söndag 28 augusti 2016

Investeringsstrategi

De kvalitativa kriterierna är

  • Tillräcklig storlek, Föredrar företag på Large Cap-listan. Men även mindre företag om jag hittar något intressant.
  • Stark finansiell ställning, Föredrar lågbelånade företag då det oftast innebär mindre risk.
  • Utdelningsstabilitet, företaget bör ha delat ut pengar varje år de senaste 10 åren. Men kan göra undantag om bolaget inte funnits på börsen så länge. Jag håller mig borta från förhoppningsföretag.
  • Trovärdig ledning, Viktigt med en seriös och trovärdig ledning.
  • Gynnsam ägarbild, det är mycket värdefullt om det finns starka ägare med betydande innehav i företaget.
Några andra grundprinciper jag kommer följa:
  1. Jag försöker inte med marknadstajming då jag inte har den kunskapen.
  2. Investeringar i aktier ska baseras på förväntningarna om framtida vinster och med hänsyn till svårigheterna att bedöma dessa ska en säkerhetsmarginal finnas mellan pris och värde. Att köpa på ATH vill jag undvika.
  3. Värdepapper får inte belånas. Belåning ökar risken och den vill jag hålla nere.
  4. Kommer satsa på svenska värdepapper som minimerar politisk risk, valutarisk, informationsfel, och problem att tolka redovisning. Min bedömning är att svenska företag är så internationella att de kan ta del av global tillväxt.
Dessa regler ska följas för att kunna leva ett liv vid sidan om investeringarna och sova gott om natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar