser fram emot att testa den och kommer sedan skriva ett inlägg om det här på bloggen. För mig ska det krävas mycket för att betala Avanzas 400% högre courtage kostnad. Det innebär tusentals kronor i förlorad avkastning på några år. Aktiehandel ska vara billigt. Annars får det vara för min del. Mvh Slimis

      Radera
  5. Hej Malmoiten. Jag ringde Avanza och de planerar ingen sänkning av avgifter den närmaste tiden. För mig var det fel svar. De borde sänkt nu när Nordea sänker sina priser. Deras alternativ är att förlora lönsamhet eller kunder. Eftersom de inte redan sänkt ser jag det senare alternativet som mer trolig. Då jag har aktierna i en Isk tar det bara några dagar att flytta aktierna och det är kostnadsfritt. Skulle Avanza lägga sig lägre i pris som jag tror är en liten chans går det fort att flytta tillbaka aktierna kostnadsfritt. Hade jag haft Nordeas courtage sista året hade jag sparat tusenlappar. Med tanke på alla år jag ska spara framöver kommer det sparas många tusenlappar med Nordeas nya låga courtage. För mig är låga avgifter bättre än en fin hemsida. Men tror säkert Nordeas plattform är helt ok att använda :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Ju mer pengar du för med dig desto bättre förmåner kommer du att få. Kanske kommer du att kunna få bättre priser på fondhandel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla upp det lite närmare sen :) Är dock nöjd med avgifterna redan som småsparare. Men lite billiga fonder hade inte vart fel. Tack för tips. Mvh Slimis

      Radera
  7. En del banker har kostnader för ISK och KF, inget sådan kostnad på Nordea?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder ISK och det är kostnadsfritt hos Nordea. När det gäller KF har jag ingen koll alls. Bäst du hör med banken för att vara säker på vad som gäller :) Mvh Slimis

      Radera
    2. kf är gratis

      Radera
  8. Jag bytte till Nordea för länge sedan då deras fasta 59 kr i courtage blev "lägsta pris" då jag testkörde mitt handelsmönster för de senaste 5 åren. Nordea ny prismodell innebär att erbjudandet försämras en del men är fortfarande bättre än vad Avanza/Nordnet har att erbjuda. Nordeas handelsapplikation är i mina ögon sämre, men den är neutral när det gäller att göra goda aktieaffärer baserat på min strategi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok men det låter endå som du har haft mest positiva upplevelser när det gäller Nordea. Att Nordeas handelsapplikation inte är riktigt lika bra som Avanzas kan jag leva med. Ska bli intressant att testa Nordeas aktiehandel. Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  9. Angående courtageklasserna är förklaringen precis som med återbäring av källskatt antagligen dåligt utformade interna system för datahantering.

    Jag vidhåller att jag tror att Nordea bedriver ett priskrig där de ser det låga priset som en PR-utgift ungefär som Avanza gör med Avanza Zero. Är tveksam till om Nordea kommer vilja hålla samma låga pris över ett par-tre års sikt.

    Är dock nyfiken på praktikalian kring flytten? Behövde du sälja dina innehav och i så fall skatta för att öppna nytt konto hos Nordea? Eller kunde du flytta över kontot rakt av?

    Jag gillar inte Nordea och gillar Avanza så kommer inte flytta men skulle Handelsbanken öppna något liknande är det möjligt att jag ändrar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren. Jag är själv inte heller förtjust i storbankerna. Men genom Nordea går det att skaffa deras aktiehandel utan att nyttja deras andra tjänster. Jag skippade alla andra vardagstjänster som inte ger mig något mervärde. Jag har endast öppnat ett ISK konto än så länge. När jag får hem kortläsare+ kort från Nordea kommer jag göra en flytt av mina innehav till Nordea. Då jag har ett ISK konto går det snabbt att flytta över värdepapper mellan banker och det är kostnadsfritt. Jag behöver inte sälja av några innehav och det kommer inte kosta något. Är själv kund hos Handelsbanken annars. Handelsbanken är bra då de inte tar något betalt för sin internettjänst. Annars är det mesta även dyrt hos Handelsbanken. Med tanke på alla pengar jag kommer spara framöver kommer jag troligtvis älska Nordea om ett tag. Min tro är att Nordea kommer behålla sina låga priser samt Avanza kommer ha kvar sin gratisfond. Skulle prisbilden ändras går det snabbt att flytta sina innehav så länge man har dom på ett ISK konto. Mvh Slimis

      Radera
  10. har du mobilt bankid kan du logga in direkt. använd investor.nordea.se som är bättre än deras nätbank

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar bara in kort- läsare från Nordea. Ska testa direkt när de kommer hem hit :) Tack för tips. Mvh Slimis

      Radera
  11. Fantastiskt att Nordea är prisledande inom detta. Med 15% avkastningskrav från ägarna kan man ju undra hur de ska fixa det. Själv bytte jag från en annan storbank SHB till Avanza och Nordnet för ett par år sedan och har tjänat massor på det. Viktigt att de mindre bankerna överlever - annars är vi snart uppe på 99 kr i minikourtage som SHB hade.

    Med vänlig hälsning, Per

    Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även jag har en gång bytt från Handelsbanken till Avanza när det gäller aktiehandel. Är nog ingen risk att Avanza inte klarar detta. De tjänar fortfarande bra med pengar även om en del kunder lämnar dom. Jag tror dock det är slut för gott med ett högt aktiecourtage för oss småsparare. i dagsläget är konkurrensen bra och det gynnar oss kunder.
      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  12. Du får rapportera dina reflektioner kring bytet sedan när du hunnit testköra lite. Har själv också blivit sugen på att flytta aktierna till Nordea, men avvaktar lite än så länge. Hur flyttar du över innehavet rent tekniskt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se svar längre ner blev ett par kommentarer emellan :)

      Radera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Jag funderar också att flytta till Nordea men väntar nog ett tag tills jag hört vad andra har för erfarenheter. Hoppas du kan ge oss en rapport på hur grässnittet och allt praktiskt fungerar när du använt dem ett tag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer bli ett mer ingående inlägg gur jag tycker om deras aktiehandel. Tar dock någon dag då jag väntar på inloggningsuppgifter mm. Har även erfarenhet av Handelsbanken och nordenets aktiehandel så har lite att jämföra med. Mvh Slimis

      Radera
  15. Kan också tillägga att på Nordea har man möjligheten att öppna konto i USD inom ISK vilket innebär att man inte behöver växla utdelning i USD utan kan behålla och köpa nya aktier i USD. Skall an ta ut från ISK måste man växla till SEK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir bara mer imponerad av Nordeas de mer jag hör. En bra ide att öppna konto i USD som man kan ha utländska utdelningsaktier i. På så sätt sparar man på att växla för jämnan. Tack för tipset ska titta närmare på det så fort mina inloggningsuppgifter kommer :-) Mvh Slimis

      Radera
  16. Jag kommer skriva ett mer ingående inlägg om Nordeas plattform för aktiehandel. Väntar på kort+ kortläsare och inloggningsuppgifter. Jag kommer sedan flytta över mina värdepapper från Avanza till Nordea. Eftersom jag har ISK konto kan man flytta dessa värdepapper fritt mellan banker och det tar bara någon dag. Det som är bra är att detta är kostnadsfritt och man behöver inte sälja av några innehav :) Du får ta dig en funderare lite mer hur du ska göra. För min del känns det toppen med ett byte. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  17. Låter bra. Blir kul att följa! :)

    SvaraRadera
  18. Som jag läste både på Avanzas & Nordeas prislista, kostar det ganska mycket att flytta sina aktier https://www.avanza.se/vart-utbud/prislista/administrativa-avgifter.html och https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fwww.nordea.se%2FImages%2F39-13366%2FPrislista2017-03-06.pdf
    Har jag misförstått någonting? Ville också flytta mina aktier från Nordnet redan några gånger, men vill absolut inte betala för flytt.

    SvaraRadera
  19. Snabbt marscherat Slimis!! Och jävligt bra att du agerar och visar Avanza att de tappar kunder om se inte möter konkurrensen.

    Ett extra plus för att du agerar försökskanin med ;). Ska bli intressant att läsa om hur Nordeas handel funkar och känns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Tack Aktiepappa :)Ska bli kul att testa Nordeas handelsplattform. Att de även har att man kan öppna ett ISK i USD ser jag positivt på. På så sätt kan jag ha en utländsk utdelningsportfölj där. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    2. Hur blir det med ISK i dollar och källskatten? Får du begära den åter själv då?

      Radera
    3. Jag tror den räknas av automatiskt mot schablon beskattningen. Det jag får tänka på är att inte ha för mycket utländska utdelningar då det kan bli mer skatt dragen än jag betalar på kontot. Ska även höra närmare om detta när jag fått min papper och inloggning från Nordea. Det som är bra är att alla utdelningar i dollar inte kräver att växlas och på så sätt slipper man valuta avgiften på utdelningspengarna. Med tiden kan det ju bli en del :) Annars kostar ju valutaväxling 0.5% och det suger. Mvh

      Radera
  20. Det är gratis när man avslutar sitt konto hos Avanza eller Nordnet. Visste inte att de tog betalt ifall man endast vill flytta enskilda innehav. Tack för det tipset :) Kommer bli att jag måste sälja av bland annat Avanza Zero eftersom den inte går att flytta till Nordea kostnadsfritt annars. Alternativt att jag väntar med att flytta över innehav och börjar nysparandet hos Nordea. Jag ska fundera lite hur jag gör men troligtvis måste jag sälja Avanza Zero plus Länsförsäkringars fonder.

    Med vänlig hälsning

    Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan flytta alla fonder till Nordea och använda deras C/o tjänst. Zero går nog inte flytta tyvärr.

      Radera
    2. Även jag tänker med nysparandet hos Nordea, då slipper jag betala mer än nödigt hos Nordnet. Fick du info hur går det med att öppna Nordea ISK online, som jag läser på deras hemsida:
      "Du som blir kund online blir automatiskt Baskund" men det kostar ju 36kr i månaden, finns det sätt att bli av med detta eller måste man besöka kontoret och försöka förhandla bort det där Baskund-tjänster?

      Radera
    3. Genom ett besök på kontoret kan du slippa detta baskund erbjudande. I mitt fall ville jag endast ha ISK konto eftersom jag endast är intresserad av deras aktiehandel. Jag rekommenderar att du besöker kontoret. Tar max 10 minuter att skriva i papper och var noggrann och säg att du vill ha aktiehandel och inget annat. Sen skickar dom hem det du behöver dvs papper, kortläsare och kort. Jag väntar fortfarande på min leverans så man kan köra igång :) Mvh

      Radera
  21. Håller med dig om Avanzas trixiga courtagesystem som tyvärr är cyniskt. Självklart handlar det om att krama ur slantar av nybörjare under deras väg till sparinsikt. En mäklare är inte mer vän till dig än en pokersite är en vän till pokerspelaren.

    Det är tråkigt att Avanza som ofta angriper storbanker själva agera lika girigt. De gömmer sig bakom design och funktionalitetskortet men det håller inte i längden. De har marginaler och gott om vinst att sänka priser. Från att ha varit prispressare har de gått till att bli omsprungna av marknaden och helt tappat pucken.

    Mer elefanter är på väg in på marknaden också. Snart kommer Swedbank och Sprinklebit och då kommer de säkert lägga sig minst i nivå med Nordeas bud. Vi får se vad de andra storbankerna svarar med. Det kan ju bli så att någon storbank går ihop med Avanza eller Nordnet för där finns redan en funktionell plattform och att de sen pressar priserna.
    Marknaden är så pass mogen nu med den nya digitala generationen att elefanterna inte kan hålla sig borta. Ungefär som beställa mat digitalt. Där händer det en revolution med och de stora börjar göra inträde på marknaden.

    Priskriget är bra och är rätt säker på att vi rör oss mot gratis aktiehandel på sikt. Inkomster går att få in på andra sätt i form av plusstjänster och annat. Tycker ingen mäklare egentligen ska profitera på småsparare och nybörjare överhuvudtaget. Aktiehandel borde vara gratis om det inte är elitdivisionen som handlar. Det gynnar både Sverige och spararna så det inte tappar intresset på grund av courtageförluster under de första åren på sin sparresa.
    Prisbilden skulle kunna ökas först om du lyckas bli ett proffs annars tycker jag inte man ska ta betalt av den kundgruppen som testar sina vingar. Det är inte bra.

    Du gör det enda rätta. Gift dig varken med aktier eller mäklare utan välj hela tiden det som gynnar dig och känns bäst. Då behåller du ditt a-game.

    SvaraRadera
  22. Har själv betalat alldeles för mycket avgifter genom åren. I början var det framförallt okunskap om deras courtage system. Sedan blev det en hel del extra kostnader för utlandshandel då jag inte visste om deras växlingsavgift. Det bästa är hursomhelst att jag inte kommer betala något onödigt courtage i framtiden. Avanza lär fortsätta tjäna bra med pengar även utan mig :-) När det gäller banker ska man alltid jämföra och utvärdera vad som är bäst. Som sparare gäller det att vara girig och inte acceptera några ocker avgifter. Tack för kommentar.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  23. Cheeeses Slimis, du var snabbare än en kobra! Inte för att jag betvivlade en sekund på att du skulle byta (efter ditt senaste inlägg) men att du skulle "hoppa" så snabbt var överraskande.
    Ja du får bli vår testpilot och stigtrampare, kanske kommer vi andra efter dig om vi ser att det var lyckat. Hoppas att allt faller väl ut och vi följer din framfart i överljudsfart :-)

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att vara testpilot :-) Väntar med iver på inloggningsuppgifter samt dosa och kortläsare. Sen är det slut med dyra aktieköp för min del :) Om Nordea fungerar bra är jag säker på att flera än jag kommer börja använda deras tjänst. Kommer ett inlägg så fort jag testat tjänsten :D Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  24. Ser fram emot ditt inlägg om hur det funkar med Nordea, lägg gärna ut lite bilder på hur deras hemsida ser ut. Klart man blir småsugen på att byta till Nordea!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra :) Bilder kommer :) Mvh

      Radera
  25. Hej!

    Blev nyfiken på courtageskillnader och gjorde lite konsumentupplysning.
    Så här blev resultatet:

    Har räknat på 5 köp och 5 sälj per dag(dvs. 10 transaktioner/dag) för affärer på 10 000, 25 000 och 50 000 kr. Antal affärsdagar på ett år sattes till 250 st. Storleken på depå sattes till en miljon kr.

    Toppmäklare 10 000 kr
    Totalt courtage:

    1. Nordea: 12 000 kr
    2. Nordnet mini: 50 000 kr
    3. Avanza mini: 50 000 kr
    4. Skandiabanken mini 50 000 kr

    Toppmäklare 25 000 kr
    Totalt courtage:

    1. Nordea: 37 500 kr
    2. Nordnet liten: 97 500 kr
    3. Avanza small: 97 500 kr
    4. Aktieinvest mini: 97 500 kr

    Toppmäklare 50 000 kr
    Totalt courtage:

    1. Nordea: 75 000 kr
    2. Mangold Online: 122 500 kr
    3. Nordnet PRO: 122 500 kr
    4. Avanza PRO 122 500 kr


    Kollade även på 25 handelsdagar för den som handlar färre dagar. Fick liknande ställning på topplistorna samt procentuella skillnader. (Courtaget blev cirka en tiondel mindre.)
    Nordea är helt klart tydlig vinnare på de exempel som testades.

    Verktyg priskoll:
    https://www.finansportalen.se/aktiemaklare/

    Det finns alltså tusenlappar att spara både för mindre och större handlare.

    Håll till godo och lycka till! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  26. Här ser man verkligen skillnad i kostnader. Men precis som jag skrev har både Avanza och Nordnet över 400% högre avgift om man gör mindre affärer. Jag tänker alla gånger jag inte kunde byta courtage klass. Då har det inte bara vart 400% dyrare. Bara se på min sista affär då jag råkade betala fast pris 99 kr för en affär på 5000 kr. Med Nordea hade det kostat 3 kr. Då pratar vi om 33 gånger högre avgift. Så nog tjänar nätmäklarna så det räcker. Tack för sammanställning :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  27. Om jag förstod det rätt har Nordea notasammanslagning på upp till tio kursnivåer istället för courtage per oprder som jag aldrig förstått nyttan med. För mig skulle endast detta göra rejäl skillnad även om courtage i övrigt var på samma nivå.

    SvaraRadera
  28. Vet inte hur mycket du handlar för. Men även om du skulle vara Private Banking kund hos Avanza får du högre courtage än Nordea. Ska du spara i många år avgör courtage kostnader en hel del vilken avkastning du får. Men många bryr sig inte och betalar vad det kostar. Jag tycker i alla fall man ska räkna på hur stor skillnad det gör att byta mellan banker. Detta gäller både bolån, pensionssparande mm.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  29. Det är bara flytt av utländska aktier som är gratis om man avslutar kontot hos Avanza. Flytt av utländska aktier kostar alltid pengar. Jag använder Nordea till annat och funderar på att i fortsättningen använda Nordea för nysparande, men behåller nog de innehav jag redan har hos Avanza.

    Observera att Nordea har två olika gränssnitt för aktiehandel: "Handla och placera" under "Spara och placera" i nätbanken och sidan investor.nordea.se. Prova gärna båda och se vilken du tycker bäst om.

    Om du bara har ISK men inga andra tjänster, kan du inte föra över pengar från Nordea till ditt bankkonto i Handelsbanken utan måste gå till ett bankkontor med kontanthantering för att ta ut kontanter istället. Detta gör Nordea mindre lämplig om man inte använder Nordea för andra tjänster.

    SvaraRadera
  30. Såg nu att det kostar 39 kr att flytta ett utländskt innehav. Tack för tipset. Som tur har jag bara 1 bolag utanför Sverige så kommer bli billigt att flytta endå. Tack för dina andratips också. Helt klart en nackdel då jag har Handelsbanken annars. Jag har dock tänkt att återinvestera alla utdelningar och inte ta ut några pengar det närmaste åren från kontot. Är helt klart mycket att måste sätta sig in för en liten flytt av sina aktier. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera