fredag 25 november 2016

Black Friday och nya inköp

Black Friday i all ära. Många på min blogg lista köper amerikanska aktier idag. Avanza bjuder på courtage kostnaden. De alla inte vet är att Avanza tar 0.5% i växlingsavgift om man inte växlar till dollar manuellt. Köper man svenska aktier tar Avanza med mini courtage endast 0.25 % i avgift dvs hälften av vad de amerikanska aktierna kostar . Köper man för 10 000 kr i amerikanska aktier försvinner 50 kr i växlingsavgift. Vill bara påpeka detta då det det på Avanzas sida står gratis USA-handel och av rubriken kan det misstolkas att det är gratis med USA aktier denna dag. Avgiften är dock överkomlig om man hittar något bolag i USA man är sugen på.

Detta inlägg skulle dock handla om vilka aktier jag valt denna månad.
Dagens köp består av:

25 st  H&M                  269.70kr
10 st ICAGRUPPEN    277.30kr
20 st AXFOOD            135.50kr
 5 st  KINNEVIK B      223.60kr
         Avanza Zero         500 kr

Total investerades ca 14000 kr.

Aktieportföljen består nu av:

Handelsbanken B       6000 st
Hennes&Mauritz B      800 st
Telenor                         100 st
Axfood                           40 st
IcaGruppen                     20 st
Kinnevik B                     20 st


Aktie och fondportföljen har senaste månaden ökat med ca 60 000 kr till 1 242 000 kr.
En riktigt bra månad och jag är helt klart nöjd. Jag har även byggt klart mitt innehav i H&M med 800 aktier. 2014 ägde jag 1490 aktier i bolaget men sålde av hela innehavet för att kunna köpa lägenheten vår familj bor i idag. Jag tyckte då H&M var lite övervärderat för stunden. Innehavet såldes då för 294.60kr per aktie och jag har nu lyckats återköpa 800 aktier till ett snitt pris på  ca 261kr. Nu när H&M samt Handelsbanken är kompletta i portföljen kommer det byggas vidare i andra bolag framöver. Vad som kommer köpas in kommer ni som följer bloggen få se ;)

Vad köpte du denna månad?

6 kommentarer:

  1. Fin defensivt inriktad portfölj du har. Vad kommer det sig att du har så väldigt många aktier i SHB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handelsbanken har gett en fantastisk avkastning över lång tid och jag ser bolaget som ett av Sveriges bästa. Banken har nöjda lönsamma kunder och jag tycker de har en bra affärsmodell med viss tillväxt. Planen är dock att nöja mig med 6000 aktier och istället återinvestera utdelningen i andra bolag. Mvh Slimis

      Radera
  2. Tycker du har lite många innehav i portföljen nu! ;) fina köp!

    För mig blev det bara 8st Novo Nordisk idag.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja man får passa sig så man inte sprider riskerna för mycket ;) Var lite sugen på NovoNordisk jag också. Ville dock bygga klart mitt innehav i H&M. Det är problem att få tillbaka all dansk källskatt genom Avanza. Sen vill jag gärna ha minst 3% direktavkastning. Får se vid nästa lön hur aktien står. Mvh

      Radera
  3. Fina köp idag Slimis, och hej förresten!
    Jag har lusläst din blogg och måste medge att du är en förebild som lyckats spara så bra trots att du har lägre inkomst. Vad har du för sparkvot? Hur länkar jag till din blogg från min?

    Mvh, Aktiedoktorn

    SvaraRadera
  4. Hej Aktiedoktorn och välkommen till min blogg! :-) Jag kör med strategin att jobba hårt varje månad och spara så mycket av lönen som möjligt. Detta i kombination med en sparsamhet i vardagen. Brukar inte räkna ut min sparkvot men har haft som mål sedan några år tillbaka att försöka spara minst 10 000kr i månaden. Eftersom jag inte har några lån är det i dagsläget lite lättare att spara mer. Vad har du för adress till din blogg? Mvh Slimis

    SvaraRadera